خانه » سر تیتر خبرها » کتیبه‌های باستانی در شیکاگو در مالکیت ایران باقی می‌ماند

کتیبه‌های باستانی در شیکاگو در مالکیت ایران باقی می‌ماند

بر پایه حکم جدید دادگاه فدرال در شیکاگوی آمریکا به شاکیان پرونده بمب‌گذاری تروریستی ۱۹۹۷ در اسرائیل اجازه داده نمی‌شود تا اشیای باستانی ایران در موزه‌های شیکاگو را به عنوان غرامت تحویل بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «رابرت گِتِلمن»، قاضی این پرونده روز جمعه هشتم فروردین با صدور این حکم از تحویل اشیای باستانی ایران به شاکیان این پرونده جهت پرداخت غرامت ۴۱۲ میلیون دلاری جلوگیری کرده‌است.

در جریان سه بمب‌گذاری در سپتامبر ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در اورشلیم که توسط حماس انجام شد، پنج تن کشته و ۲۰۰ تن مجروح شدند.

پنج گروه از کسانی که در بمب‌گذاری اورشلیم زخمی شده بودند از ایران شکایت کردند و در دادخواست‌شان ادعا کردند که ایران به دلیل آموزش و حمایت مالی و نظامی نیروهای حماس در این حملات مقصر است.

دادگاه بدوی به نفع شاکیان رأی داد و دستور داد منابعی را که می‌خواهند از طریق آنها غرامت پرداخت شود به دادگاه معرفی کنند. شاکیان پرونده آثار باستانی ایران را که به طور امانت در اختیار موزه تاریخ طبیعی شیکاگو و انستیتو مطالعات شرقی شیکاگو قرار دارد را معرفی کردند.

جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بدوی حاضر نشد در دادرسی شرکت کند و از حق خود دفاع کند. پس از مدتی اما ایران یک وکیل آمریکایی استخدام کرد تا از منافعش در دادگاه دفاع کند.

رابرت گِتِلمن، قاضی این پرونده در حکم خود آورده است که مجموعه آثار باستانی ایران به ‌خاطر پژوهش‌های باستان‌شناسی در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد بنابراین نمی‌توان این آثار را مصادره کرد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*