خانه » هنر و ادبیات » انکار تبعیدی /بهارک عرفان

انکار تبعیدی /بهارک عرفان

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی ساکن فرانسه که به تازگی با فیلم «دختران آفتاب» در جشنواره فیلم کن حضور پیدا کرده بود، در یک میزگرد تلویزیونی اصغر فرهادی را متهم کرد که او را آگاهانه ندیده می‌گیرد.

در هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن «همه می‌دانند» اصغر فرهادی و «سه‌رخ» جعفر پناهی و همچنین فیلم «دختران آفتاب» به کارگردانی اوه اوسون بر سر به دست آوردن نخل طلای مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپای مرکزی با هم رقابت می‌کنند. لئا سالامه، روزنامه‌نگار سرشناس فرانسوی به مناسبت نمایش فیلم «دختران آفتاب» میزگردی با حضور اوه اوسون، امانوئل برکو و گلشیفته فراهانی ترتیب داد.
این بازیگر جوان در بخشی از این میزگرد گفت :«سه ایرانی در بخش اصلی جشنواره فیلم کن حضور دارند: جعفر پناهی، اصغر فرهادی و من. هر موقع فرهادی حرف می‌زند، مرا ندیده می‌گیرد. او از جعفر پناهی صحبت می‌کند اما حتی اسم مرا به زبان نمی‌آورد. برای اینکه من قانون را رعایت نکردم.»
او در ادامه با اشاره به سینه‌ و موهای سرش اضافه کرد: «تبعید من به این خاطر است. نابرابری بین زن و مرد همین است. من با این نابرابری زندگی می‌کنم، با آن از خواب بیدار می‌شوم و تبعید من نیز به همین دلیل است.»
گلشیفته فراهانی در دختران آفتاب نقش یک دختر ایزدی به نام بهار را بازی می کند که فرمانده گروهی از زنان ایزدی ست. این زنان که داعش آن‌ها را به بردگی گرفته بوده، حالا بعد از آزادی، گروهانی از زنان را تشکیل داده‌اند و با داعش می‌جنگند. فیلم را ایو هوسون کارگردانی کرده و آن طور که ازعکس‌های فرش قرمز آشکار بود، زنان نقش محوری در ساخت و پرداخت فیلم داشته‌اند.
اوا اوسون کارگران فرانسوی این فیلم، دختران خورشید را با الهام از زندگی واقعی زنان کرد ساخته است که از سوی نیروهای داعش در سوریه و عراق به گروگان گرفته شده بودند و بعد توانسته بودند از دست آنها فرار کنند.
گلشیفته فراهانی در سال ۱۳۸۷ به دلیل بازی در فیلم «دروغ‌ها» از خروج از ایران منع شد اما بعد از مدتی موفق شد ایران را ترک کند. او در فرانسه به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد.
گفتنی ست جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند، به دلیل ممنوع‌‌الخروج بودن نتوانست برای نمایش فیلمش به جشنواره کن برود.
او پیشتر و در صفحه اینستاگرامش ویدیوی گلشیفته فراهانی را از صندلی خالی‌اش در سالن نمایش فیلم گذاشته بود. جعفر پناهی بعد از ساختن فیلمی درباره اعتراضات سال ۱۳۸۸ علاوه بر خروج از کشور از کار فیلمسازی هم منع شد، هر چند که او ساخت فیلم را بدون دریافت مجوز ادامه داد.
فیلم سه‌رخ داستان سه بازیگر زن است؛ یکی از دوران پیش از انقلاب اسلامی، که اجازه فعالیت ندارد، دیگری ستاره روز سینما است و سومی یک بازیگر جوان و جویای نام.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=555&v=W7_A9WjoOI8

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*