خانه » اخبار خارجی » مسکو: تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در مرزهای روسیه بی‌سابقه است

مسکو: تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در مرزهای روسیه بی‌سابقه است

us-armin-in-ukrain

در ادامه‌ی ماجراجویی‌های روسیه در اوکراین و افزایش تنش بین این کشور و غرب، وزیر دفاع روسیه می‌گوید تحرکات نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ناتو درنزدیکی مرزهای کشورش «بی‌سابقه» است. در همین حال ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند که افراد و شرکت‌های نزدیک به حلقه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، را در بر می‌گیرد. روسیه هم در واکنش گفته است که به این تحریم‌ها پاسخ «دردناکی» خواهد داد.


به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت دفاع روسیه تحرکات نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ناتو در نزدیکی مرزهای آن کشور را «بی‌سابقه» خوانده است.
رسانه‌های روسی همچنین نقل کرده‌اند که آقای شویگو طی تماس تلفنی با چاک هیگل، همتای آمریکایی‌اش از وی خواسته طرفین از حجم لفاظی‌هایی که به تنش ها دامن می‌زنند بکاهند.
این رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند آقای شویگو در این تماس تلفنی آمادگی مسکو برای تماس با تمامی طرفین درگیر در این مناقشات برای کاستن از تنش‌ها را اعلام کرده است.

در همین حال ایالات متحده آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند که افراد و شرکت‌های نزدیک به حلقه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، را در بر می‌گیرد.
گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که تحریم‌های آمریکا علیه هفت مقام و ۱۷ شرکت روسی که نزدیک به افراد حلقه پوتین هستند وضع شده است تا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین فشار بیشتری بر رییس جمهوری روسیه وارد شود.
عمده ۱۷ شرکت تحت تحریم آمریکا از سوی تاجران روسی که نزدیک به پوتین هستند اداره می‌شوند: گنادی تیمچنکو و برادران بوریس و آرکادی روتنبرگ که همه آن‌ها در ماه مارس در فهرست نخست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.
اعمال مجازات‌های جدید علیه روسیه در واکنش عدم رعایت مفاد توافقنامه ژنو برای پایان دادن به بحران اوکراین صورت می‌گیرد.
کاخ سفید گفته است که دخالت روسیه در خشونت‌های اخیر در شرق اوکراین غیرقابل انکار است و هشدار داده که آمریکا و شرکای آن آماده‌اند تا اگر روسیه تحریک آفرینی‌های خود را ادامه دهد، مجازات‌های بیشتری را علیه این کشور تصویب کنند.
تحریم‌های تازه آمریکا از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور، در جریان سفر وی به فیلیپین اعلام شد.
آقای اوباما گفت که وی قصد ندارد شخص پوتین را هدف تحریم‌ها قرار دهد و در پی این است، «تا محاسبات وی را در این خصوص تغییر دهد که اقدامات اخیرش تا چه اندازه می‌تواند بر چشم انداز درازمدت اقتصاد روسیه تاثیر نامطلوب داشته باشد».
از جمله افرادی که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند می‌توان به ایگور سچین، رییس شرکت دولتی «روزنفت» اشاره کرد که از اوایل دهه ۱۹۹۰ برای پوتین کار می‌کند. آقای سچین مقامی است که در سال ۲۰۰۳ پشت سر اقدام حقوقی دولت روسیه علیه شرکت نفتی خصوصی یوکاس و پایه گذار آن، میخائیل خودورکوفسکی بود. بخش عمده‌ای از شرکت یوکاس توسط روزنفت تصاحب شد که آن را به بزرگ‌ترین شرکت روسیه تبدیل کرد.
آمریکا همچنین محدودیت‌هایی در زمینه فروش قطعات با فناوری بالا که از سوی روسیه در صنایع دفاعی‌اش به کار می‌برد وضع کرده است.

اتحادیه اروپا نیز ۱۵ روس و اوکراینی دیگر را به دلیل نقش آن‌ها در بحران اوکراین به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد همانند ۵۰ نفر پیشین، مشمول ضبط دارایی و همچنین ممنوعیت صدور ویزا خواهند شد.
هنوز فهرست جدید افراد تحت تحریم اتحادیه اروپا منتشر نشده است چرا که باید از سوی دولت‌های عضو این اتحادیه مورد تصویب قرار گیرد. احتمال دارد این لیست روز سه شنبه، نهم اردیبهشت، منتشر شود.
کانادا نیز دو شرکت و ۹ فرد روسی را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد. اسامی این افراد و شرکت‌ها هنوز اعلام نشده است.
در همین حال، روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفته است که پاسخ «دردناکی» به آن خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریباکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت: «ما البته به این اقدام پاسخ خواهیم داد، و این پاسخ قطعا تاثیر دردناکی بر واشینگتن خواهد داشت».
وی جزئیاتی در این زمینه اعلام نکرد ولی گفت که روسیه «گزینه‌های زیادی» در اختیار دارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از آنکه روسیه در ماه مارس شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد نخستین دور تحریم‌ها را علیه افراد نزدیک به پوتین وضع کرد که شامل ضبط دارایی‌ها و همچنین محدودیت صدور ویزا برای آنها بود. با این حال، با وضع تحریم‌های جدی علیه روسیه باراک اوباما نسبت به تغییر سیاست‌های پوتین ابراز بدبینی کرد. اوباما در این خصوص گفته است: «ما هنوز نمی‌دانیم که این اقدامات جواب خواهد داد.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*