خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 43 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 43 – 96

آخرین وضعیت مالی دولت

دولت در سال مالی خود از سه منبع اصلی درآمدها و همچنین درآمد ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن(فروش دارایی سرمایه‌ای) و درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی که عمده آن انتشار اوراق است، در قالب منابع عمومی کسب درآمد می‌کند. برای سال جاری حدود ۳۴۶ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و به همین میزان مصارف در قالب قانون بودجه ۱۳۹۶ پیش‌بینی شد. بر این اساس مصوب شده بود تا حدود ۱۷۴ هزار میلیارد تومان از محل درآمدها، تا مرز ۱۱۹ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و فرآورده‌های آن و همچنین بالغ بر ۵۳ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی منابع خود را تامین کند. در این حالت مصوب ۹ ماهه برای درآمدها تا ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، نفت و فرآورده‌های آن ۹۰ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی حدود ۵۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شد. گزارش ۹ ماهه امسال بانک مرکزی، نشان داد که از درآمدهای پیش‌بینی شده حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان، درآمدهای ناشی از فروش نفت ۶۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است. در این بخش درآمدهای نفتی نسبت به پیش بینی ۹ ماهه حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان و درآمدها نیز تا ۳۶ هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد. در واگذاری دارایی‌های مالی ۶۰ هزار میلیارد تومان عملکرد وجود دارد که نشان می‌دهد حتی ۲۰ هزار میلیارد تومان بالاتر از مصوب ۹ ماهه و تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای آنچه سال جاری مصوب شده بود محقق شده است و دولت به طور گسترده‌ای اوراق منتشر کرده است. در مجموع از حدود ۳۴۶ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده باید در ۹ ماهه امسال ۲۶۱ هزار میلیارد تومان محقق می‌شد، ولی عملکرد آن حاکی از عدم تحقق حدود ۴۲ هزار میلیارد و تحقق نزدیک به ۲۱۹ هزار میلیارد تومان است. در سوی دیگر برای مصارف ۳۴۶ هزار میلیاردی هم باید تا ۲۶۱ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد، ولی حدود ۲۱۶ هزار میلیارد تومان ثبت شده است که در مجموع نشان‌دهنده عدم ورود دولت به هزینه ۴۶ هزار میلیاردی در نتیجه عدم تحقق منابع مورد نظر است.

 

وزارت نفت لنگ ده میلیارد دلار برای نوسازی تجهیزات

 

زنگنه وزیر نفت میگوید نوسازی تجهیزات نفت یک ضرورت است و نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است. او میگوید: ازعمراین تأسیسات بیش از ۶۰ سال می گذرد و مستهلک شده اند، بطوریکه روزانه ۲۰ مورد سوراخ لوله‌های نفت به ما گزارش می‌شود. باید به حال صنعت نفت کشور گریست که بعد از انقلاب بیش از یک هزار و صد میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته و اکنون لنگ ده میلیارد دلار برای نوسازی که به قول وزیر نفت یک ضرورت است میباشد و اضافه کرد که هرچه پول از نفت به دست می آید نه به ما تعلق می گیرد و نه به مناطق نفتخیز اختصاص داده می‌شود. زنگنه با تاکید بر این موضوع که اگر بتوانیم ۱۰ میلیارد دلار کار ایجاد کنیم هم برای کارگروه مهندسین اشتغال ایجاد خواهد شد و هم کارخانجات راه‌اندازی می‌شوند، گفت : در این صورت دیگر لازم نیست تا آنها به درون دولت بروند. وی همچنین به محدود بودن منابع بودجه عمومی دولت که خارج از اراده بوده اشاره کرد و گفت: منابع دولت کفاف انجام سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد و باید برای اجرای طرح‌ها بخشی از آورده سرمایه گذار، اوراق خارجی و آورده ما استفاده کرد. باید به دنبال روش‌هایی بود تا بدون پول دولت و وام با اجرای روش های نوین دیگر طرح ها را اجرا کنیم.

آمادگی ایران برای واگذاری میلیون‌ها پروژه اقتصادی به سرمایه گذاران خارجی

محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و دارایی در امور سرمایه گذاریهای خارجی در نشستی در پاریس، با حضور «ایوتیبو دوسیلگی» معاون رئیس شورای کارفرمایان اقتصادی و تجاری فرانسه (مدف بین الملل) و نمایندگان بیش از ۳۰ شرکت مهم فرانسوی گفت: باعث افتخار است که پذیرای شما در مدف هستیم. وی ضمن ابراز خرسندی از تحولات رو به رشد اقتصادی در روابط ایران و فرانسه اظهار داشت: به رغم تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و برخی صداهای مخالف در فضای سیاسی علیه حضور شرکت های خارجی در بازار ایران، سال گذشته شاهد شرایط خوبی در ارتباط با اقتصاد ایران در عرصه بین المللی بودیم. وی افزود: کاهش رتبه ریسک ایران در او ا س د، از ۶ به ۵ برای فاینانس پروژه های اقتصادی از جمله تحولات مثبت بوده است. خزاعی گفت: روابط اقتصادی و استفاده از تسهیلات و خدمات مالی و بانکی کشورها یک مسیر دو طرفه است. ما هیچ گاه سرعت روند توسعه رشد اقتصادی خود را به خاطر احتیاط و ترس برخی کشورها متوقف نخواهیم کرد. وی یادآور شد که بیش از میلیون ها پروژه اقتصادی در ایران آماده واگذاری و جذب تامین مالی خارجی است و در صورت تعلل بانک های فرانسوی، این پروژه ها به سایر کشورها که با شرایط مناسب آماده تامین مالی پروژه ها هستند، تعلق خواهد گرفت.

۹۵ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

از میان ۱۷۷ سد بزرگ در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند. بر اساس ارزیابی صورت گرفته از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ١٨ بهمن‌ماه حجم ذخیره آب ١٧٧ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس ٢٧/٢٠ میلیارد مترمکعب است. هم‌اکنون ۴١ درصد مخازن سدهای یاد شده پر است و ورودی به آنها نیز ٣۴ درصد، خروجی آنها ١١ درصد و حجم آب ذخیره شده در مخازن ١۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از میان ١٧٧ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ٩۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴٠ درصد آب ذخیره شده دارند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب درسدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۵۵٨ میلیون مترمکعب بوده و ٣٠ درصد حجم این سدها نیز پر است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از کاهش چهار درصدی حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*