خانه » اخبار خارجی » نفر سوم انتخابات افغانستان از عبدالله حمایت کرد

نفر سوم انتخابات افغانستان از عبدالله حمایت کرد

salmi

زلمی رسول سومین نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ستاد انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله پیوست. اتحاد دو گروه انتخاباتی در مراسمی در کابل با حضور نمایندگان و اعضای هر دو ستاد انتخاباتی و گروه «صلح و بازسازی» به رهبری گل‌آغا شیرزی اعلام شد. پیوستن زلمی رسول به تیم عبدالله عبدالله براساس موافقتنامه‌ای صورت گرفته که در آن از اهداف و برنامه‌های مشترک دو تیم گفته شده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌ها زلمی رسول در نشستی که به مناسبت اعلام حمایت‌اش از عبدالله عبدالله برگزار شده بود، گفت: «تیم اعتدال، برابری و سازندگی بعد از مشورت و نظرخواهی با اعضای خود به خاطر حفظ ثبات سیاسی و تحکیم وحدت ملی تصمیم گرفت که اگر انتخابات به دور دوم برود با تیم اصلاحات و همگرایی (عبدالله) اتحاد کند».
زلمی رسول در دور نخست انتخابات بیش از ۷۵۹ هزار رای به دست آورد که ۵/ ۱۱ درصد از آرا ریخته‌شده به صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد. او فردی نزدیک به حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان برشمرده می‌شود. پیش از این گل آغا شیرزی نیز حمایت خود از عبدالله را اعلام کرده بود.
این در حالی است که روز جمعه شوراهای حزب اسلامی حمایت خود را از اشرف غنی احمدزی اعلام کرد. اشرف غنی احمدزی با کسب ۵/ ۳۱ درصد آرا بعد از عبدالله در جایگاه دوم مرحله نخست انتخابات قرار گرفت. عبدالله توانست ۹/ ۴۵ درصد آرا مرحله اول را از آن خود کند.
عبدالله عبدالله هم در این نشست تاکید کرد که سوال‌های حل نشده‌ای در مورد فعالیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی وجود دارد.
وی گفت: «تبصره‌های پیش از وقت در مورد رفتن به دور دوم انتخابات وجود دارد؛ پامال شدن قانون در موارد مختلف که شما در مورد آن شنیده‌اید. همه این‌ها سوال‌های حل ناشده است در ذهن مردم افغانستان.»
عبدالله گفت: «کمیسیون‌های محترم مشکلاتی در راه انجام وظایف خود داشتند. امروز هم که ما این جا صحبت می‌کنیم مسئولیت متوجه کمیسیون شکایات انتخاباتی است و به نمایندگی از مردم افغانستان و تیم‌های انتخاباتی صدا می‌کنیم که وظایف خود را در راستای قانون عادلانه و شفاف به سر برسانند.»
کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی همواره تاکید کرده‌اند که بر اساس قانون عمل می‌کنند و به نفع هیچ یک از نامزدان انتخابات کار نخواهد کرد.

نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به اساس جدول از پیش تعیین شده کمیسیون انتخابات باید در ۲۴ اردیبهشت اعلام شود که اگر هیچ یک از دو نامزد پیشتاز نتوانند پنجاه درصد به اضافه یک رای را بگیرند، دور دوم انتخابات بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار خواهد شد. اشرف غنی احمدزی برای شرکت در دور دوم انتخابات ابراز آمادگی کرده است. اما عبدالله عبدالله هنوز پافشاری می‌کند که اگر به شکایت‌ها رسیدگی شود، نتیجه انتخابات در دور نخست مشخص می‌شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*