خانه » مقاله » بازیهای نمایشی اصولگرایان برای افزایش چانه زنی در مذاکرات وین

بازیهای نمایشی اصولگرایان برای افزایش چانه زنی در مذاکرات وین

در حالی که برجام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و تمامی شواهد حاکی از دستیابی قریب‌الوقوع توافق بین ایران و کشورهای غربی است، اصولگرایان مجلس که بیشتر افرادی گوش به فرمان نهاد رهبری هستند در حرکتی که بیشتر واکنشی به بیانیه نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا میباشد و بیشتر به افزایش چانه زنی در مذاکرات وین می باشد با صدور بیانیه‌ای، از رییسی خواستار آن شدند که آمریکا و سه کشور اروپایی به ملت ایران تعهد دهند که تحریم‌ها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر را لغو خواهند کرد. در این بیانیه تاکید شده که کشورهای اروپایی و امریکا باید به ایران تعهد دهند که تحریم‌های آیسا، کاتسا و U-Turn که مربوط به معاملات تحریم دلاری است را لغو خواهند کرد.
در این بیانیه همچنین ازوی خواسته‌اند که تمامی اقدامات برای لغو تمامی تحریم‌ها را انجام دهد. در این بیانیه تاکید شده است که دولت آمریکا و سایر کشور‌های غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند و همچنین از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد. در بیانیه تاکید شده است که دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام نماید.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بارها تاکید شده است که مذاکرات فقط در چارچوب برجام و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام خواهند شد و در صورت لغو تحریم‌ها هم تنها تحریم‌هایی مدنظر قرار خواهند داشت که مربوط به محدودیت‌های هسته‌ای باشند و مذاکراتی در خصوص لغو دیگر تحریم‌های ایران انجام نخواهند شد. اصولا در خواست نمایندگان از جمله رفع تحریم دلار امریکا حتی در توافق نخست برجام نیز عملیاتی نشد .
علاوه براین قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی هم یکی از مناقشه‌آمیزترین بحث‌ها در مذاکرات، موضوع لغو تحریم اشخاصی بود که نه به واسطه‌ی پرونده‌ی هسته‌ای، بلکه به دلایل حقوق بشری در لیست تحریم‌های ایالات متحده امریکا قرار گرفته بودند. برخی کارشناسان ادعا می‌کردند که دلیل توقف و کندی مذاکرات در ماه‌های گذشته در دولت ابراهیم رئیسی اصرار جمهوری اسلامی برای لغو تحریم این اشخاص و مقاومت امریکا برای لغو تحریم‌های این اشخاص است که ابراهیم رئیسی هم در بین آنها قرار دارد. اما امریکا بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تحریم‌ها، این تحریم‌ها فقط شامل تحریم‌های هسته‌ای خواهد بود و لغو تحریم‌های حقوق بشری مستلزم اقدامات و مذاکرات دیگری خواهد بود.
این اظهارات و صدور این بیانیه از طرف مجلس بیش از هرچیز نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که مجلسی‌ها کمترین اطلاعی در خصوص فرایندهای رفتار دیپلماتیک در سطح بین‌المللی ندارند و به این نکته بدیهی توجه ندارند که لغو تحریم‌های حقوق بشری و همچنین تحریم‌های اقتصادی که طی ۴۰ سال اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده در قالب مذاکرات برجامی که تنها به موضوعات و مسائل مرتبط با هسته‌ای می‌پردازد، امکان‌پذیر نیست.
جمهوری اسلامی همواره این تصور را دارد که در حوزه‌ی روابط بین‌المللی و روابط دیپلماتیک و سیاسی با دیگر کشورها می‌تواند تنها دریافت‌کننده‌ی امتیازات باشد و بدون اینکه از مواضع خود کوتاه بیاید، یا حاضر باشد امتیازاتی را به طرف‌های مقابل بدهد، تنها امتیازاتی را از طرف مقابل کسب کنند .
علیرغم این تبلیغات اما به نظر میرسد فرایند انجام توافق رو به جلو میباشد . و علیرغم شعارهایی که جمهوری اسلامی داده است در بسیاری از مسائل عقب نشینی کرده اند و انجام توافق عملی تر شده است . جمهوری اسلامی بدون انجام توافق در سال اینده با بحرانهای جدی روبرو خواهد بود که مایلند این توافق قبل از عید عملیاتی شود .
گفته میشود نهادهای اصولکرا همچنین در صدد توجیه هواداران خود برامده اند که شعارهای قبلی انها علیه برجام کاملا خنثی شود . هر چند رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که برجام اشکال داشته ولی نگفت در توافق جدید چه کاری میخواهند انجام دهند که اشکالات قبل را نداشته باشد .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*