خانه » سر تیتر خبرها » خبرنامه روز سه شنبه 6 خرداد
خبرنامه روز سه شنبه 6 خرداد

خبرنامه روز سه شنبه 6 خرداد

مهاجرانی خطاب به مظفر: کم‌سواد بی‌حافظه، خامنه‌ای من را انتخاب کرد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در یادداشتی خطاب به حسین مظفر، وزیر آموزش و پرورش در دوران اصلاحات جواب داد.
حسین مظفر در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته بود که خامنه‌ای رهبر ایران با اکراه پذیرفته بود که عطاء الله مهاجرانی وزیر ارشاد شود.
مظفر گفته بود: «اول شهریور کار دولت آقای خاتمی شروع شد. روز دوم کار دولت حضرت آقا ملاقات دادند و خدمت ایشان رفتیم. در آنجا ایشان یک سری رهنمودهای عمومی را دادند. ایشان گفت دوربین‌ها را خاموش کنید و خبرنگارها نباشند»، چون با شما حرف خصوصی دارم. همه منتظر ماندیم که آقا چه می‌خواهند بفرمایند. یک مرتبه فرمودند: من می‌خواهم با آقای مهاجرانی صحبت کنم. و فرمودند: آقای مهاجرانی! من شما را خوب می‌شناسم دیدگاه‌هایتان را هم می‌شناسم و به آنها نقد هم دارم. نمی‌خواستم مقابل آقای خاتمی ایستادگی کنم و نگذارم شما را وزیر کند، اما با توجه به شناختی که از شما و دیدگاه‌هایتان دارم نمی‌خواهم در کارهایتان کاری کنید که ضد انقلاب خوشحال شود.»
مهاجرانی در واکنش به این گفته‌های مظفر در وب‌سایت خود نوشت: «در آن جلسه، در صحبت مقام رهبری، پیرامون دولت جدید که تمرکز سخن در باره ی جناب آقای خاتمی و ذکر خیری از پدر ایشان بود، ناگاه رهبری فرمودند: مثلا این آقای مهاجرانی! من ایشان را خیلی خوب می شناسم. اصلا ایشان را من خودم به عنوان وزیر به آقای خاتمی معرفی کردم! آقای خاتمی یکی از آقایان علما را معرفی کرده بودند. آقای خاتمی ناگاه وارد بحث شدند و اشاره کردند: ایشان هم از علما هستند! مقام رهبری با خنده ای نمکین گفتند: بله، شما همین آقای موسوی لاری را معرفی کرده بودید!»
مهاجرانی در پایان با «بی‌حافظه و کم‌سواد و بی‌انصاف خطاب کردن» مظفر از دفتر رهبری خواسته این «دروغ» را تکذیب کند.

وزارت نفت در یک قرارداد، بانک صادرات را کنار گذاشت

وزارت نفت ایران شرکت «سپهر انرژی» بانک صادرات را به دلیل تاخیر چند ساله در توسعه پالایشگاه بیدبلند ۲ از توسعه این پالایشگاه کنار گذاشت».
به گزارش خبرگزاری ایرنا حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران، با اعلام این موضوع گفت: «بیش از سه سال از مشارکت نامه شرکت ملی گاز و بانک صادرات برای توسعه پالایشگاه بیدبلند ۲ می گذرد، اما تاکنون اقدام جدی از سوی این بانک برای تسریع در توسعه پروژه یاد شده انجام نشده است.»
وی همچنین گفته است سهم بانک صادرات در توسعه پالایشگاه «بیدبلند دو» ۸۰ درصد و سهم شرکت ملی گاز ۲۰ درصد تعیین شده بود.
شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی را برای ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، همچنین واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را امضا کردند.
فرآورش روزانه ۵٧ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن گاز مایع «ال.پی.جی» و ۴٠٠ هزار تن مایعات گازی از اهداف این قرارداد بود. همچنین تولید سالانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار تن اتان از اهداف پروژه پارسیان بود.

جان کری خواستار آزادی امیر حکمتی شد

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار آزادی امیر حکمتی شد.
جان کری گفته است که اکنون تقریبا سه سال از بازداشت غیرمنصفانه امیرحکمتی که برای دیدار بستگانش به تهران رفته بود می‌گذارد و آمریکا بویژه از گزارش‌هایی درباره مشکلات جسمانی او در زندان نگران است.
به گزارش خبرگزاری‌ها وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه خانواده امیر حکمتی به او که پسر بزرگ آنهاست نیاز دارد افزوده که «محترمانه از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم امیر حکمتی را آزاد کند.»
امیرحکمتی تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا با تابعیت دو گانه ایرانی آمریکایی به جرم جاسوسی در ایران زندانی است.
محمود علیزاده طباطبایی، وﮐﯿﻞ ﻣﺪاﻓﻊ اﻣﯿﺮﺣﮑﻤﺘﯽ روز یکشنبه گفته بود که موکلش درخواست اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد به پرونده ۱۰ سال زندانش را کرده است.
مقامات ایران هنوز واکنشی به این درخواست وزیر خارجه آمریکا نداده‌اند.

یک مرجع تقلید: گناهان مردم عامل گرانی شد

یکی از مراجع تقلید مستقر در قم خشکسالی و گرانی را نتیجه گناهان مردم دانسته و از آنها خواست تا توبه کنند.
به گزارش مهر آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی در دیدار با فرماندهان و اعضای نیروهای انتظامی کشور گفت :«در دوران گذشته اگر یک امت گناه می‌کردند خداوند عذاب های سختی برایشان نازل می‌کرد. حتی انسان ها در مواقعی مسخ شده و تبدیل به حیوان می‌شدند اما این عذاب ها با ولادت پیامبر برچیده شد.»
این مرجع تقلید همسو با حکومت جمهوری اسلامی خشکسالی، گرانی، فساد و مشکلات دیگر را ناشی از گناهان دانسته و مدعی شده است که «باید برای رفع این مشکلات توبه کرد.»
روحانیون صاحب مناصب مختلف در جمهوری اسلامی همواره مشکلات و مسایل جاری در کشور را با باورهای مذهبی مردم گره زده و مشکلات ناشی از سوء مدیریت نزدیکان خود در قدرت را عذاب های الهی و نتیجه گناهان مردم معرفی می‌کنند.
از جمله پیش از این احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز همزمان با افزایش تورم و گرانی در کشور گفته بود گرانی به‌دلیل گناهان است.
در آذرماه ۸۹ نیز آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی یکی دیگر از مراجع تقلید حکومتی نیز گفته بود: «انجام معاصی و گناهان و بدحجابی‌ها در بروز مساله خشکسالی تاثیر زیادی دارد.»

مراسم تشییع مه‌آفرید خسروی و شعار و بازداشت کارگران

مراسم ترحیم مه‌آفرید امیر خسروی در تهران لغو شد.
این خبر را غلامعلی ریاحی، وکیل خانواده امیر خسروی اعلام کرد و گفت که مراسم ختم مه آفرید در روستای محل تولد وی در رودبار برگزار خواهد شد.
غلامعلی ریاحی در توضیح مراسم تشیع مه‌آفرید امیر خسروی هم گفت: «مراسم تشیع جنازه آقای امیر خسروی روز شنبه در محل بهشت زهرا انجام شد و یک سلسله حاشیه هایی داشت و شعارهایی در آن مراسم داده شد. نیروی انتظامی هم حضور داشت. در حاشیه مراسم نیز یکی دو نفر از کارگرانی که نسبت به مه آفرید علاقمندی نشان می دادند، بازداشت شده بودند که بعدا با اخذ تعهد از من و همینطور برادر مرحوم امیر خسروی آنها را آزاد کردند.»
مه‌آفرید خسروی متولد سال ۱۳۴۸ در روستای ناش از توابع رودبار بود.
به نوشته وبسایت «تابناک»، مه‌آفرید امیرخسروی در قطعه ۱۱۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است.
قرار بود مراسم ختم او امروز سه‌شنبه ۶ خرداد در سالن همایش در میدان کاج سعادت آباد برگزار شود.

احیای ارکستر ملی ایران

یک مقام دولتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای ارکستر ملی ایران و تامین هزینه های آن از سوی دولت خبر داده است.
پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، در نشستی در شهر شیراز اعلام کرد که فرهاد فخرالدینی مجددا به رهبری ارکستر ملی انتخاب شده است.
احیای ارکستر ملی ایران از وعده های حسن روحانی، رییس جمهور میانه روی ایران بود که در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال گذشته به پیروزی رسید.
آقای روحانی اوایل زمستان سال گذشته گفته بود: «از اینکه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به تعطیلی کشیده شده است، بسیار متاسفم و حتما این دولت در همین ماه‌های آینده آنها را احیا خواهد کرد.»
این ارکستر در اوایل دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به رهبری آقای فخرالدینی تاسیس شد.
موضوع ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، از حدود سه سال پیش در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و در پی ابراز نگرانی ناظران از فعال نبودن آنها مطرح شد؛ هر چند مقامات وقت وزارت ارشاد تعطیل کردن این تشکیلات هنری را تکذیب کردند و گفتند که صرفا در نظر دارند اقداماتی را برای سازماندهی اداری آنها صورت دهند.

مریم سیحون: پدرم بر اثر پارگی رگ قلب درگذشت

مریم سیحون پاره شدن رگ قلب «آنوریسم» را دلیل مرگ پدرش عنوان کرد.
وی به وب‌سایت «ایران وایر» گفت: «خدا رو شکر که پدرم تا اخرین روز به طور مستقل زندگی می‌کرد و حتی امروز صبح [روز گذشته] خودشان آمبولانس خبر کرده بودند و با کمک دوستشان راهی بیمارستان شده بودند.»
هوشنگ سیحون معمار آرامگاه‌های خیام، بوعلی سینا، فردوسی و کمال الملک بوده است.
او به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی پس از انقلاب مورد آزار و اذیت جمهوری اسلامی قرار گرفت.
مریم سیحون در این باره گفت: «دین یک مساله شخصی است و من نمی‌خواهم این موضوع را به دین پدرم مربوط کنم. فقط این را می‌دانم که چون ایشان قبل از انقلاب پروژه‌های بزرگ دولتی را در دست داشتند، پس از انقلاب مورد غضب قرار گرفتند.»
هوشنگ سیحون در سال‌های پس از انقلاب در خارج از ایران زندگی گذراند و بیشتر به نقاشی پرداخت و آثار او در نمایشگاهی کنار آثار دالی و پیکاسو، به نمایش درآمد.
مریم سیحون درباره مراسم تدفین پدرش هم گفت: « ایشان که در ونکوور کانادا فوت کرد، وصیت کرده‌اند که در لس آنجلس دفن شوند و من پیگیر پرس وجو برای انجام مراحل قانونی انتقال ایشان از کانادا به لس انجلس هستم.»

روحانی: باید گردشگری را بهبود دهیم تا به کمک اقتصاد بیاید

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در نشستی با معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، خواستار بهبود وضعیت صنعت گردشگری و صنایع دستی در ایران شد.
وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «امسال با توجه به تلاش‌های همه بخش‌ها برای رونق اقتصادی از جمله کارآفرینی واشتغال، نقش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار مهم است.»
رئیس‌ جمهوری ایران افزود: «باید به بخش‌های موثر درزمینه جذب گردشگر بویژه گردشگر خارجی ازجمله فرودگاه‌ها، قطارها، جاده‌ها و هتل‌ها توجه شود و اقدامات لازم برای تبلیغ و صدور ویزا انجام گیرد که دولت دراین زمینه فعال خواهد بود و باید بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.»
روحانی تاکید کرد: ما در بسیاری از شهرها برای اقامت گردشگران خارجی هتل کم داریم و در هتل‌های برخی از شهرهای ما تا ماه های آبان و آذر اتاق ها برای گردشگران خارجی رزرو شده است.
وی افزود: گردشگرانی که می‌آیند و آثار فرهنگی و طبیعت و میراث فرهنگی زیبای ایران را می‌بینند در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حضورشان سه برابر شده و این حرکت مثبتی است که می‌تواند اشتغال هم ایجاد کند.
روحانی در پایان هم گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند هم در فرهنگ و هم در اقتصاد فعال شود و به دولت در زمینه‌ی «اقتصاد مقاومتی» کمک کند.

رادان به سمت رییس مرکز مطالعات راهبردی ناجا منصوب شد

احمد‌رضا رادان از سمت جانشینی فرمانده نیروی انتظامی‌کنار گذاشته شده و حسین اشتری٬ رییس پلیس اطلاعات امنیت کشور٬ جایگزین وی شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران، اسماعیل احمدی مقدم٬ فرمانده نیروی انتظامی٬ طی حکمی حسین اشتری٬ رییس پلیس اطلاعات امنیت ایران را به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی جایگزین احمدرضا رادان کرد.
در همین حال معاون اجتماعی ناجا با تأیید از ادامه فعالیت سردار رادان به عنوان رییس مرکز مطالعات راهبردی ناجا در نیروی انتظامی خبر داد.
سردار سعید منتظر المهدی معاون اجتماعی ناجا همچنین گفت که راسم تودیع و معارفه جانشین فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه هفتم خردادماه برگزار می‌شود.
خبرگزاری تسنیم هم اعلام کرده که قرار است در برخی از مراکز پلیس‌های تخصصی و فرماندهان انتظامی چندین استان بزرگ تغییراتی صورت بگیرد.
احمدرضا رادان سال ۱۳۸۷ به عنوان جانشین فرمانده پلیس ایران انتخاب شد. وی پیش از عهده دار شدن این سمت٬ برای مدتی فرمانده پلیس تهران و همچنین فرمانده پلیس خراسان بود.
رادان در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در سال ٬۱۳۸۸ در کنار سعید مرتضوی شکنجه‌های بازداشتگاه کهریزک حضور مستقیم داشت.
ایالات متحده مهرماه ۱۳۸۹ احمدرضا رادان را به اتهام نقض حقوق بشر در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران٬ در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مادر سالمند یک زندانی سیاسی مفقود شده است

مادر سالمند یکی از زندانیان سیاسی سبز از هفته گذشته پس از ملاقات با فرزندش مفقود شده است.
به گزارش «کلمه»، خانم طوطی سلطانی مادر محسن قشقایی زاده از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، آخرین بار روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۳ با فرزندش در زندان اوین ملاقات کرده و پس از خروج از سالن ملاقات زندان تاکنون هیچ اطلاعی از وی در دست نیست، پی گیری آشنایان و خویشاوندان وی نیز ظرف یکهفته گذشته به نتیجه نرسیده است.
گفتنی است سرپرستی این مادر سالمند را محسن قشقایی برعهده داشته و طی مدت حبس این زندانی سیاسی، خانم سلطانی به تنهایی زندگی می‌کرده است.
محسن قشقایی زاده، از بازداشت شدگان سرای اهل قلم در سال ۹۱، نهم آبان ماه ۱۳۹۱ به همراه گروه دیگری از حاضران در جلسه سرای اهل قلم بازداشت شده و مدت ۲۰ روز را در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود، چندی بعد به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

علی لاریجانی: خمینی مردم ایران را سعادتمند کرد

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مراسمی با حضور نمایندگان مجلس گفت که آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی «مردم‌سالاری دینی را بر مبنای نه شرقی و نه غربی به وجود آوردند و سعادت را برای ملت ایران تحقق بخشید»
به گزارش خبرگزاری فارس رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود هم گفت: «ما در حال حاضر گرفتار جریان‌هایی هستیم که به دنبال تعطیلی عقل هستند، مانند همین افراطیون که عامل وهن اسلام شده‌اند و عقل را تعطیل کرده‌اند، اما در حرکت امام عقلانیت وجود داشت.»
لاریجانی افزود: «خمینی به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشت و به لوازم آن هم توجه داشت و اگر به آزادی توجه داشت به آزادی معنوی بیشتر توجه داشت.»
رییس مجلس در ادامه هم گفت: «در این شرایط حساس که هم به خاطر رفتار ماجراجویانه غربی‌ها که مشکلاتی را به وجود آورده‌اند و هم برخی از مشکلات اقتصادی که ناشی از مدیریت‌های غلط بوده به نگاه همه‌جانبه‌گری امام نیازمند هستیم.»
اظهارات علی لاریجانی در خصوص «سعادتمند کردن مردم توسط خمینی و نیز توجه رهبر پیشین جمهوری اسلامی به مردم سالاری دینی در حالی است که در زمان رهبری آیت‌الله خمینی، سرکوب‌ها و اختناق و اعدام‌ها بسیار گسترده بود.

اولین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شد/ مرسی آشفته بود

اولین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر روز دوشنبه برگزار شد. این انتخابات امروز سه شنبه هم ادامه می باید.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق و حَمدین صباحی سیاستمدار چپ گرای مصر دو نامزد این انتخابات هستند.
پیش بینی می شود که عبدالفتاح السیسی برنده این انتخابات شود.
حَمدین صباحی، از سیاستمداران کهنه کار اپوزیسیون وعده داده است از مطالبات دمکراتیک انقلاب مصر دفاع کند.
اخوان المسلمین و گروه موسوم به «جوانان انقلابی» انتخابات را تحریم کرده اند.
در همین راستا منابع آگاه از داخل زندان برج العرب به واکنش رییس جمهوری عزل شده مصر درباره انتخابات خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع، محمد مرسی در واکنش به برگزاری انتخابات گفت: برگزاری انتخابات مضحک و بی معنی است.
منابع مصری از داخل سلول وی در زندان برج العرب گزارش دادند: محمد مرسی در ساعت تنفش از رفتن به بیرون خودداری کرد و بر ماندن در سلول و مشاهده تلویزیون مصر اصرار کرد و به محض مشاهده استقبال گسترده مردم در برابر حوزه‌های اخذ رای فریاد برآورد: «کودتا کامل شد و ملت ساکت نمی‌مانند.»
این منابع به خودداری محمد مرسی از خوردن و آشامیدن اشاره کردند و هنگامی که زندانبانان برای وی غذا آوردند گفت: «من روزه ام. کی رییس جمهوری قانونی از غذای زندان می خورد؟ مردم فراموش کرده اند که ما در ماه رجب هستیم و انشاء الله فرج نزدیک است.»
به گفته این منابع مرسی فریاد می کشید: «کودتا مستمر خواهد بود زیرا هر خائنی با خیانت روبرو می شود و کودتا رو به زوال است و دیوارها و کاخهای شما برای شما کاری نمی‌کند ما به حکومت برمی گردیم و همه را محاکمه می‌کنیم به ویژه کسانی که دستانشان به خون آغشته است.»
این منابع از آشفتگی مرسی خبر دادند و اینکه وی تلویزیون داخل سلول خود را خاموش کرد و به قرائت قرآن پرداخت و پس از مدتی دوباره فریاد کشید همه کسانی که کودتاچیان را حمایت کردند محاکمه خواهند شد و من رییس جمهور قانونی هستم.

حمله‌ی مجدد «بوکو حرام» و دست‌کم ۲۰ کشته

یک سخنگوی دولت نیجریه اعلام کرد : مردان مسلحی از گروه بوکو حرام در حمله به یک روستای مسیحی نشین در شمال شرقی این کشور دست‌کم ۲۰ نفر از اهالی آن روستا را کشتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ازکانو، احمد سوجی سخنگوی دولت گفت : این مردان به شدت مسلح به روستای واگا واقع در ایالت آداماوا حمله کرده و به سمت مردم آتش گشودند.
به گفنه وی، این مردان مسلح سوار بر کامیون و موتور سیکلت به این روستا حمله کرده و ضمن کشتن بیست نفر چندین خانه رابه آتش کشیدند.
ایالت آداماوا که یکی ازسه ایالتی است که در کنار ایالت های بورنو و یوبه تحت قوانین اضطراری قرار دارد در هفته‌های اخیر شاهد سلسله حملات مرگبار بوکو حرام بوده است.
در همین راستا وزیر دفاع نیجریه هم اعلام کرده مکان دختران نیجریه‌ای که گروه بوکوحرام یک ماه پیش آنها را ربود معلوم است.
وزیر دفاع نیجریه گزارش داد مکان دخترانی که گروه بتروریستی بوکوحرام ماه گذشته ربوده بود معلوم است اما این مکان را نمی‌توان فاش کرد.
بوکو حرام از گروه‌های تروریستی است که در اوایل ماه آوریل حدود بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز دختر را در مدرسه‌ای در استان بورنیو در شمال شرق نیجریه ربود و تهدید به فروش و به بردگی‌ واداشتن آنها کرد.
به گفته منابع امنیتی، ۵۳ دختر موفق به فرار شدند اما ۲۲۳ تن از آنان همچنان در اختیار گروه بوکو حرام هستند.

ونزوئلا می‌خواهد از آمریکا شکایت کند

الیاس خائوا وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که در جریان جلسه آینده جنبش کشورهای عدم تعهد، از «مداخله‌جویی» آمریکا در امورات داخلی این کشور شکایت خواهد کرد.
به گزارش رویتر، «خائوا» وزیر خارجه ونزوئلا گفت: «ما از الجزایر برای جلسه کشورهای جنبش عدم تعهد دیدار خواهیم کرد تا در آنجا، مداخله جویی های آمریکا در امورات کشورمان را مورد شکایت قرار دهیم.»
وزیر خارجه ونزوئلا افزود: «همچنین ما این شکایت را در نزد دیگر سازمان های بین المللی از جمله جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب (سلاک) ارائه خواهیم کرد.»
«خائوا»، چند روز قبل در چارچوب برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور ) در جزایر گالاپاگوس اکوادور نیز از آمریکا به‌دلیل «مداخله‌جویی» انتقاد کرده بود.
ونزوئلا در ماه‌های گذشته درگیر ناآرامی‌هایی بوده است. دولت این کشور معترضان مردمی را «فاشیست» و «عامل آمریکا» خوانده است و اعتراضات را هم به ایالات متحده ربط داده است.

چین و سئول: فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی تهدیدآمیز است

وزارت خارجه کره جنوبی می‌گوید که چین هم در مورد تهدیدآمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای اخیر کره شمالی با سئول هم عقیده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، وزیران امور خارجه کره جنوبی و چین در دیدار خود در سئول گفتند که فعالیت های هسته‌ای اخیر کره شمالی تهدیدی جدی متوجه صلح وثبات منطقه می‌کند.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه به منظور بحث درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی با «یون بیونگ سی» همتای خود از کره جنوبی دیدار کرد.
این در حالی است که گزارش های مربوط به تجدید فعالیت ها در محل آزمایش هسته‌ای کره شمالی نشان داده که این کشور ممکن است در تدارک چهارمین آزمایش هسته‌ای خود به رغم تحریم های سازمان ملل باشد.
آمریکا نیز نگرانی خود را از آزمایش هسته‌ای کره شمالی اعلام و آن را محکوم کرده است.

گزارش کمیته مستقل استرالیا درباره‌ی مرگ پناهجوی ایرانی در مانوس

کمیته مستقل تحقیق استرالیا در گزارشی تایید کرد که مرگ یک پناهجوی ایرانی در اردوگاه پناهجویان در پاپو‌آ گینه نو٬ در اثر ضرب و شتم شدید او توسط یکی از کارکنان «سپاه صلح» رخ داده است.
اسکات موریسون وزیر مهاجرت استرالیا٬ با استناد به گزارش کمیته مستقل تحقیق استرالیا درباره خشونت‌های ۲۹ بهمن‌ماه در اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس٬ اظهار کرد که در روز درگیری‌٬ در کنار ماموران پلیس پاپو‌آ گینه نو٬ عده‌ای از اهالی محلی و کارکنان سپاه صلح- نهادی برای ارائه خدمات بشر دوستانه- نیز وارد اردوگاه پناهجویان شده‌اند.
در این میان طبق این گزارش رضا براتی٬ پناهجوی ایرانی ساکن این اردوگاه از سوی یکی از کارکنان سپاه صلح به قصد کشت از پشت سر با سنگ مورد حمله قرار گرفته است.
آقای موریسون همچنین تاکید کرده است که که در کنار این کارکن سپاه صلح٬ شماری از ماموران پلیس پاپوآ گینه‌ نو نیز آقای براتی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
در نهایت این پناهجوی کرد ۲۳ ساله بر اثر ضربات وارد آمده به سرش٬ دچار آسیب مغزی شده و درگذشته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه این خشونت‌ها همچنین ۶۹ زخمی برجای گذاشت.
کمیته مستقل تحقیق استرالیا می‌گوید علت دقیق آغاز خشونت‌های کمپ پناهجویان مانوس مشخص نیست٬ اما طبق این گزارش‌ها تنش‌ها در این اردوگاه از مدت‌ها پیشتر به دلیل بی‌اطلاعی پناهجویان از سرنوشتشان و نبود اطلاعات کافی درباره قوانین مهاجرتی استرالیا بالا گرفته بود.
در بهمن ماه سال گذشته شورش در یکی از اردوگاه‌های نگه‌داری از پناهجویان استرالیا واقع در جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو، یک کشته و ۷۷ زخمی برجای گذاشته است.

مراسم سوگند نخست وزیر جدید هند برگزار شد

مراسم سوگند نخست وزیر جدید هند، «نارندرا مودی» روز گذشته با حضور شماری از رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه کشور پاکستان نیز در این مراسم دعوت شده بود و نواز شریف، نخست وزیر این کشور هم در مراسم شرکت کرده بود.
این نخستین بار بود که هند از رهبران کشورهای همسایه برای شرکت در چنین مراسمی دعوت کرده بود.
حضور نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در این مراسم، بویژه نشانه تلاش دولت جدید هند برای بهبود روابط دو کشور بشمار می‌رود.

ژان کلود یونکر٬ خواستار کسب ریاست کمیسیون اروپا شد

بحث درباره نتایح انتخابات پارلمان اروپا در میان رهبران کشورهای اروپایی آغاز شده است. درصد بالای میزان رای احزاب منتقد اتحادیه اروپا و رادیکال، نظیر حزب راستگرای جبهه ملی در فرانسه به این بحث‌ها دامن زده است. یکشنبه گذشته احزاب محافظه‌کار اروپا توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان اروپا را تصاحب کنند.
بر اساس آخرین برآوردها که روز دوشنبه اعلام شد حزب مردم اروپا توانست با کسب ۲۱۲ کرسی از ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا، اکثریت اعضا را همچنان از آن خود داشته باشد.
سوسیال دمکرات‌ها هم به عنوان دومین فراکسیون برتر این پارلمان توانستند ۱۸۶ کرسی را به دست آورند. سومین حزب برتر در پارلمان اروپا لیبرال‌ها هستند.
ژان کلود یونکر٬ کاندیدای برتر حزب مردم اروپا٬ در توییتر خود فورا خواستار کسب ریاست کمیسیون اروپا شد.
یکی از اولین وظایف پارلمان آینده اتحادیه اروپا انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا خواهد بود. کمیسیون اروپا بدنه اجرایی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.
در مقابل مارتین شولز٬ رئیس فعلی پارلمان اروپا و رقیب ژان کلود یونکر در انتخابات٬ از حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت که معتقد است شانس آن را دارد که این سمت را از آن خود کند. آرای حزب سوسیال‌ دمکرات (SPD) در آلمان با جهشی مشهود نسبت به انتخابات گذشته به ۳/ ۲۷ درصد رسید، که نسبت به انتخابات پنج سال پیش، ۵/ ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بحث‌ها بر سر مقام ریاست کمیسیون اروپا از هم‌اکنون تاثیر خود را بر دسته‌بندی گروه‌ها در آلمان نشان می‌دهد. حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل٬ صدراعظم آلمان٬ از ریاست یونکر بر کمیسیون اروپا حمایت می‌کند.
پارلمان اروپا ۷۵۱ کرسی دارد که به نسبت جمعیت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا تقسیم شده است و آرای اخذ شده بر زندگی نزدیک به ۵۰۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا تاثیر خواهد داشت.
در انتخابات روز یکشنبه احزاب منتقد اتحادیه اروپا و رادیکال توانستند یک پنجم کرسی‌های پارلمان اروپا را از آن خود کنند. با این‌همه احزاب مخالف اتحادیه اروپا در دو کشور ایتالیا و هلند٬ شکست خوردند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*