خانه » اخبار خارجی » محمود عباس: دولت وحدت ملی با مذاکرات صلح نا سازگار نیست

محمود عباس: دولت وحدت ملی با مذاکرات صلح نا سازگار نیست

abbbbas2
سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس اعلام کردند که موافقت کرده‌اند «دولت وحدت ملی» تشکیل دهند. دولت اسرائیل در واکنش به این موضوع، جلسه مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان فلسطینی را که قرار بود روز، چهارشنبه برگزارشود، لغو کرد. در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز این توافق را «مایوس کننده» خواند و گفت این توافق می‌تواند تلاش‌های صلح را مشکل‌تر کند. از سوی دیگر محمود عباس می‌گوید وحدت ساف و حماس با مذاکرات صلح ناسازگار نیست.


پس از هفت سال اختلاف و درگیری داخلی روز چهارشنبه ۲۳ آوریل، سازمان آزادیبخش فلسطین (فتح) و جنبش حماس اعلام کردند که دولت وحدت ملی تشکیل خواهند داد.
این توافق به دنبال مداکرات دو روزه این دو گروه فلسطینی در غزه ایجاد شد.
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در کنفرانسی مطبوعاتی در غزه در جمع خبرنگاران حاضر شد و در این خصوص گفت: «اختلافات چندساله و جدایی میان گروه‌های فلسطینی دیگر به پایان رسیده است.»

اختلافات میان این دو گروه فلسطینی از هنگام پیروزی حماس در انتخابات مجلس فلسطین ۲۰۰۶ آغاز شد و در روز ۵ مه ۲۰۰۷ به شکل یک جنگ مسلحانه درآمد.
از آن پس فلسطین در عمل به دو دولت مجزا در نوار غزه (تحت کنترل حماس) و کرانه باختری رود اردن (تحت کنترل فتح) تجزیه شد.
این دو سازمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که توافقنامه ای در این خصوص در غزه امضاء کرده اند و قرار است دولت ملی به ریاست محمود عباس ظرف پنج هفته آینده تشکیل شود.
بر اساس این توافقنامه، شش ماه بعد از تشکیل دولت وحدت ملی، انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.
مذاکرات قبلی این دو گروه در دوحه (قطر) و قاهره (مصر) به نتیجه نرسیده بود.

در همین راستا محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان فلسطینی گفت : توافق سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس برای وحدت و پیشبرد مذاکرات صلح سازگاری دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از «رام‌الله»، عباس در بیانیه ای که توسط دفتر وی انتشار یافت، گفت: «بین مصالحه و مذاکرات هیچ ناسازگاری وجود ندارد، بویژه این که ما به یک صلح عادلانه براساس راه حل تشکیل دوکشور در راستای قوانین بین‌المللی پایبندیم.»

در همین حال به دنبال انتشار خبر توافق روز چهارشنبه فتح و حماس٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از «دلسردی» آمریکا از این تصمیم خبر داد و گفت این اقدام می‌تواند مذاکرات صلح را به شدت پیچیده کند.
اسرائیل هم در اعتراض به توافق میان حماس و فتح اعلام کرد که در مذاکرات برنامه‌ریزی شده بعدازظهر چهارشنبه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شرکت نخواهد کرد.

توافق میان این دو گروه فلسطینی در حالی صورت گرفته است که در واکنش به نادیده گرفته شدن ضرب‌الاجل ۱۱ فروردین‌ماه برای آزادی زندانیان سیاسی از سوی اسرائیل٬ مقام‌های فلسطینی اواسط فروردین‌ماه برای پیوستن به کنواسیون‌های مختلف بین‌المللی اقدام کرده و به عضویت شماری از کنوانسیون‌های سازمان ملل و همچنین کنوانسیون ژنو در آمدند.
بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که محمود عباس٬ رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی باید میان صلح با اسرائیل و حماس یکی را انتخاب کند.

اسرائیل همراه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا٬ گروه اسلام‌گرای حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند. در حال حاضر «فتح» در کرانه باختری رود اردن و «حماس» در باریکه‌ی غزه قدرت را در دست دارند. ظرف ۳ سال گذشته نمایندگان دو سازمان فلسطینی چندبار برای تشکیل دولت مشترک به گفتگو نشسته‌اند، اما بر سر جزییات امر به توافق نرسیده‌اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*