خانه » اخبار خارجی » شورشیان دونتسک: ۸۹ درصد به استقلال از اوکراین رای دادند

شورشیان دونتسک: ۸۹ درصد به استقلال از اوکراین رای دادند

6B6645CF-9B93-4F1C-A2EF-14AF5492972D_w640_r1_s
جدایی طلبان هوادار روسیه در شهر دونتسک که روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت یک همه پرسی برای استقلال برگزار کردند، اواخر این روز مدعی شدند که ۸۹ درصد رای دهندگان به استقلال از اوکراین رای داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورشیان می‌گویند که ۱۰ درصد نیز مخالفت خود را با این کار اعلام کرده‌اند.
دونتسک یکی از دو منطقه‌ای بود که روز یکشنبه برای استقلال از اوکراین همه پرسی برگزار کرد.
مقام‌های کیف این رفراندوم را «مضحک» خوانده و آن را محکوم کردند.
بنا بر این گزارش، آندری دشچیتسیا، وزیر خارجه موقت اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرده است «برگزارکنندگان نمایش مضحک جنایتکارانه قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته‌اند.

این همه‌پرسی که توسط کرملین طراحی و برنامه‌ریزی شده هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ پیامد قانونی بر تمامیت ارضی اوکراین نخواهد گذاشت.»
آقای دشچیتسیا گفته است که برگه‌های رای این همه‌پرسی «آغشته به خون» است.
در همین راستا سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که این اتحادیه نتایج همه پرسی طرفداران مسکو در مورد استقلال از اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت و آن را غیر قانونی می‌داند.
سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که آنچه که به اصطلاح همه پرسی خوانده می شود و دربخش هایی از مناطق لوهانسک و دونتسک برگزار شده غیر قانونی بوده وما نتیجه آن را به رسمیت نخواهیم شناخت.
وی در ادامه افزود: برگزاری این همه پرسی برخلاف اهداف توافق ماه گذشته بین اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا برای حل بحران اوکراین است.
ولادیمیر پوتین که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به تحریک جدایی‌طلبان اوکراینی محکوم است، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه، در تماسی تلفنی از رهبران هواخواه روسیه خواسته بود تا برگزاری این همه‌پرسی را به تعویق بیندازند.
رهبران جدایی‌طلب شرق اوکراین ماه پیش در دو منطقه لوهانسک و دونتسک تشکیل دولت داده و آن را «جمهوری خلق» نامیدند و اعلام کردند که در این دو منطقه نظیر شبه‌جزیره الحاقی کریمه همه‌پرسی برگزار خواهند کرد.
در همین حال، دولت موقت اوکراین روز چهارم خرداد ماه در این کشور انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد که برنده آن انتخابات، دولت تازه اوکراین را تاسیس خواهد کرد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت به دولت کرملین اخطار دادند که در این انتخابات دخالت نکرده و آن را برهم نزند.
این دومین همه‌پرسی برگزار شده در اوکراین پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنارشده این کشور است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*