خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب ادبیات علیه استبداد/ بهارک عرفان

بازارچه کتاب ادبیات علیه استبداد/ بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

و من دوستت داشتم

نویسنده: فردریک بکمن
مترجم: فرناز تیمورازف
ناشر: چترنگ
تعداد صفحات: ۶۴ صفحه
قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان

 

کتاب «و من دوستت داشتم» روایتی است از زبان پدری در شب کریسمس در قالب نامه‌ای خطاب به پسرش؛ او که شخصیت سرشناسی است، در طی سال‌های زندگی‌اش تبدیل به فردی بی‌ملاحظه و خودخواه شده و اهمیتی به عزیزانش نمی‌دهد ولی آشنایی او با دخترکی در بیمارستان که در آستانه مرگ قرار دارد؛ مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.
فردریک بکمن در کتاب تازه خود، ندامت‌ها و سرگشتگی‌های انسان در طول زندگی را روایت کرده است؛ زندگی‌ای که هدیه‌ای ارزشمند و در عین حال گذراست. بکمن با شوخ‌طبعی و سبک نگارش منحصربه‌فردش، تلخی‌ و اندوه را با لطافت تمام منتقل می‌کند.
گفتنی ست این ترجمه از کتاب یادشده در حالی وارد کتابفروشی‌ها می‌شود که همین چند روز پیش ترجمه دیگری از آن (الهام رعایی) از سوی نشر نون منتشر شد.
این نویسنده سوئدی در چند کلمه‌ای قبل از شروع داستان «و من دوستت داشتم»، نوشته است:
این داستان را در یک نصفه‌شب، چند روز قبل از کریسمس ۲۰۱۶ نوشتم. زن و بچه‌هایم چند قدم آن‌طرف‌تر خواب بودند. خیلی خسته بودم؛ سالی عحیب و طولانی داشتم و درباره انتخاب‌هایی که خانواده‌ها می‌کنند، خیلی فکر کرده بودم. هر روز، همه‌جا مجبوریم سرِ دوراهی تصمیم بگیریم. بازی می‌کنیم، خانه می‌مانیم؛ توی خانه می‌مانیم؛ عاشق می‌شویم و کنار یکدیگر به خواب می‌رویم. متوجه می‌شویم به کسی احتیاج داریم که گذر زمان را بهمان گوشزد کند. بنابراین سعی کردم در این‌باره داستانی بگویم…

آیین خاک‌سپاری

نویسنده: هانا کنت
مترجم: فروزنده طبیب
ناشر: مجید
قیمت: ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۴۱۶صفحه

قهرمان داستان این کتاب «آگنس ماگنوس‌داتر» به گناه کُشتنِ ددمنشانه دو مرد، به کشتزاری دور افتاده در شمال ایسلند، جایی که او بخشی از کودکی خود را سپری کرده است، فرستاده می‌شود تا چشم به راهِ اعدام خود باشد. خانواده‌ای که در کشتزار زندگی می‌کنند، نگران و هراسان از اینکه آدمکشی را در خانه در کنار خود دارند، از او دوری می‌جویند. در این میان تنها کشیش، که آگنس او را به‌عنوان راهنمای معنوی خود برگزیده است، تلاش می‌کند تا او را بیش‌تر بشناسد. با گذشت روزهای زمستان و نزدیک شدن روز اعدام، خانم خانه و دخترانش درمی‌یابند که روایت دیگری نیز پیرامون رویداد پرهیاهویی که شنیده‌اند وجود دارد. آیا این آگاهی به رهاییِ آگنس می‌انجامد؟ آیا …
«هانا کنت»، نویسنده داستان واقعی «آیین خاک‌سپاری»، با نگارش این کتاب به شکلی هیجان‌انگیز به زندگی زن محکومِ جوانی که در اوایل قرن نوزدهم در برابر همگان در ایسلند گردن زده شد، جان بخشیده است.
داستان «آیین خاک‌سپاری» با اشعار نغز و افشاگری‌های تکان‌دهنده‌اش، همان‌گونه که فردی چشمگیر را در زمان و مکانی دور مطرح می‌کند، پرسشی اندوه‌ برانگیز را در ذهن خواننده برمی‌انگیزد: هنگامی‌که زندگیِ یک زن وابسته به سخنانی است که دیگران درباره او بر زبان می‌آورند، چگونه می‌تواند امیدوار باشد که دشواری‌های زندگی را تاب آورد؟

آوای رستاخیز

نویسنده: آرتور میلر
مترجم: شیما الهی
ناشر: چترنگ
تعداد صفحات: ۱۰۹ صفحه
قیمت: ۱۱‌ هزار تومان

 

«آوای رستاخیز»، نمایشنامه کمدی‌تراژدی آرتور میلر، به دنبال پاسخ برای پرسشی ژرف است: اگر عیسی مسیح در جهان امروز ظهور می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟
ماجرای این نمایشنامه از این قرار است:
«در کشوری نامشخص در آمریکای لاتین ژنرال فلیکس باریوز پیشوای فراری انقلاب را دستگیر کرده است. شایعاتی مبنی بر اینکه این مبارز انقلابی با خود معجزاتی به همراه داشته، وجود دارد. ژنرال قصد به صلیب کشیدن او را دارد و حق پخش زنده تلویزیونی آن به قیمتی گزاف به شبکه‌ای آمریکایی فروخته شده است…»
«آوای رستاخیز» در واقع، روایت بنیاد اخلاقی متزلزل انسان امروز در عصری اشباع‌شده از رسانه‌هاست. نویسنده «مرگ فروشنده» با جان بخشیدن به شخصیتی که مسیح را یادآور می‌شود، کمدی سیاه خود را در دنیای مدرن شکل می‌دهد. میلر با نگاه نافذش دست روی موضوعاتی می‌گذارد که برخاسته از شناخت عمیق او از جهان و انسان‌هاست.

ادبیات علیه استبداد

نویسنده: «پیتر فین» و «پترا کووی»
مترجم : بیژن اشتری
ناشر: نشر ثالث
قیمت: ۵۵ هزار تومان
تعداد صفحات: ۴۹۲ صفحه

 

«ادبیات علیه استبداد (پاسترناک و ژیواگو)» را سال ۲۰۱۵ نشریات واشینگتن پست، ساندی تایمز، نیوزدی، تلگراف، اسپکتاتور و دیلی بیست به‌عنوان کتاب سال معرفی کردند و یکی از دو انتخاب اصلی برای دریافت جایزه معتبر «نشنال بوک کریتیکز سیرکل» بود.

«دکتر ژیواگو» نام رمانی ماندگار از بوریس پاسترناک برنده جایزه ادبی نوبل است که یکی از مهمترین بیانیه‌ها علیه حکومت‌های توتالیتر و تمامیت‌خواه محسوب می‌شود و «ادبیات علیه استبداد» روایتی از شرایطی است که پاسترناک پیش و پس از خلق این رمان تجربه کرده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «گلوله‌ها نمای بیرونی خانه پاسترناک را، در خیابان والخونکا در مرکز مسکو، سوراخ سوراخ کردند، از پنجره‌ها گذشتند و در زیر سقف‌های گچی خانه فریاد کشیدند. تیراندازی‌ها در ابتدا محدود و جزئی بود، اما به تدریج به جنگ خیابانی تمام ‌عیاری تبدیل شد و تمام محله را دربرگرفت.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*