خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 10 – 97

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 10 – 97

گزارش بانک مرکزی از گرانی قیمت ها

 

براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده فروشی لبنیات در هفته منتهی به پانزدهم تیر ماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۲.۵ درصد، تخم مرغ ۴۷.۱ درصد، برنج ۵.۷ درصد، حبوب ۱.۲ درصد، میوه‌های تازه ۵۲.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۱۵.۱ درصد، گوشت قرمز ۲۳.۹ درصد، قند و شکر ۱.۳ درصد، چای ۱۹.۳ درصد، روغن نباتی ۸۷ درصد رشد داشت؛ البته نرخ گوشت مرغ ۳.۱ درصد در این دوره زمانی کاهش داشته است. در هفته منتهی به پانزدهم تیر ماه نرخ لبنیات ۰.۲ درصد، برنج ۰.۶ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، سبزی های تازه ۴.۸ درصد، گوشت قرمز ۰.۵ درصد، گوشت مرغ ۰.۸ درصد، قند و شکر ۱.۵ درصد، چای ۰.۱ درصد و روغن نباتی ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ تخم مرغ ۱.۸ درصد و میوه‌های تازه ۱.۵ درصد کاهش یافت. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه و شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه بدون تغییر بود. قیمت سایر اقلام بین ۰.۵ درصد تا ۱.۱ درصد افزایش یافت. بهای تخم مرغ معادل ۱.۸ درصد کاهش داشت و شانه ای ۱۱۵۰۰۰ الی ۱۸۰۰۰۰ ریال فروش می رفت. قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۴ درصد کاهش ولی بهای برنج داخله درجه یک ۰.۶ درصد و برنج داخله درجه دو ۰.۹ درصد افزایش یافت. در گروه حبوب قیمت نخود، لپه نخود و لوبیا قرمز ثابت بود. بهای سایر اقلام بین ۰.۱ درصد تا ۰.۹ درصد افزایش داشت. میوه فروشی های سطح اقلام میوه و سبزی های تازه را عرضه کردند که در گروه میوه های تازه قیمت انگور معادل ۲۰.۱ درصد، طالبی ۲.۴ درصد و موز ۳ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام بیم ۱.۷ درصد تا۷.۳ درصدافزایش یافت. در گروه سبزی های تازه قیمت لوبیا سبز معادل ۷.۷ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام بین ۰.۵ درصد تا ۱۶.۴ درصد افزایش داشت. بهای گوشت گوسفند معادل ۰.۵ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۴ درصد و قیمت گوشت مرغ ۰.۸ درصد افزایش یافت.

 

 

بحران در سیستم برق کشور جدی است

 

گسترش صنعت برق کشور که پس از پایان جنگ با عراق با موفقیت نسبی همراه بود و چند سالی هم قطع برق وجود نداشت و حتا برق به کشورهای همسایه هم صادر میشد، اکنون وارد فاز بحرانی خود شده است. پیام باقری عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق میگوید: اجرای ۳۰۰ قرارداد جاری صنعت برق متوقف شده؛ چرا‌که بخش خصوصی توان ادامه اجرای این قراردادها را ندارد. او اظهار میدارد: آن‌قدر نسبت به درآمدهای نفتی کشور خوش‌ خیال بودیم که در مجلس هفتم، تثبیت قیمت حامل‌های انرژی به‌عنوان هدیه‌ای به مردم در نظر گرفته شد؛ اما در عمل با محدودیت‌هایی که در دریافت درآمدهای نفتی مواجه شدیم، امروز به جایی رسیده‌ایم که صنعت برق کشور از نظر اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. از آنجاییکه ممکن است درآمدهای نفتی با شروع تحریمهای امریکا که مصمم است فروش نفت ایران را به صفر رساند بسیار کاهش یابد، لذا باید انتظار آن را داشت که صنعت برق کشور در آینده نزدیک دچار محدودیتهای بیشتری شود و خاموشی ها افزایش یابند. رضا اردکانیان وزیر انرژی صحبت از ۲۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق میکند که سبب گردیده تا زمان خاموشیها کم شود.

درد دل یک نماینده مجلس

 

نمایندگان مجلس که اگثرا درطول چهار سال نمایندگی در کما بودند اکنون با نزدیک شدن زمان انتخابات از خواب بیدار شده اند. شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر و رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی ازجمله آنها است که خود را برای دوره آینده آماده میکند. او ضمن انتقاد از اوضاع میگوید: همه مایحتاج مردم کشور توسط ۴ دلال وارد می‌شود و حال جای سوال است که این افراد چگونه و با چه راه هایی این کار را انجام می دهند و برخوردی نیز با آنها نمی‌شود. او که نماینده سیرجان وبردسیر است گفت: ما واقعیت‌های جامعه را بهتر می‌بینیم و باید امروز اذعان کنم که استان کرمان در ۴۰ سال گذشته از لحاظ فقر و فلاکت در سال جاری، بی سابقه بوده است. دولت باید بررسی کند که کدام استان بیشترین خسارات را از لحاظ خشکسالی دیده است و اعتبارات را بر همین مبنا توزیع کند و به میزانی که استان کرمان از این موضوع خسارت دیده، هیچ استانی ندیده است. میزان سرمایه مردم نسبت به گذشته نصف شده است. حسن‌پور در پایان توصیه کرد: باید مواظب این موضوع باشیم که وضعیت روحی مردم امروز آشفته است و بایستی با مردم با مدارا برخورد کنیم.

 

رکود بازار طلافروشان را فراگرفته

 

آیت محمدعلی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به زیان طلا فروشان از نوسان قیمت ها، گفت: رکود در بازار طلا به حدی است که خرید و فروش مصنوعات طلا از ابتدای سال تقریبا در حد صفر بوده است. با این تعداد طلافروشی‌ای که در کشور وجود دارد، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا به الان خرید و فروشی که باید وجود داشته باشد و از مصنوعات طلا استقبال شود و همکاران ما بتوانند از این خرید و فروش هزینه‌های خود را تامین کنند، وجود نداشته است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد: در این نوسانات قیمت طلا، قدرت تصمیم‌ گیری از مردم گرفته شده و نیز از نظر اقتصادی و مالی قدرت خریدشان پایین آمده است. همچنین مردم در مسیری رفتند که طلا‌های آب شده یا سکه می‌خرند تا کار اقتصادی کنند. وی با ذکر این نکته که در حال حاضر حباب سکه در حدود ۶۰۰ هزار تومان است، تصریح کرد: اگر دادوستد اتفاق بیفتد، برای طلافروشان خوب است و از این افزایش قیمت‌ها و نوسانات میتوانند بخشی از زیان خود را تامین کنند، ولی درحال حاضر معامله ای انجام نمیشود.

 

توقف ایر لاین ها به ایران شروع شده

 

شرکت هواپیمایی هلندی ک ال ام از ابتدای مهر ماه پرواز های خود به ایران را متوقف میکند.این شرکت رسما اعلام کرد: به دلیل اعمال تحریمهای جدید از سوی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، شرکت هواپیمایی هلندی ادامه فعالیت در ایران برای این شرکت چشم انداز اقتصادی ندارد. این شرکت که بخشی از گروه هواپیمایی ایرفرانس است در بیانیه خود همچنین اعلام کرده است، آخرین پرواز به تهران ۲۲ سپتامبر(۳۱ شهریورماه) و پرواز برگشت ۲۳ سپتامبر انجام خواهد شد. آخرین بار که صنعت هوانوردی ایران را ترک کرد، در سال ۲۰۱۳ و پس ازاعمال تحریمهای شدیدتر ک ال ام علیه برنامه هسته ای ایران بود، اما پس از توافق ایران با ۱+۵ در سال ۲۰۱۶، بار دیگر این شرکت به صنعت هوانوردی ایران بازگشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*