خانه » اخبار خارجی » روسیه: افراطی‌ها برای نقض آتش‌بس در سوریه تلاش می‌کنند

روسیه: افراطی‌ها برای نقض آتش‌بس در سوریه تلاش می‌کنند

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای «گروه های افراطی» در سوریه را به تلاش برای نقض‌ آتش‌بس‌های محلی در چندین منطقه این کشور متهم کرد. در همین حال خبرگزاری‌ رسمی سوریه از یک «تظاهرات مردمی» به نفع بشار اسد خبر داد و در رویدادی دیگر نیز عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا بر سر حمایت دوحه از اسلام‌گرایان٬ در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند. قطر از حامیان جنبش‌های اسلام‌گرا در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای گفت که «تروریست‌ها» در سوریه در تلاش هستند آتش‌بس‌های محلی در چندین منطقه این کشور را نقض کنند.

در این بیانیه گفته شده است: «گروه های افراطی تلاش می کنند تلاش ها برای برقراری آتش بس در مناطق مناقشه در سوریه را ناکام گذارند و از کسب توافق های جدید در این زمینه جلوگیری کنند.»

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: «خودداری تروریست های عضو گروه جبهه النصره از خروج از اردوگاه پناهندگان فلسطینی یرموک به رغم توافق به دست آمده در روز ۱۱ ماه فوریه گذشته موجب نگرانی شدید شده است.»

وزارت خارجه روسیه همچنین از درگیری های شدید تروریست های این گروه با گروه های داوطلب فلسطینی در یرموک خبر داده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین به اقدامات «تروریست‌ها» علیه ساکنان غیرنظامی مناطق دمشق و حومه آن و مناطق حمص و حلب اشاره و گفته شده است: «گروه های تروریستی و معارضان سوری به حملات خمپاره ای به مناطق غیرمسکونی همچنان ادامه می دهند و بر اثر این جنایات آنها روزانه شماری از مردم بیگناه سوریه جان خود را از دست می دهند.»

در رویدادی دیگر مرتبط با سوریه، صالح مسلم، رهبر حزب «وحدت و دموکراسی»، در پارلمان ایالت باسک اسپانیا گفت که شاهد تلاش های جدی برای حل تنش هایی که این کشور خاورمیانه را در بر گرفته ، نیست.

صالح درحالی در پارلمان ایالت باسک حضور یافت که حزب ملی گرای باسک از وی دعوت به عمل آورده بود تا درمورد وضعیت سوریه و وضعیتی که ملت کرد این کشور در آن به سر می برند صحبت کند.

رهبر حزب وحدت و دموکراسی در این راستا تصریح کرد که کنفرانس ژنو ، برای حل جنگ داخلی سوریه مفید نبود زیرا در این کنفرانس همه طرفین از جمله کردها حضور نداشتند.

وی در سخنان خود از سیستم خودمختاری که در منطقه کرد سوریه درحال توسعه است دفاع کرد و گفت که این مورد می تواند الگویی برای حل تنش ها در این کشور و همچنین در سایر مناطق خاورمیانه باشد.

در تحولی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، نوشت که مردم به نفع اسد به خیابان آمدند.

براساس این خبر گفته شد که «مردم شهر شهبا در استان السویداء با برگزاری تظاهراتی، بر حمایت خود از ارتش سوریه که در حال نبرد با گروه‌های تروریستی مسلح است، تاکید کردند.»

در همین حال در روزهای اخیر خبرگزاری‌ها با انتشار اخباری به نقل از رسانه‌های دولتی سوریه، نوشتند که ارتش این کشور صدها تن «از شورشیان اسلامگرای مخالف دولت را در یک درگیری در حومه شرقی دمشق، پایتخت، کشته است.»

براین اساس همچنین از پیشرفت نظامیان اسد در برابر مخالفان خبر داده شد.

در رویدادی دیگر عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا بر سر حمایت دوحه از اسلام‌گرایان٬ در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ به دنبال احضار سفرای عربستان٬ امارات و بحرین از قطر٬ دوحه نسبت به این اقدام ابراز «تاسف و تعجب» کرد و افزود که قصد ندارد در اقدامی مشابه سفرای خود را از این سه کشور فرا بخواند.

بر اساس توافقی که دوم آذرماه به امضای شش عضو شورای همکاری خلیج فارس رسید٬ اعضای این شورا اجازه حمایت از هر کسی را که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به امنیت و ثبات کشورهای عضو ضربه می‌زند٬ ندارد.

این در حالی است که قطر از حامیان جنبش‌های اسلام‌گرا در ناآرامی‌های مصر و سوریه٬ از جمله گروه اخوان‌المسلمین است٬ امری که به ویژه مورد انتقاد عربستان سعودی و امارات است.

اختلاف اخیر میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حالی رسانه‌ای شده است که اعضای این شورا معمولا اختلافات خود را علنی نمی‌کنند.

جنگ داخلی در سوریه هزاران نیروی مسلح خارجی را برای نبرد در کنار مخالفان که اکثر آنها سنی مذهب هستند یا نبرد در کنار نیروهای بشار اسد که از علوی مذهب است، به خود جلب کرده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است، در آخرین آمار خود، شمار کشته‌شدگان در جنگ داخلی در این کشور را، بیش از ۱۴۰ هزار نفر براورد کرده است.

در ماه گذشته دولت اسد در چندین نوبت با ائتلاف مخالفان در کنفرانس موسوم به «ژنو ۲» به گفتگو نشست که این مذاکرات با شکست مواجه شد. در همین حال گزارش فعالان حقوق بشر نشان می‌دهد تعداد قربانیان جنگ داخلی این کشور به شدت افزایش یافته است. در همین حال نیروهای حکومتی سوریه نیز حملات خود به شهرک‌های تحت تصرف شورشیان را گسترش داده‌اند. سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که بیش از ۱۳۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*