خانه » اخبار خارجی » اسرائیل: اگر محمود عباس آشتی با حماس را لغو کند، آماده‌ایم مذاکرات را ادامه دهیم

اسرائیل: اگر محمود عباس آشتی با حماس را لغو کند، آماده‌ایم مذاکرات را ادامه دهیم

as34ed
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کشورش در واکنش به برنامه تشکیل دولت متحد حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین، مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را متوقف کرده است. در همین حال در پی توافق حماس و الفتح برای تشکیل یک دولت مشترک باریکه غزه شاهد تجمع و شادمانی فلسطینی‌ها بود. حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین روز چهارشنبه در شهر غزه توافقی را امضا کردند که بر اساس آن قرار است طی پنج هفته، دولتی متشکل از افراد مستقل به ریاست محمود عباس تشکیل شود و شش ماه بعد نیز انتخابات برگزار شود.


بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل گفت: اگر «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین آشتی با جنبش حماس را لغو کند، ما آماده ایم مذاکرات را ادامه دهیم.
به گزارش خبرگزاری رویترز آقای نتانیاهو گفت: «ما هرگز با دولتی که مورد حمایت جنبش حماس باشد، مذاکره نخواهیم کرد.»

در همین راستا دفتر بنیامین نتانیاهو هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کشورش در واکنش به برنامه تشکیل دولت متحد حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین، مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را متوقف کرده است.
در این اطلاعیه آمده است که بنابر تصمیم کابینه اسراییل، دولت این کشور نمی‌تواند با دولتی که حماس بخشی از آن است، وارد گفتگو شود.
این اطلاعیه، حماس را گروهی تروریست خوانده که برای نابودی اسراییل تلاش می‌کند.

در همین حال سایت روزنامه «یدیعوت آخرنوت» نیز به نقل از یک مسئول اسرائیل نوشته که این کشور درباره اعمال تحریم به فلسطینی‌ها هشدار داده بود و اکنون این هشدار خود را عملی خواهیم کرد.
این مسئول اسرائیلی افزوده است: «پس از آنکه فلسطینی‌ها اعلام کردند که تشکیلات واحدی خواهند بود، دیگر نمی‌توان با آن‌ها مذاکرات سیاسی برگزار کرد، ابومازن پا را از حد معمول خود فراتر گذاشت و دیگر تماس‌های سیاسی با فلسطینی‌ها وجود نخواهد داشت».
این مسئول اسرائیلی به هماهنگی‌های امنیتی میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی، اشاره‌ای نکرده است.
این گزارش می‌افزاید که اسرائیل حمله‌ای تبلیغاتی علیه منافع ملی فلسطینی‌ها آغاز خواهد کرد و با انتشار بیانیه‌هایی در رسانه‌های جهان، شخص محمود عباس را مورد حملات خود قرار خواهد داد.
بنا بر این گزارش، در این بیانیه‌ها با هدف متقاعد کردن جامعه جهانی به اینکه محمود عباس «شریک صلح» نیست، درباره «ارتباط ابو مازن با اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده» مطالبی منتشر خواهد شد.
در رویدادی دیگر محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای اسرائیل به سوی تحقق آشتی ملی پیش می‌رود.
وی در دیدار با فرستاده آمریکا گفت: آشتی بین فلسطینی‌ها با مذاکرات تعارض ندارد.
در همین حال توافق تاریخی میان دو گروه حماس و فتح برای تشکیل یک دولت واحد، امید و نگرانی را میان فلسطینی‌های ساکن نوار غزه دامن زده است.
رسانه‌ها گزارش دادند که ساکنان نوار غزه جلوی خانه‌ی اسماعیل هنیه، رهبر حماس، جمع شده و به شادمانی پرداختند.
گروه دیگری از فلسطینی‌ها در میدان «سرباز فراموش‌شده» که از میادین اصلی در نوار غزه است جمع شده و شعار «اتحاد، آزادی، کرامت و انسانیت» سر دادند.
تجمع‌کنندگان خوشحال و امیدوار از این توافق، نگرانی‌هائی نیز دارند.
وضعیت معیشتی نامناسب در نوار غزه، محدودیت‌های فراوان برای رفت‌وآمد ساکنان این منطقه و کمبود امکانات دارویی و درمانی برخی از پررنگ‌ترین این نگرانی‌هاست.

در هفت سال گذشته حاکمیت سرزمین‌های فلسطینی به دو بخش تقسیم می‌شد؛ کرانه باختری که آن را تشکیلات خودگردان فلسطینی اداره می‌کرد و نوار غزه که تحت کنترل حماس بود. حماس تاکنون توافقنامه‌های صلح با اسرائیل را نپذیرفته است. هنوز سوال‌های بسیاری درباره‌ی جزئیات این اتحاد وجود دارد، از جمله این‌که هنوز مشخص نیست مسئولیت تامین امنیت با کدام گروه است و سمت‌های کلیدی امنیتی چطور تقسیم خواهد شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*