خانه » هنر و ادبیات » اصغر فرهادی در کن عنوان کرد… اینجا بودن حق جعفر است /بهارک عرفان

اصغر فرهادی در کن عنوان کرد… اینجا بودن حق جعفر است /بهارک عرفان

گفته های اصغر فرهادی حالا دیگر تنها نظریه و مواضع یک کارگردان معمول نیست، او که پیش تر و با برنده شدن جایزه ی اسکار به شیوه ای فرهنگی در کنار مردم ایران ایستاد و با شیوه ی خاص اعتراض به سیاست های آمریکا جوری به حکام ایران هم هشدار داد؛ حالا در گفته هایی جسور تر از حق مسلم همکارش در حضور در جشنواره های گفته و ممنوع الخروجی او را مورد سرزنش قرار داده. جعفر پناهی که در پی اعتراض های خیابانی به نایج انتخابات در سال ۸۸ به تحمل چندین ماه زندان محکوم شد در ادامه با حکم ممنوعیت بیست ساله از کار مواجه شد اما با وجود این حکم طی سالهای گذشته سه فیلم را با امکانات شخصی تهییه کرده و در سینماهای دنیا به نمایش در آورده است.

” این حق جعفر است که اینجا باشد و من هنوز امیدوارم و هنوز وقت است… “

اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم سینمایی «همه می‌دانند» در هفتادویکمین جشنواره فیلم کن درباره این فیلم توضیحاتی را ارائه کرد.

او در بخشی از این نشست درباره فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی که دیگر نماینده ایران در بخش رقابتی جشنواره کن است، گفت:
” دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن هستند، یکی فیلم من «همه می‌دانند» است که اگر چه اسپانیایی است ولی جلوه ایرانی دارد و من به عنوان اثر ایرانی آن را می‌شناسم و دیگری هم فیلم همکارم جعفر پناهی است که آن هم در بخش مسابقه است.”

او همچنین با ابراز امیدواری از حضور پناهی در جشنواره کن، بیان کرد:
” حضور فیلم او خیلی برای من قابل احترام است و دیروز با جعفر پناهی صبحت کردم و هنوز امیدوارم که او بتواند به جشنواره امسال بیاید. هنوز به نظرم وقت است و دلم می‌خواهد پیامی به دست ما برسد که او می‌آید. کسانی که می‌توانند تاثیر بگذارند این کار را بکنند که او بیاید، جعفر سفر زیاد رفته، در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده و جوایز بسیاری را دریافت کرده است. سفر برای او مهم نیست، بلکه این نشست‌ها و ارتباط رو در رویی که می‌تواند با مخاطب برقرار کند تا نظرشان را درباره فیلمش بداند برایش مهم است که از طریق اخبار نمی‌شود آن را پیگیری کرد”

فرهادی همچنین گفت:
” این حق جعفر است که اینجا باشد و من هنوز امیدوارم و هنوز وقت است، می‌خواهم که این اتفاق رخ دهد. به هر حال حس غریبی دارم که من اینجا هستم و می‌توانم باشم ولی او نمی‌تواند باشد، این اذیتم می‌کند، این که جعفر پناهی در تمام این سال‌ها منزوی و افسرده نشد و کار کرد و حرکت کرد برایم بسیار قابل احترام است”

اولویت من برای ساخت فیلم، همیشه ایران است و خواهد بود

فرهادی در نشست مطبوعاتی فیلم همه می دانند در پاسخ به سوالی راجع به امکان نمایش کامل همه می دانند در ایران گفت:

آرزوی قلبی من این است که فیلم در ایران به نمایش درآید. نمی دانم آیا این امکان برای فیلم من وجود خواهد داشت یا نه. نمی دانم که فیلم تحریم خواهد شد یا نه. اما من تمام تلاش خود را می کنم که فیلم در ایران به نمایش دراید. اولویت من برای ساخت فیلم، همیشه ایران است و خواهد بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*