خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 27 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 27 – 96

وضعیت تراز تجاری کشور در ششماهه اول سال

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران میگوید: تحلیل آمار شش ماهه تجارت خارجی کشور حاکی از این است که مجموع تجارت خارجی ۴۳ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار شده که ، صادرات با سهم ۲۰ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار و واردات با سهم ۲۳ میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار به ثبت رسیده که با تفاوت ۳ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار منفی است. وی تصریح کرد: بازارهای صادراتی کشور را کماکان چین، عراق، کره، امارات و هند تشکیل می‌دهند که بازار چین با ۷ درصد، عراق با ۵.۴۸ درصد و کره با ۱۲.۸۴ درصد رشد مثبت همراه بوده است. لاهوتی گفت: در مجموع اگر بخواهیم نکات مثبت و منفی تحلیل شش ماه را داشته باشیم، باید به این نکته اشاره کنیم که بخش مثبت آن ، بزرگ شدن حجم تجارت خارجی به میزان شش درصد است که یکی از اهداف مهم باید باشد. لاهوتی گفت: از جمله نکات منفی تجارت خارجی در شش ماهه، آن است که صادرات کماکان کاهش ۳.۲۰ درصدی را دارد و گرچه روند کاهنده بودن صادرات متوقف شده و از ۱۵ درصد به ۳.۲۰ رسیده است، اما با توجه به هدف افزایش صادرات بر اساس قانون برنامه ششم فاصله چشمگیری دارد. وی افزود: این کاهش جای نگرانی دارد و باید در مورد آن فکری شود؛ به نحوی که به نوعی از صادرات حمایت شود تا سهم سایر کالاها که هدف اصلی صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر است افزایش یابد. در خصوص ترکیب سبد کالایی نیز پتروشیمی و میعانات با سهم ۵۱ درصدی و سایر کالاها که کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی با سهم ۴۹ درصدی روبرو بوده اند که به هرحال هنوز نتوانسته ایم برای صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی است فکر جدی کنیم و کماکان محصولات مشتق از نفت و مشتقات نفتی، سهم بیشتری را دارد.

ضرورت توقف نیمی از بانکهای کشور

پرویز عقیلی یک بانکدار ارشد ایرانی و عضو بانک اچ اس بی سی هنگام حضور خود در نشست مجمع ایران و اروپا در مصاحبه با رویترز اظهار داشت: تعداد بانک های فعال در ایران باید در طی ۶ سال آینده حداقل نصف شود و برای نوسازی صنعت بانکداری ایران که با مشکل وام های سمی مواجه است، باید تعدادی از بانک های ایرانی تعطیل و ادغام شوند. سازماندهی مجدد کامل ترازنامه حدودا ۷۰۰ میلیارد دلاری بخش بانکی ایران، حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که نمیتوانیم از عهده ان برآییم. وی افزود: مدیریت بانک ها ۳ سال فرصت خواهند داشت تا ترازنامه های خود را بهبود ببخشند. پس از آن، بانک هایی که دارایی های تجاری شان همچنان کمتر از ۶ درصد کل دارایی های دارای ریسکشان باقی بماند، «به کلی تعطیل خواهند شد. در مقابل، بانک هایی که درصد دارایی های تجاری شان بین ۶ تا ۱۰ درصد باشد، ممکن است ادغام شوند برای ادامه فعالیت به دنبال جذب سرمایه جدید باشند و تا زمانی که آنها بتوانند به میزان کافی سرمایه جمع آوری کنند، تقسیم سود توسط آنها میان سهامداران ممنوع خواهد بود. عقیلی افزود: در طی بازه زمانی ۶ ساله، از ۳۵ بانکی ما داریم، حدود ۱۳ تا نیمی از کل بانک ها باقی خواند ماند. چه بخواهیم و چه نخواهیم دولت باید شجاعت به خرج دهد و برخی از این بانک ها را تعطیل کند… این بانک ها واقعا شکل قابل قبولی ندارند.

افتخار به جای شرمندگی برای وزیر صنعت

محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و تجارت در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت در مقابل خبرنگاران اظهار داشت: : ‌‌هزارو پانصد تولید‌کننده بزرگ صنعتی و دو هزار واحد کوچک، سالانه بیش از سه میلیارد دلار تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنند. وی همچنین اضافه کرد: درمجموع این واحدهای صنعتی در کشور هم‌اکنون بیش از یک‌ میلیون تن تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنند و یادآور شد: با وجود مواد اولیه مورد نیاز صنایع و تلاش متخصصان داخلی ظرفیت‌های خوبی برای افزایش تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در کشور فراهم شده است و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در این زمینه به صنعتگران و فعالان تجاری کمک‌های تخصصی و فنی ارائه کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرکت بیش از ۵٣٠ شرکت خارجی در این نمایشگاه اظهار کرد: خوشبختانه در فضای پس از برجام شرایط مناسبی برای انجام مذاکرات تجاری، فنی و صنعتی به‌ ویژه در صنایع پیچیده برای شرکت‌های داخلی فراهم شده است. تصور کنید چنین گزارشی توسط وزیر صنعت کره جنوبی ارائه شود که در آنصورت صحبت از سیصد میلیارد دلار میشود. درواقع شریعتمداری سند حقارت و استیصال حکومت اسلامی را عرضه میکند تا سند افتخار.

خریداران اصلی نفت خام و میعانات گازی ایران

با وجود امضای برجام، معهذا در لیست خریداران نفت و گازکشورتغییر عمده ای صورت نگرفته و چین، هند، ژاپن، کره جنوبی همچنان پیشتاز هستند و تنها بعضی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان به لیست خریداران نفت خام و میعانات گازی ایران اضافه شده اند. کشورهای چین و هند با خرید بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و کره جنوبی با خرید حدود ۲۱۵ هزار بشکه میعانات گازی ازایران در صدراین لیست قرار دارند. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در این میان کشورمان در این ماه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به مقاصد مختلف آسیایی و اروپایی صادر کرد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته چین و هند بزرگترین مشتریان نفت خام ایران هستند که بیش از یک میلیون بشکه از ایران نفت خریداری می‌کنند. ایران در ماه سپتامبر حدود ۴۳۰ هزار بشکه میعانات گازی به مقاصد آسیایی صادر کرد که کره جنوبی با توجه به اینکه میزبان نیمی از میعانات گازی ایران بود بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران محسوب می‌شود. حجم صادرات صورت گرفته از طریق نفتکش‌ها از بنادر ایرانی در ماه اوت نیز ۲.۵ درصد رشد کرد و به ۲.۴۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۳۷ میلیون بشکه در روز در ژوییه رسید.

تشدید بحران بیکاری

علاء الدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه ویژه خبری گفت: در یک سال منتهی به تابستان امسال یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر وارد عرصه کار شدند که ۸۴۰ هزار نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شد. وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد جوانان کشور بیکارند گفت: نرخ بیکاری ۱۱.۷ درصد معادل سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است. همچنین اظهار داشت که برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال نیاز به حجم تولید ناخالص داخلی حدود ۹۰۰ میلیون دلار است. این در حالی است که بیشتر اقتصاددانان کشور بر این باور هستند که با توجه به منابع مالی و پیش نیاز های کسب و کاراشتغال سالانه یک میلیون نفر در کشورامکان پذیر نیست. کما اینکه برنامه های توسعه پنج ساله گذشته در بهترین دوران خود کمتر ۵۰% محقق شده اند و درسال های اوج بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل درسال ایجاد شده است و طبیعتا در اجرای برنامه ششم هم که در دست اجرا است تغییر عمده ای حاصل نخواهد شد.

پیش بینی تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی ایران درسال کذشته ۳۹۳ میلیارد دلار اعلام شده است و پیش بینی میشود که این رقم بنابر آمار و شاخص‌های بین المللی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، در طول برنامه ششم با حدود ۵% رشد به رقم ۴۵۰ میلیارد دلار برسد (تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های اندازه گیری در اقتصاد است که شامل مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در طی یک دوره معین ، معمولا یک سال در یک کشور تولید می‌شود). قابل توجه اینکه سهم بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰ درصد بوده که این میزان در سه ماهه پایانی این سال نیز همین رقم باقی خواهد ماند. همچنین سهم بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به ترتیب در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۱۸ میلادی معادل ۳۸ درصد است که متوسط فصلی سهم بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ به عددی معادل ۳۰ درصد می‌رسد. جهت اطلاع امت شهید پرور اینکه تولید ناخالص داخلی امریکای جهان خوار که حکومت اسلامی در صدد محو آن است ۱۸ تریلیون دلار میباشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*