خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب .. مدحیه عشق/ بهارک عرفان

بازارچه کتاب .. مدحیه عشق/ بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

در مدح عشق

نویسنده: آلن بدیو و نیکلاس ترونگ
مترجم: بابک داورپناه و امیرهوشنگ افتخاری راد
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۸۵ صفحه
قیمت: ۷ هزار و ۵۰۰ تومان

 

امیرهوشنگ افتخاری راد دبیر مجموعه «پرتاب های فکر» درباره انتشار آن می نویسد: این مجموعه نه بر مقتضای بازار کتاب و خلئی در آن، بلکه با داعیه باز کردن فضای تهی (به درون، نه بیرون) در میان قفسه های پیوسته انبوهِ کتاب منتشر می شود.
او همچنین می نویسد: این آثار دارای نگرش انتقادی تاریخی هستند که امروز خود دست کاری شده یا در نشر ایده‌ها و کتاب‌ها هضم شده و تحت عنوان رشته ای مطالعاتی در آمده اند، اما در عین حال می خواهند حامل محتوایی به زعم آدورنو، بدون مقصود باشند؛ محتوایی که چه بسا مقصود خود نویسنده نبوده است، بلکه خواننده منتقد آن را باز می یابد.
کتاب «در مدح عشق» گفتگو و کلنجارهای آلن بدیو و نیکلاس ترونگ را در بر می‌گیرد. بدیو درباره این کتاب می گوید: اکنون کمی باد به غبغب خود می‌اندازیم؛ نیکلاس پرسش هایی را پرسید و من نقش مبهم یک فیلسوف عشق را بازی کردم، با هم خوب کار کردیم و موفق شدیم. تردیدی نیست که تیرمان درست به هدف نشست. متنی که می‌خوانید تفصیل چیزی است که آن روز گفتیم. ریتم خودانگیخته وضوح و نیرو را حفظ کرده است، اما بی نقض تر و قاطع تر.
این کتاب به غیر از مقدمه کوتاهش، ۷ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: عشق در معرض تهدید، فلسفه و عشق، برساختن عشق، حقیقت عشق، عشق و سیاست، عشق و هنر، در پایان.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
چه رابطه ای میان سیاست و عشق وجود دارد؟ آیا این رابطه چنین است که سیاست نیز مستلزم رخدادها و اظهارات و وفاداری هاست؟
طبق دیدگاه من، سیاست پدیدآورنده رویه حقیقت است، اما رویه ای است که حول امر جمعی می گردد؛ منظورم این است که کنش سیاسی ملاکی است برای حقیقت آن چه امر جمعی قدرت انجام دادنش را دارد؛ من باب مثال، آیا سیاست می تواند در بردارنده برابری باشد؟ آیا می تواند چیزی را چندگون است ادغام کند؟ می تواند بپذیرد که تنها یک جهان وجود دارد؟ چیزهایی از این دست. سرشت سیاست می تواند ذیل این پرسش قرار گیرد: افراد زمانی که به هم می رسند، سازمان دهی می کنند، فکر می کنند و تصمیم گیری می کنند، چه کار می توانند بکنند؟ در عشق مسئله این است که دو نفر قادر می شوند تفاوت را لمس و آن را خلاق کنند؛ در سیاست، مسئله دانستن این است که آیا شماری از مردم، توده ای از مردم، به واقع می توانند برابری را خلق کنند؛ و دقیقا همان طور که خانواده در سطح عشق وجود دارد که تاثیر عشق را اجتماعی کند، در سطح سیاست قدرت دولت وجود دارد که شور و هیجان سیاست را فرو نشاند و سرکوب کند. همین رابطه ناجور میان سیاست به منزله روش عملی و جمعی فکر کردن از طریق موضوع قدرت، در رابطه با دولت به منزله ابزار مدیریت و نظم دهنده قدرت، و موضوع عشق در رابطه با ابداع مهارنشدنی دو و خانواده به منزله واحد بنیادین مالکیت و خودمحوری، وجود دارد.

بام‌نشینان

نویسنده: کارتین راندل
مترجم: نیلوفر نیکزاد
ناشر: پیدایش
تعداد صفحات: ۳۲۶ صفحه
قیمت: ۲۲ هزار تومان

 

در این رمان داستان «سوفی» بیان می‌شود. سوفی نوزادی است که از یک سانحه‌ کشتی نجات پیدا می‌کند. ماجرای زندگی‌اش از وقتی آغاز می‌شود که مردی عجیب ولی دوست‌داشتنی او را با خود به خانه‌اش می‌برد. چارلز و سوفی تصمیم می‌گیرند به پاریس سفر کنند و به دنبال گذشته‌ی سوفی بگردند. آنجاست که سوفی با دنیای بام‌نشینان آشنا می‌شد و این نکته مهم را در زندگی‌اش کشف می‌کند که وقتی کوچک‌ترین احتمالات را نادیده بگیری گاهی غیرممکن‌ها هم اتفاق می‌افتند.

داستان این‌گونه آغاز می‌شود: «نوزادی توی یک جعبه ویولن سل، وسط کانال پیدا شد. او تنها موجود زنده‌ای بود که در کیلومترها آب دیده می‌شد. تنها چیزی که به چشم می‌خورد یک نوزاد بود و تعدادی میز و صندلی و اسباب‌ و نوک دماغه‌ای یک کشتی که داشت توی اقیانوس ناپدید می‌شد.
صدای موسیقی در محوطه‌ کشتی پیچیده بود. موسیقی چنان بلند و دلنشین بود که هیچ‌‌کس متوجه نشد آب دارد از زیر فرش‌ها بیرون می‌زند. حتی بعد از اینکه صدای جیغ و فریاد وحشت‌زده‌ مسافرها بلند شد، نواختن ویولن‌ها همچنان ادامه داشت. بعضی از جیغ‌ها درست با نت دوی بالای سازها هماهنگ شده بودند.
این بچه‌ به لطف گرمای موسیقی یک سمفونی از بتهوون، صحیح و سالم وسط کانال پیدا شد. او کیلومترها از محل حادثه دور شده بود و آخرین نفری بود که نجات پیدا کرد. کسی که او داخل قایق نجات کشید یکی از مسافرهای همان کشتی بود. او یک‌جورهایی محقق بود و این تخصص محقق‌هاست که به همه‌چیز خوب توجه می‌کنند. او متوجه شد که این نوزاد، دختربچه‌ای است با موهایی روشن مثل رعد و برق آسمان و لبخندی معصومانه شبیه آدم‌های خجالتی.»

کاترین راندل متولد ۱۹۸۷ در آفریقا و سپس اروپا بزرگ شد. او در سال ۲۰۰۸ در آکسفورد انگلستان به‌عنوان یک نویسنده درخشید و دو شاهکار خود به نام‌های بام‌نشینان و طوفان‌های چرخنده را خلق کرد. راندل در حال حاضر مشغول گذراندن دوره‌ دکترای نویسندگی در رمان بزرگسال است.

بن‌نامه مصدرهای زبان فارسی

نویسنده: شایان افشار
ناشر: مروارید
تعداد صفحات: ۶۶۱ صفحه
قیمت: ۵۵ هزار تومان

 

این کتاب اثری تک‌جلدی و دوزبانه، به فارسی ـ انگلیسی است که آن را شایان افشار، نویسنده، و استاد زبان فارسی تالیف کرده است. این کتاب یک دایره المعارف برای شناسایی مصدرهای زبان فارسی و بن‌های سازنده‌ مصدرهای زبان فارسی کهن، دری و میانه است.
به گفته مولف این فرهنگنامه در نوع خود گامی است در تحقق به یاد آوردن و کاربرد کارواژه‌های زیبا و موزون فارسی که در یک زمینه‌ زبانی، فرهنگی و تاریخی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند.
هدفِ پژوهش و فرآهم آوردنِ این فرهنگنامه، زنده کردن کارواژه‌هایِ زیبایِ فارسیِ دری است و در کنار آم مولف سعی کرده است تا پدیده‌ عقب‌نشینی تاریخی کارواژه‌هایِ ساده‌ فارسی در برابر «فعل» های مرکب ساختگی (جَعلی) را نیز برای علاقه‌کندان و پژوهشگران زبان فارسی به نمایش بکشد.
مولف در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: جایِ بازگشایی و کار در شکل‌ها و ساخت‌هایی مصدری و ریشه‌یابی بسیار گسترده است و کار چندانی هم در این مورد صورت نگرفته است؛ و این کاردرآمدی بر کاری گسترده‌تر است. اُمید است در چاپ و یا جلد دیگرِ این کار، با همکاری و همیاری هموندان دانشگاهی و کارآمدان زبان‌دان و زبان‌شناس، کار گسترده‌تر و پربارتری صورت گرفته، به دست داده شود.

رمانی با یک طوطی

نویسنده: اندری ولوس
مترجم : آبتین گلکار
ناشر: ماهی
تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه

 

اندری ولوس، نویسنده معاصر روس، در این رمان با روایت ماجراهایی که در یک کتابخانه عمومی در مسکو می‌گذرد به مسئله غلبه نگرش تجاری و سرمایه‌داری بر دانش و فرهنگ می‌پردازد، مشکلی که ظاهرا ابعادی جهانی و فراگیر یافته است.
در پشت جلد این کتاب آمده است:
«کالاباروف یک روز در میان راهی دادگاه می شود، چون پیوسته به کتابخانه سوءقصد می کنند، گاهی به ساختمان و گاهی هم زمینش. گاهی شرکت نفت می خواهد در آن ساکن شود و گاهی شرکت گاز. جایگاه سوختگیری با فناوری نانو درست کننده و گاهی پارک آبی، این سوء قصدها فعلا دفع شده است.ولی اگر روزی واقعا واقعا کالاباروف را بر کنار کننده چه کسی برای دفاع از کتابخانه سپر به دست می گیرد و شمشیر می زند؟
اندری ولوس در کتاب با نثری ساده و روشن به مسله غلبه نگرش تجاری و سرمایه داری بر دانش و فرهنگ می پردازد، مشکلی که ظاهرا ابعادی فراگیر و جهانی به خود گرفته است.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*