خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 46 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 46 – 96

عملکرد شاخص های مالیاتی

معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در گزارشی درباره عملکرد شاخص های مالیاتی در دوره زمانی ۸۴ تا ۹۵ و همچنین ۶ ماهه ۹۶، اعلام کرد: نسبت عملکرد درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی دولت از ۲۸ درصد در سال های ۸۴ تا ۹۱ به ۳۶ درصد در ۱۰ ماهه نخست امسال رسیده است. این میزان در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته به میزان ۴۴ درصد بود. بر پایه این گزارش، بررسی نسبت عملکرد درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در دوره زمانی ۸۴ تا ۹۱ به میزان ۵.۴ درصد و در دوره ۹۲ تا ۹۵ برابر با ۶.۶ درصد بوده است. در عین حال، متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جاری و رشد درآمدهای مالیاتی در دوره زمانی ۸۴ تا ۹۱ به صورت ثابت ۲۱ درصد بود که این میزان در دوره سال های ۹۲ تا ۹۵ از ۱۵ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافت.

بنابراین در سال های اخیر شاخص ها حاکی از بهبود عملکرد درآمدهای مالیاتی در راستای تحقق سیاست کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است. بخش عمده مالیات بر کالاها و خدمات از محل مالیات بر ارزش افزوده است که با توجه به مکانیسم اعتبار مالیاتی قاعدتا بار مالیاتی آن بر مصرف کننده نهایی تحمیل می شود. بررسی ترکیب درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماهه نخست سال های ۹۵ و ۹۶ نشان می دهد که سهم مالیات بر کالاها و خدمات از ۳۶ درصد در دوره مورد بررسی سال گذشته به ۳۹ درصد در ۱۰ ماهه نخست امسال افزایش یافت. از سویی، سهم مالیات اشخاص حقوقی نیز از ۳۳ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته و سهم مالیات بر واردات نیز با یک درصد کاهش به ۱۵ درصد رسید. سهم مالیات بر ثروت در دو سال گذشته به صورت ثابت ۳ درصد بود. کرباسیان از کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه عمومی دولت از ۴۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۱ به ۳۴ درصد به واسطه افزایش درآمدهای مالیاتی در پایان سال ۱۳۹۵ خبر داد گفت پیش بینی ما این است که با توجه به افزایش درآمدهای وصولی مالیاتی در سالجاری، شاخص مذکور در پایان اسفند ماه ۱۳۹۶ از این رقم هم کمتر شود. وی وضعیت شاخص «نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی» در پایان سال ۱۳۹۱ را نیز معادل ۵،۴ درصد اعلام کرد که این رقم در پایان سال ۱۳۹۵ به هشت درصد رسیده است.

 
 

زنگنه: روابط شرکت نفت و شرکت گاز با دولت مغشوش است

زنگنه وزیر نفت میگوید: برای من این سوال مطرح است که چرا پژوهش و خلق فناوری و همچنین توسعه فناوری در ایران صورت نمی‌گیرد،اما در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. آیا ژن فرق دارد یا این موضوع در کشورهای دیگر دستوری است؟ به این موضوع خیلی فکر کردم و همچنین دنبال این سوال بودم که موتور محرک توسعه کسب و کار در کشورهای پیشرفته چیست. برای این سوال‌ها فقط به یک جواب رسیدم و آن مساله رقابت بود وی در ادامه با اشاره به روابط بین دولت با شرکت گاز و شرکت نفت معتقد است : جایی که جنبه انحصاری وجود داشته باشد، ارزیابی بسیار سخت است. در حال حاضر وضع روابط شرکت گاز و شرکت نفت با دولت بسیار مغشوش است و مغشوش‌تر از این نمی‌شود. در همین راستا ۲۰ روز پیش دستور دادم که راهکارهای مجدد تعامل بین دولت و شرکت نفت و شرکت گاز تدوین شود. وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت با اداره کل فرق دارد، گفت: در مورد سرآمدی و بهبود مستمر ۱۲ سال پیش برنامه‌ای نوشتم و به مجلس دادم. ۴ سال پیش هم این موضوع را تکرار کردم بهبود مستمر یک اصل است.

تراز یازرگانی کشور در سال جاری

بر اساس آخرین آمار منتشره از گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی در ده ماهه ابتدایی سال ۹۶، بالغ بر ۸۸۹. ۱۰۴ هزار تن به ارزش ۰۸۷. ۳۷ میلیون دلار بوده است. مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات با کاهش ۲۲. ۲ درصد در وزن و افزایش ۷۳. ۱ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.
همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایش ۳۸. ۱۰ درصدی در وزن و ۹۳. ۲۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و به ۴۹۱. ۳۰ هزار تن و ارزش ۸۰۵. ۴۲ میلیون دلار رسیده است. لازم به ذکر است که اقلام عمده صادرات طی ده ماهه سال ۱۳۹۶، شامل «میعانات گازی» به ارزش ۶۷۹. ۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۱. ۱۵ درصد، «گاز طبیعی مایع شده» به ارزش ۹۲۷. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰. ۵ درصد، «پروپان مایع شده» به ارزش ۲۱۳. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۷. ۳ درصد، «روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین» به ارزش ۹۹۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۹. ۲ درصد و «متانول» به ارزش ۹۸۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۵. ۲ درصد بوده است.

براساس این گزارش کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و ترکیه از جمله کشورهای هدف صادراتی بوده اند که در این بین چین اولین و بزرگترین خریدار کالای ایرانی محسوب می شود. دراین میان اقلام عمده وارداتی در ده ماهه ابتدایی سال ۹۶، شامل «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ cc با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک» به ارزش ۴۰۱. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۷. ۳ درصد، «ذرت دامی» به ارزش ۲۵۱. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۲. ۲ درصد، «برنج» به ارزش ۰۲۶. ۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۰. ۲ درصد، «لوبیای سبز» به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۱. ۱ درصد و «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی بجز امبولانس و هیبریدی» به ارزش ۶۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۹. ۱ درصد، بوده است.

باز هم فروش شرکتهای دولتی

سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس یازمان خصوصی سازی از فروش چند واحد اقتصادی دولتی در ۲۱ اسفند ماه خبر داد. وی گفت: ۱۰۰ درصد «کشت و صنعت دامپروری مغان» به قیمت تقریبی ۲۲ هزار میلیارد ریال عرضه می شود که خریدار باید ۱۰ درصد آن را به صورت حصه نقدی و بقیه را در قالب اقساط هشت ساله پرداخت کند. «کشت و صنعت دامپروری پارس» دیگر مورد واگذاری است. در این مورد ۴۰ درصد سهم دولت باقی مانده که قیمت پایه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفتیم؛ پرداخت این مبلغ به صورت ۱۰درصد نقدی و بقیه در اقساط ۶ ساله خواهد بود. به گفته وی «تولید نیروی برق اصفهان» با قیمت پایه حدود ۲۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عرضه می شود که ۱۵ درصد آن به صورت حصه نقدی و بقیه در اقساط ۶ ساله خواهد بود.

همچنین در این مزایده «مدیریت تولید نیروی برق اصفهان» به لحاظ ارزش ریالی ۴.۵ میلیارد تومان و با شرایط تولید نیروی برق اصفهان واگذار می شود. نیروگاه بعثت» با قیمت پایه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی با حصه نقدی ۱۵ درصد و مابقی به صورت اقساط ۶ ساله عرضه می شود. چهارمین عرضه در حوزه برق به «تولید نیروی برق خراسان» با قیمت پایه ۱۵ هزار میلیارد ریال اختصاص دارد که در این واگذاری ۱۰۰ درصدی، ۱۵ درصد به صورت حصه نقدی و باقی مانده طی اقساط ۶ ساله پرداخت می شود. به گفته وی، «تولید نیروی برق سهند» آخرین واگذاری در حوزه برق است که با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت ۱۵ درصد حصه نقدی و اقساط ۶ ساله واگذار می شود. وی اظهار داشت: «شرکت مهندسی آب و خاک پارس» با قیمت پایه پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از دیگر واگذاری های ۲۱ اسفند است که ۲۵ درصد حصه نقدی و بقیه در اقساط چهارساله خواهد بود. سبحانی با بیان اینکه در این واگذاری ها بنگاه و دارایی نیز عرضه می شود، گفت: کشتارگاه قدیم اصفهان، سیلوی منطقه چهار در شوشتر، سیلوی منطقه هفت در اردبیل، سیلوی منطقه هشت در تبریز و سیلوهای دیگر جزو بنگاه و دارایی هستند و زیرمجموعه پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی در مجموع حدود سه هزار میلیارد ریال است.

امضای نهایی ٣ قرارداد توسعه میادین نفتی تا پایان سال

معاون وزیر نفت از پاراف نهایی سه قرارداد توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۱۰ گروه تکنیکی در پیشبرد مذاکرات قراردادهای جدید نفتی ایران فعال هستند. به گزارش فارس، «علی کاردر» در دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های پروژه برای طرح‌های توسعه نفتی اظهار کرد: مردم با خرید یونیت می‌توانند در صندوق سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌های EPC کار وE&P می‌توانند منابع مالی خود را به خرید یونیت اختصاص دهند. او به فروش اوراق مشارکت نیز اشاره کرد و افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است تا ریسک نوسان‌های نرخ ارز به‌طور‌کامل پوشش داده شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*