خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 33 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 33 – 96

ادعای رشد اقتصادی ۷درصد

مرکز آماررشد اقتصادی سه ماهه اول سال را ۷ درصد اعلام کرده که از نظر کارشناسان با این استدلال که آثار چنین رشدی در جامعه محسوس نیست ساختگی اعلام شده است. درمقابل مرکز آمار در دفاع از خود میگوید که این رشد به صنایع بزرگ مربوط میشود که استدلالی بسیار بی معنی است. چنین دروغ آشکاری در سال گذشته هم گفته شد که دولت ادعا کرد به رشد اقتصادی ۹ درصد و حتا ۱۱ درصد دست یافته است. هم سال گذشته و هم امسال رشد بسیار کم اقتصادی وجود داشته وه به درآمد حاصل از فروش نفت مربط میشود و ارتباطی با رشد عمومی تولید ندارد. رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، انتقادات بیشتری را برانگیخته زیرا که در جزئیات رشد اعلام شده رشد تولیدات ناخالص داخلی با نفت ۶.۵ درصد و بدون نفت هفت درصد اعلام شد. به این ترتیب رشد بخش‌های دیگر حتی بیشتر از بخش نفت بوده است. نکته حائز اهمیت در اینجا است که چنین رشدی نیاز به یک سرمایه گذاری حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری دارد که در اقتصاد کشور مشهود نیست.

رشد قابل ملاحظه معاملات تجاری با اتحادیه اروپا

بنا برگزارشات و آمارهای اتاق صنعت و تجارت و کشاورزی ایران و تایید بخش اقتصادی اتحادیه اروپا در رابطه با تراز تجاری با ایران، ارقام کالاهای وارداتی و صادراتی ایران و ۲۸ کشور اتحادیه اروپا پس از امضای توافق نامه برجام روند صعودی داشته است. اتاق بازرگانی تهران کارنامه تجارت خارجی ایران و اتحادیه اروپا را چنین اعلام کرد که بر اساس آن، ارزش تجارت کالایی ایران با ٢٨ کشور اروپا طی ‌۹ ماه نخست سال ٢٠١٧ به رقم ۱۴.۸ میلیارد یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه گذشته ۱.۶ برابر شده است. در همین مدت صادرات کالایی ایران به ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا معادل ۷.۳ میلیارد یورو بود که نسبت به ۹ ماه ٢٠١۶، تقریباً ۲.۱ برابر شده است. واردات ایران از اتحادیه اروپا هم در مدت مورد بررسی حدود ۷.۵ میلیارد یورو بوده که سرعت رشد آن ۱.۳ برابر و در مقایسه با رشد صادرات ایران به این منطقه، بیشتر بوده است. در مدت مورد اشاره، تراز تجاری کالایی ایران- اتحادیه اروپا، منفی ٢٧٧ میلیون یورو بوده که نسبت به رقم منفی ٢.١ میلیارد یورو مدت مشابه سال گذشته میلادی، حدود ١.٨ میلیارد یورو بهبود یافته است.

صنعت روغن کشی در معرض توقف

اکبر سبقتی دبیر انجمن صنفی صنایع روغن کشی میگوید: حاشیه های غیر واقعی سود سبب شده بسیاری از سرمایه گذاران به احداث کارخانجات روغن کشی تشویق شوند و سرمایه گذاری های غیر اقتصادی انجام شود بدون اینکه برنامه ای برای صادارت داشته باشند. وی گفت: به علت توسعه بی رویه، ظرفیت تولید روغن در کشور بیش از ۵ میلیون تن رسید در حالی که در مجموع ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی وارد می شود. ما می توانیم با افزایش واردات دانه های روغنی و استفاده از ظرفیت کامل کارخانه های روغن کشی کنجاله مورد نیاز صنعت مرغداری را تامین و روغن نیز صادر کنیم. سبقتی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولیدی در کارخانجات روغن کشی خالی است و برنامه حمایتی برای صادرات نداریم. وی افزود: هم اکنون فقط از ۴۰ درصد ظرفیت تولید کارخانجات روغن کشی استفاده می شود و توصیه این است که از این ظرفیت و توان باید برای صادرات استفاده شود. او گفت: کنجاله و روغن خام محصول نهایی کارخانجات ورغن کشی است و ما ترجیح می دهیم برای فعالیت این کارخانجات واردات بصورت دانه های روغنی باشد تا همزمان با تامین نیاز داخل به روغن خوراکی نیاز صنعت مرغداری نیز تامین شود. سبقتی افزود: تاخیر در اجرای برنامه افزایش تولید دانه ای روغنی سبب شده است تا فقط ۱۰ درصد نیاز از تولیدات داخل تامین شود و عمدتاً وارد کننده باشیم.

رتبه ایران در تولید ناخالص جهانی

آمارهای بانک جهانی درخصوص تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۶) منتشر شد. در این گزارش، کل تولید ناخالص داخلی جهان، برای ۱۹۵ کشور بررسی شده، که معادل ۷۵.۶ هزار میلیارد دلار میباشد. در این میان آمریکا با ۱۸.۵ و چین با ۱۱.۲ هزار میلیارد دلار به ترتیب ۲۴.۵ و ۱۴.۸ درصد از کل این رقم را به خود اختصاص داده‌ و در مقام اول و دوم قرار گرفته اند. به این ترتیب جی‌ دی‌پی این دو کشور معادل ۱۶ کشور بزرگ بعدی، و معادل ۱۸۹ کشور ضعیف جدول است. دو کشور آلمان و ژاپن در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. در واقع این چهار کشور بیش از نیمی از تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند. این گزارش نشان می‌دهد ۲۰ کشور اول (۱۰ درصد کشورها) بیش از ۸۰ درصد، و ۴۰ کشور (۲۰درصد کشورها) اول بیش از ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند. همچنین ۱۰۰ کشور انتهای جدول، مجموعاً تنها ۱.۱۱۳ درصد از کل جی‌دی‌پی را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در این جدول، پایین‌تر از تایلند و نیجریه، و با ۴۰۰ میلیارد دلار و  ۰.۵۲ درصد جایگاه ۲۷ کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است.

ارتشا وباندبازی در گمرکات کشور

داداش زاده سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر اینکه در گمرکات و مبادی ورود کالا به داخل کشور هم ارتشا وجود دارد و هم رانت و باندبازی، تصریح کرد: طبق اطلاعیه های وزارت اطلاعات در رابطه با دستگیری باندهای قاچاق ما شاهد همه این جرائم از جمله ارتشا، رانت خواری و باندبازی در گمرکات بودیم. وی گفت: وقتی وزارت اطلاعات اعلام می کند هزار و ۱۲۸ کانتینر قاچاق کشف کرده، اظهارات کرباسیان مبنی بر اینکه ما قاچاق نداریم برای هیچکس قابل باور نیست.آقا ی کرباسیان باید در خصوص اطلاعیه وزارت اطلاعات مبنی بر اینکه قاچاق رسمی و سازمان یافته کشف می شود توضیح دهد. داداشی با بیان اینکه کالای قاچاق ضربات جدی به تولیدات داخلی و صنعت کشور می زند، گفت: وقتی وزارت اطلاعات رسما اعلام می کند که تعدادی از نیروهای گمرک در ارتباط با قاچاق دستگیر شده اند، آقای کرباسیان باید بداند قاچاق سازمان یافته وجود دارد و انکار آن کار درستی نیست. وی با اشاره به مدیریت کرباسیان در گمرک در سالهای گذشته،گفت: کرباسیان مدیریت درستی بر گمرک نداشت و باید تغییر و تحول اساسی در گمرک رخ دهد. قاچاق هزاران میلیاردی یک لکه ننگ است و کرباسیان باید با حضور در مجلس درباره این لکه ننگ به نمایندگان توضیح دهد.

دلالی شیرین معامله با کره جنوبی

ناصر صوفی مدیر عامل شرکت صنایع ریلی اعلام کرد که قراردادی ۷۲۰میلیون یورویی بین شرکت واگن سازی ایریکو با شرکت هیوندایی کره جنوبی برای ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس به سفارش شرکت راه آهن ایران و از طریق فاینانس به امضا رسیده است. از این ۷۲۰ میلیون یورو تسهیلاتی که بابت ساخت این ۴۵۰ دستگاه واگن پرداخت می‌شود، ۷۷ درصد آن سفارش ساخت به هیوندایی است. تنها ۲۳ درصد قرارداد و رقم فاینانس در ایران میتواند جذب شود ( به این میگویند استثمار مدرن). این قرارداد، دنباله قرارداد قبلی تولید ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس است که قبلا با هیوندایی به امضا رسیده بود. هیوندایی شیرینی کوچکی هم برای ایران قائل شده و آن امکان سفارش ساخت بعضی قطعات علاوه بر ۲۳ درصد در ایران میباشد. در قرارداد قبلی بیش از ۳ هزار قلم قطعه در ایران تولید شد. مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان با زبان بی زبانی میگوید: فعلاً مقرر شده است ۱۵۰ دستگاه واگن به صورت کامل در کره تولید شود، اما هنوز به نتیجه نهایی درباره میزان تکمیل آن واگن‌ها در کره نرسیده‌ایم، به هر حال شرکت کره‌ای هم منافع خود را در نظر می‌گیرد. تردیدی نیست که امضای این قرارداد بسیار سود آور برای شرکت کره ای بدون هزینه های پنهانی و جنبی شیرین کننده دهان اهل ولایت فقیه نبوده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*