خانه » اخبار خارجی » ادامه‌ی بحران اوکراین: روسیه یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کرد

ادامه‌ی بحران اوکراین: روسیه یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کرد

ukrain2

در ادامه‌ی بحران اوکراین وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را متهم کرد که برای دخالت در اوکراین، منتظر فرصت و بهانه بوده است. در همین حال ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا هم عازم اوکراین شده‌اند و روسیه نیز علاوه بر اینکه آمریکا را به مقابله به مثل تهدید کرده، یک موشک قاره‌پیما را هم آزمایش کرد. عصر روز گذشته ولادیمیر پوتین حوادث اوکراین را غیرقانونی خوانده و گفته بود که همچنان ویکتور یاناکویچ را رییس جمهوری قانونی این کشور می‌داند.

وزیر خارجه آمریکا در سفر به کیف با مقامات دولت انتقالی این کشور دیدار کرد و در میدان استقلال این شهر که نماد اعتراضات مردمی شده، حضور یافت.

کری در دیدار با نخست وزیر و رییس جمهور موقت اوکراین تصریح کرد که روسیه برای پیشروی در کریمه، دنبال بهانه می‌گشت.

وزیر خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود در کیف، بار دیگر رفتار روسیه در کریمه را محکوم کرد و آن را اقدامی تجاوزکارانه خواند.

کری تکرار کرد که روسیه باید نیروهای خود را از کریمه خارج سازد.

جان کری افزود که ایالات متحده در کنار مردم اوکراین می‌ایستد و به تعهداتش در قبال این کشور عمل خواهد کرد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از بحران اوکراین، پیشروی نظامی در کریمه را قانونی خواند.

او گفت این اقدام به تقاضای رسمی ویکتور یانوکوویچ رییس‌جمهور مشروع اوکراین صورت گرفته است.

یانوکوویچ نیز در این میان اعلام کرد که از زمان ورود به خاک روسیه پوتین را ملاقات نکرده و تنها با او تماس تلفنی داشته‌ است.

پوتین محاصره پایگاه‌های نظامی کریمه توسط سربازان روسی را نیز تکذیب کرد و افراد نظامی حاضر در کریمه را نیروهای دفاعی محلی خواند.

 

در همین حال رییس‌جمهور آمریکا در واکنش به سخنان پوتین گفت که وی نمی‌تواند با این اظهارات کسی را به اشتباه بیندازد.

اوباما بار دیگر یادآوری کرد که دخالت نظامی روسیه در اوکراین به انزوای این کشور منجر خواهد شد.

 

در تحولی دیگر روسیه در واکنش به تهدید آمریکا در تحریم روسیه گفت که با چنین اقدامی مقابله به مثل خواهد شد.

سرگئی گلازیوف، یکی از مشاوران پوتین اعلام کرد که مسکو در چنین صورتی، واحد پولی دلار را از معاملات بین‌المللی خود کنار می‌گذارد و بدهی‌های خود به بانک‌های آمریکایی را نخواهد پرداخت: در این حالت نظام مالی آمریکا سقوط خواهد کرد. هرچند این سخنان مشاور پوتین ساعاتی بعد توسط کرملین تکذیب شد.

 

در واکنشی دیگر، روسیه از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک قاره‌پیما خبر داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که این موشک بالستیک، با موفقیت پرتاب شد و به هدف مورد نظر در یک پایگاه نظامی در قزاقستان اصابت کرد.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفته است آزمایش این موشک با بُرد۱۰ هزار کیلومتر، برای تعیین قابلیت آن در گریز از سیستم های دفاع ضد موشکی لازم بود.

در همین حال واشنگتن عجالتا مذاکراتی را که قرار بود به قصد تقویت مناسبات تجاری فیمابین انجام گیرند، متوقف ساخته است.

باراک اوباما گفته اگر شرایط کنونی در کریمه ادامه یابد، تدابیر اقتصادی و دیپلماتیک دیگری برای به انزوا کشاندن روسیه به کار گرفته می‌شوند.

مسدود کردن دارایی‌ مقامات روس، محدودیت صدور ویزا و تحریم بانک‌ها و موسسات مالی روسی از جمله تدابیری هستند که وزارت خارجه آمریکا سرگرم بررسی آنهاست.

در رویدادی دیگر ولادیمیر پوتین وشی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین درباره اوکراین گفتگو کردند.

کاخ کرملین گفت در این مکالمه تلفنی، مواضع دو کشور نزدیک بود و ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد که اقدامات دولتش باعث کاهش تنش و تامین امنیت روس های ساکن کریمه و مناطق شرقی اوکراین شود.

خبرگزاری های روسیه درباره سخنان رییس جمهوری چین واردجزئیات نشده اند.

روسیه و چین هر دو از اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل هشتند.

در تحولی دیگر گارد مرزی اوکراین اعلام کرد که ناوهای روسی، تنگه کِرچ که شبه جزیره کریمه از روسیه را جدا می‌کند، مسدود کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ گارد مرزی اوکراین گفت که دو ناو روسی این تنگه را مسدود کرده اند.

ارتش روسیه هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

در همین ارتباط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه هم توافق کرده اند تازه ترین تحولات در اوکراین را امروز چهارشنبه در نشست فوق العاده ای مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بروکسل، ائتلاف ناتو اعلام کرد که نشست فوق العاده این سازمان و روسیه به پیشنهاد آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو برگزار می‌شود.

 

اوضاع در کریمه در روز شنبه اول مارس با تصویب طرح اعزام سربازان روس به این ناحیه از سوی دومای روسیه، متشنج‌تر شد. دولت موقت کیف اعلام کرده که در حال حاضر نزدیک ۶۰۰۰ سرباز پیاده روس در شبه‌جزیره کریمه حضور دارند. بخش مهمی از ناوگان دریایی روسیه از جمله زیردریایی‌های اتمی و کشتی‌های جنگی روسیه در سواستوپل مستقر است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*