خانه » اخبار خارجی » ادامه‌ی بحران اوکراین: واشنگتن می‌گوید مجموعه تحریم‎های آمریکا، صنعت دفاعی روسیه را هدف قرار می‎دهد
ادامه‌ی بحران اوکراین: واشنگتن می‌گوید مجموعه تحریم‎های آمریکا، صنعت دفاعی روسیه را هدف قرار می‎دهد

ادامه‌ی بحران اوکراین: واشنگتن می‌گوید مجموعه تحریم‎های آمریکا، صنعت دفاعی روسیه را هدف قرار می‎دهد

در ادامه‌ی ماجراجویی‌های روسیه در اوکراین یک مقام آمریکا اعلام کرد که مجموعه تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه، صنایع دفاعی روسیه و افرادهای نزدیک به ولادیمیر پوتین را هدف قرار می‎دهد. در همین حال باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا هم گفت که تحریم‌های جدید که علیه روسیه وضع شده حامل این پیام است که روسیه باید به «تحریکات» خود در شرق اوکراین خاتمه دهد.


به گزارش «سی‌ان‌ان»، «تونی بلینکین»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد مجموعه تحریم‌هایی که به دلیل بحران اوکراین علیه روسیه اعمال خواهد شد، مربوط به صنعت دفاعی روسیه و افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین است.
«تونی بلینکین» افزود: از ابتدای این هفته و با هماهنگی شرکای ما تحریم های بیشتر علیه افرادهای نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و شرکت‌های متعلق به آنها و همچنین صنایع دفاعی این کشور، اعمال خواهد شد.
این مقام آمریکا در ادامه گفتگوی خود تصریح کرد: صادرات تکنولوژی پیشرفته صنایع دفاعی روسیه تحت تاثیر این تحریم ها قرار خواهد گرفت.
وی در پایان هم گفت که ما ممکن است سلاح‌هایی به اوکراین ارسال کنیم، اما این موضوع تاثیری در قدرت اوکراینی‌ها در رویارویی با روسیه نخواهد داشت.

در همین حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هم در یک نشست خبری در مالزی گفت: «برای ما مهم است که با اتخاذ تدابیر بیشتر این پیام را به روسیه بفرستیم که این گونه فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات در اوکراین باید به پایان برسد.»
این اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از آن بیان می‌شود که کشورهای عضو گروه ۷، «جی۷»، از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه طی روزهای آینده خبر دادند.
به گفته کشورهای این گروه، روسیه برای پیروی از توافقی که در جهت تنش‌زدایی از بحران اوکراین در ژنو به امضا رسید «هیچ اقدامی نکرده‌است.»
باراک اوباما در ادامه سخنان خود افزود: «تا زمانی که روسیه به جای آن که بکوشد این مساله را به صورت مسالمت‌آمیز حل کرده و از تنش‌ها بکاهد، هم‌چنان روند تحریک را ادامه دهد، این تحریک‌ها هم عواقبی در پی خواهد داشت و این عواقب نیز رو به افزایش خواهند گذاشت.»

«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین روز جمعه گفته بود که روسیه طی ساعات بامدادی جمعه هفت بار حریم هوایی اوکراین را نقض کرده «تا اوکراین را تحریک به آغاز جنگ کند.»
در همان روز پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز خبر داد که طی ۲۴ ساعت (بین روزهای پنج‌شنبه و جمعه) جنگنده‌های روسی چندین بار وارد حریم هوایی اوکراین شده‌اند؛ وزیر خارجه روسیه اما این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌است.
در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، گفت که واشینگتن از جابه‌جایی «تحریک‌آمیز» نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرز با اوکراین نگران است.
آقای کری افزود که آمریکا هم‌چنین نسبت به «حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین» که به گفته باعث بی‌ثباتی اوکراین می‌شود نگرانی دارد.

در همین حال و بنا بر گزارش‌ها «آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین، پس از دریافت خبرهایی مبنی بر انجام رزمایش توسط ده‌ها هزار نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین سفر خود به واتیکان را ناتمام گذاشته و به کشورش بازگشته‌است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، با انجام این تمرینات نظامی نگرانی نسبت به «حمله» احتمالی روسیه به شرق اوکراین افزایش یافته اما وزیر خارجه روسیه در آخرین اظهارات خود نیز هم‌چنان خواستار کاهش تنش‌ها در بحران اوکراین شده‌است.

در همین حال شبه نظامیان هوادار روسیه ساختمان رادیو وتلویزیون محلی را در شهر دونتِسک در شرق اوکراین اشغال کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عده‌ای از شورشیان با لباس مبدل و مسلح به چوب‌های بیس‌بال و چاقو وارد ساختمان تلویزیون محلی شهر دونتسک شدند و به کسی اجازه ورود به این ساختمان را ندادند.
این افراد پارچه‌های سرخ به بازو داشتند که روی آن نام گروه «اوپلوت» درج شده بود. گروه اپلوت به معنای سنگر و استحکامات، یکی از گروه‌های افراطی هواخواه روسیه به شمار می‌رود.

در همین اثنا، تلاش‌های بین‌المللی برای آزاد کردن گروهی از ناظران اروپایی که در دست جدایی‌طلبان اوکراینی هستند جریان دارد.
گروهی ۱۳ نفره از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از کشورهای لهستان، جمهوری چک، آلمان، دانمارک و سوئد طی روزهای گذشته به دست جدایی‌طلبان در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین «به اسارت» گرفته شدند.
روز گذشته هشت تن از این اسرا با همراهی چند فرد مسلح، مقابل خبرنگاران به نمایش گذاشته شده و اعلام کردند که تاکنون با آن‌ها بدرفتاری نشده است.
این اتفاق با واکنش فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روبرو شد که رفتار جدایی‌طلبان با این افراد را «دون شان انسان» و «ناقض تمامی قوانین» نامید.
یکی از این هشت تن با نام توماس جانسون که سوئدی است به دلیل ابتلا به بیماری دیابت روز یکشنبه آزاد شد.

در ادامه‌ی بحران اوکراین و ماجراجویی‌های روسیه در این کشور، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. انتظار می‌رود این تحریم‌ها در روزهای آتی نیز بیشتر شود و اتحادیه اروپا هم بر تحریم‌های خود بیفزاید. با این همه هنوز بین آمریکا و اتحادیه اروپا توافق کاملی درباره تحریم‌های روسیه وجود ندارد و برخی از کشورها نظیر ایتالیا و آلمان با آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه هم‌عقیده نیستند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*