خانه » اخبار خارجی » بازداشت یک اسراییلی به اتهام فروش تسلیحات به ایران

بازداشت یک اسراییلی به اتهام فروش تسلیحات به ایران

f14

یک شهروند اسراییل به اتهام فروش قطعات نظامی به ایران از جمله لوازم یدکی موتور‌ جنگنده‌های «اف- ۴» و «اف- ۱۴» در فرودگاه بین المللی تل آویو بازداشت شده است. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که بازداشت این مرد ۶۴ ساله به درخواست دولت آمریکا انجام شده است. اسراییل و قدرت‌های بزرگ ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم کرده و طی یک دهه گذشته تحریم‌های شدیدی در زمینه فروش قطعات نظامی به تهران وضع کرده‌اند.


پلیس اسراییل یک شهروند این کشور را که از سوی آمریکا به فروش غیرقانونی قطعات نظامی به ایران متهم شده است هنگام پرواز از فرودگاه بن گوریون بازداشت کرد.
گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که دادگاه اورشلیم حکم بازداشت اولیه وی به مدت دو روز را صادر کرده است.
الی کوهن، ۶۵ ساله، هنگامی که قصد داشت از فرودگاه بن گوریون در تل آویو به لندن پرواز کند توسط پلیس دستگیر شد. یک دادستان دولتی به دادگاه اورشلیم گفته است که آمریکا حکم بازداشت وی را صادر کرده و خواستار استرداد این تبعه اسراییلی شده است.
مقام‌های آمریکایی آقای کوهن را متهم کرده‌اند که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ و همچنین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ قطعات نظامی به ایران فروخته است.
دادگاه اورشلیم قرار است فردا، چهارشنبه درباره تمدید مدت بازداشت کوهن تصمیم گیری کند.
وکلای الی کوهن می‌گویند که اتهام‌های وارده به موکل‌شان بی‌اساس است.
«بوعاز بن زور» و «ولید کبوب» گفته‌اند: «ما مطمئن هستیم که وقتی جزئیات مساله توسط دادگاه بررسی شود، به این نتیجه خواهد رسید که هیچ ایرادی در کارهای آقای الی کوهن وجود نداشته است و اینکه بازداشت یا استرداد وی هیچ پایه و اساسی ندارد.»

در همین حال روزنامه اسراییلی «جروزالم پست» جزئیات بیشتری درباره اتهام‌های وارده به الی کوهن منتشر کرده و از جمله نوشته است که مطبوعات یونان در فوریه گذشته، وی و یک اسراییلی دیگر را به تلاش برای برای فروش قطعات جنگنده‌های «اف- ۴» به ایران متهم کردند.
براساس این گزارش وی در می‌۲۰۱۳ توسط یکی از دادگاه‌های فدرال آمریکا به موارد مختلفی از جمله صادرات تجهیزات نظامی آمریکا بدون داشتن مجوز، پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ و همچنین فروش تجهیزات امنیتی به ایران بر خلاف دستور رییس جمهوری آمریکا متهم شده بود.‌‌
همان زمان، دادگاه آمریکایی حکم بازداشت الی کوهن را صادر کرد ولی مقام‌های اسراییلی تا روز دوشنبه این حکم را اجرا نکردند.
دفتر امور بین المللی وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه محلی اورشلیم خواسته است تا حکم بازداشت این تبعه اسراییلی را به مدت ۲۰ روز تمدید کند تا آن‌ها بتوانند درخواست رسمی برای استرداد وی را صادر کنند.
آن‌گونه که جروزالم پست گزارش داده است، وی پیش از این نیز به اتهام تجارت غیرقانونی تجهیزات نظامی آمریکا به شش ماه حبس محکوم شده بود.

در ماه فوریه امسال، رسانه‌های یونان از احتمال دست داشتن دو اسراییلی در ارسال قطعات نظامی به ایران خبر داده بودند. در آن زمان گزارش شده بود که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ماموران گمرک یونان محموله‌های قطعات موتورهای جت کشف کرده بودند که به یک شرکت صوری یونانی و در اصل به دو شهروند اسراییل تعلق داشته و قرار بوده است به ایران ارسال شود. به نظر می‌رسد که بازداشت این شهروند اسراییل در فرودگاه تل آویو به محموله ضبط شده در یونان ارتباط داشته باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*