خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 13 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 13 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی

 

 

ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی کشور

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس میگوید: ما امروز سه ابر چالش در کشور داریم که یکی از آن ها مساله صندوق های بازنشستگی است. بنده به عنوان رئیس کارگروه و طراح طرحی که به دنبال ارتقای کیفیت و کارآمد سازی صندوق بازنشستگی است، عرض می کنم که امروز در کشور بیست صندوق بازنشستگی داریم که تعداد ۱۸ صندوق آن ورشکسته هستند. وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری از دولت کمک می گیرد و صندوق تامین اجتماعی نیز به ازای هر ۵/۶ دهم نفر که پول واریز می کنند یک نفر مستمری بگیر دارند در حالی که استاندارد این حوزه این است که از ۶/۵ نفر که پول واریز می کنند یک نفر باید مستمری بگیرد؛ اگر از این نسبت کاهش پیدا کند صندوق دچار مشکل می شود. ما در بعضی از صندوق های بازنشستگی به ازای هر ۲ نفر به یک نفر مستمری می دهیم. وی افزود: الان کل مجموعه شستا که متعلق به تامین اجتماعی است چهار درصد بیشتر سود ندارد، در حالی که همان سرمایه را اگر در بانک ها سپرده گذاری می کردند، حداقل ۱۸ درصد سود داشت. در شرائط کنونی دچار سونامی ورشکستگی در صندوق های بازنشستگی هستیم، گفت: تنها صندوق تامین اجتماعی و تا حدودی صندوق بانکها ورشکسته نیستند. وی تصریح کرد: هیچ جای دنیا این همه صندوق بازنشستگی متنوع وجود ندارد، بلکه در تمام کشورها یک یا نهایتاً ۲ صنوق بازنشستگی دارند. معلوم است که وقتی ما بیست صندوق داریم کنترلش مشکل می شود و امکان فساد بالا می رود. نماینده مردم پیرانشهر در مجلس ابراز داشت: چرا باید بانک ها، شهرداری ها، آموزش و پرورش و … هر کدام به صورت جدا برای خود صندوق داشته باشند؛ در واقع این خلاف قانون است. از طرفی هم بحث بیمه یک امر کاملاً تخصصی و یک صنعت است؛ نهادی که تخصصش مثلاً مدیریت شهری است تخصصی هم در این زمینه ندارد، وظیفه و حدود اختیاراتشان هم این نیست. چرا باید بانک ها، شهرداری ها، آموزش و پرورش وهر کدام به صورت جدا برای خود صندوق داشته باشند؛ در واقع این خلاف قانون است. از طرفی هم بحث بیمه یک امر کاملاً تخصصی و یک صنعت است؛ نهادی که تخصصش مثلاً مدیریت شهری است تخصصی هم در این زمینه ندارد، وظیفه و حدود اختیاراتشان هم این نیست. موضوع صندوق بازنشستگی هم مثل مؤسسات مالی و اعتباری شده است. هر کسی می آید برای خودش یک صندوق تأسیس می کند و از مردم پول می گیرد و چهار روز دیگر ورشکست می شود.

دزد بزرگ در جولان، آفتابه دزد در زندان

یکی از دزدان بزرگ میلیارد دلاری در حکومت اسلامی آقای خامنه ای محمدرضا نعمت زاده است که از ایتدای انقلاب تا همین چند ماه پیش مصدر کار آنهم در سطح وزیر و مدتی هم به دلیل علائق مالی خود و خانواده معاون وزیر در امور پتروشیمی بود. او اکنون یکی از بزرگترین سهامداران صنعت پتروشیمی کشور به شمار میرود و با داشتن بیش از بیست شرکت عظیم پتروشیمی و وابسته به صنعت پتروشیمی حرف اول را در این صنعت میزند. اکنون مسعود میرزایی رئیس اتحادیه تعاونی های صنایع پائین دستی پتروشیمی اشاره ای دارد به یکی از شگردهای نعمت زاده و میگوید: برخی افراد در صنایع بالادستی پتروشیمی که در کنترل نعمت زاده است درتلاش برای تضعیف بازار رسمی کشور در بورس کالای ایران، یعنی تنها بازار شفاف برای مبادلات محصولات از جمله مواد پتروشیمی برآمده است. این در شرایطی است که مشکلات فعلی به خود بورس برنمی گردد و از عوامل خارج از بورس نشات میگیرد. از سوی انجمن کارفرمایان پتروشیمی به ما اعلام کردند که پس از تضعیف بورس نظر شما را جلب می‌کنیم که موافقت نکردیم. وی از ردپای نعمت زاده، در برخی اختلالات بازار پتروشیمی خبر میدهد که درتلاش است تا بازار رسمی کشور در حوزه مبادلات کالاها یعنی بورس کالای ایران را دچار اختلال کند. میرزایی میگوید: تحرکات همسو با نظرات نعمت زاده در تلاش برای غیر شفاف شدن معاملات پتروشیمی ها که خواسته او بود همچنان در بازار پتروشیمی مشاهده می شود. میرزایی در ادامه به گفته های اخیر احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اشاره کرده میگوید: طبیعی است که ایشان به عنوان نماینده صنایع بالادست پتروشیمی، درصدد ناکارآمد جلوه دادن بورس کالا باشد اما این رویکرد غیر کارشناسی در میان مسوولان خریدار ندارد.

کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید کارگران

حمیدرضا امامقلی تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه از مسئولان انتظار داریم که تورم را واقعی و حدود ۳۰۰ درصد اعلام کنند، زیرا که از ابتدای سال ۹۷ تا کنون قدرت خرید کارگران حدود ۵۰% کاهش یافته است. وی همچنین اظهار داشت: این روزها جامعه کارگری نرخ های تورمی گفته شده توسط مقامات را نظاره میکند از خود می پرسد که آیا تورمی که هر روز خانواده ها با آن دست به گریبان هستند با نرخ تورم اعلامی مسئولین فرقی با هم ندارد؟ آیا سبد تورم محاسبه شده آنها با سبد محاسبه تورمی کارگران مغایرت دارد؟ آیا در سبد تورم آنها مسکن ، مواد غذایی ، پوشاک ، بهداشت و درمان، آموزش تحصیلات وجود دارد؟ اینها و دهها سوال دیگر را که تاکنون کسی درصدد پاسخ به آن نبوده و نیست چون بعد از کمی کنکاش مشخص می شود که چون حداقل تا دو سه سال آینده نه انتخابات پارلمانی وجود دارد و نه ریاست جمهوری در پیش روست که برخی براساس اهداف خود مدت زمانی را برای استفاده ابزاری برای این قشر وقت گذاشته و به این سوالات پاسخ دهند.بناچار بهتر است جامعه کارگری خود برای پاسخ به ابهامات قدم بردارد. این قشر با شنیدن نرخ تورم ۸.۲ درصدی خرداد ماه سال ۹۷ را هرگز تائید نمی کنند. از دید جامعه کارگری در سبد محاسبه تورم آنها مایحتاج آنها مسکن اجاره ای است که نسبت به سال گذشته حداقل جهش ۳۰ درصدی داشته است. در بخش خوراکی های ضروری به جز نان مابقی چه در لبنیات و حبوبات و پروتئین ها و میوه جات حداقل افزایش ۱۵ و حداکثر ۳۰ درصدی را نشان می دهد. این درحالی است که برخی از خوراکی ها مانند میوه جات از سفره تعداد زیادی از خانواده های کارگری رخت بربسته است. وی همچنین بیان کرد: اقلام دیگری همچون ورزش،مسافرت های زیارتی و سیاحتی و سینما و رستوران و امثالهم برویایی دست نیافتنی است که افزایش و کاهش این موارد تاثیری در زندگی بیش از نیمی از جمعیت کشورمان نخواهد داشت.همه این افزایش ها بدون در نظر گرفتن افزایش افسار گسیخته نرخ ارز بوده که از ابتدای سال جاری ماه بطور محسوسی در افزایش قیمت ها تاثیرات عجیبی را به دنبال داشته است که بنا بر اعلام رسمی نمایندگان کارگران از ابتدای سال ۹۷ تا کنون قدرت خرید کارگران را حدود ۵۰%به صورت غیر قابل انکاری کاهش داده است.

افزایش ۳۲ درصدی قیمت انواع لبنیات

قیمت انواع لبنیات و شیر خام رسما افزایش یافت و انجمن صنایع لبنی نرخ‌های جدید این محصولات را که افزایش چشمگیری نیز دارد، به کارخانه‌های زیرمجموعه خود اعلام کرد. به گزارش تسنیم، بعد از مدت‌ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی برخی صنایع کشور، بالاخره نرخ جدید این محصولات به‌طور رسمی همراه با افزایش قیمتی چشمگیر، از سوی انجمن مربوطه به اعضا ابلاغ شد. در این نامه به موصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ هزارو ۵۷۰ تومانی شیر خام دامداران نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود ۹ درصد افزایش نرخ یافته، این درحالی است که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از ۱۷ و ۳۲ درصد افزایش دارد. به‌طور مثال، نرخ (مصوب) شیر پرچرب یک‌لیتری (سه درصد چربی) از دوهزارو ۸۰۰ تومان به سه‌هزارو ۷۰۰ تومان افزایش یافته است.
افزایش ۲۰ درصدی نرخ آهن
محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه آهن کالای داخلی بوده و هیچ معنی در افزایش قیمت آن وجود ندارد، گفت: متأسفانه بورس کالا گوی سبقت را از بازار گرفته و عامل افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها شده است. وی با اشاره به این افزایش قیمت که به واسطه قیمت‌گذاری بورس کالا انجام شده است، اگفت: آهن کالای داخلی بوده و هیچ معنی در افزایش قیمت آن وجود ندارد و سوال است چرا بورس کالا با ایجاد شرایط باعث گرانی شده است. اکنون قیمت هر کیلو میلگرد از ۳۶۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسیده است، افزود: تیرآهن نیز به واسطه افزایش قیمت‌ها رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده و با قیمت هرکیلو ۴۳۰۰ تومان معامله میشود. آزاد با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها عاملی شده تا فروشندگان دست از فروش محصول بردارند، گفت: متأسفانه بورس کالا گوی سبقت را از بازار گرفته و عامل افزایش قیمت‌ها شده است جالب اینجاست قبلاً هر تریلی تیرآهن با قیمت ۴۰ میلیون معامله می‌شد اما امروز با رشد دو برابری با قیمت ۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید براینکه ما در بخش آهن و فولاد حتی صادرات نیز انجام می‌دهیم، گفت: به اعتقاد فروشندگان این کالا نه ربطی به ارز و نه کالای وارداتی است و نباید با رشد قیمت مواجه شود

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*