خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 26 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 26 – 96

قراردادهای فاینانس طبق قانون برنامه ششم و بودجه ٩۶ امضا شد

ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به قراردادهای جدید فاینانس ایران با چین و سوءتفاهم‌هایی که در این زمینه ایجاد شده است، گفت: به موجب قانون بودجه سال ١٣٩۶ باید حداقل ۵٠ میلیارد دلار خطوط فاینانس از منابع خارجی جذب شود که بخشی از آن مربوط به منابع مانده و استفاده‌ نشده از سال‌های قبل است. همچنین برای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم در زمینه اشتغال و رسیدن به رشد هشت‌ درصدی، یکی از اساسی‌ ترین منابعی که در این برنامه بر آن تکیه شده، منابع مالی خارجی است. وی یادآور شد: طبق برنامه ششم، باید در طول اجرای برنامه سالانه ۶۵ میلیارد دلار منابع خارجی جذب شود که این قراردادهای فاینانس می‌تواند زمینه را برای اجرای اهداف پیش‌بینی‌شده در این برنامه فراهم کند. بر اساس گزارش سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی ایران، مجموع قراردادهایی که از آغاز اجرای برجام تاکنون برای تأمین مالی خارجی با ایران منعقد شده است، به ۴۴ میلیارد و ٩٧۴ میلیون دلار می‌رسد.

مسکن مهرهای با پیشرفت زیر ۳۰ درصد کنار گذاشته می‌شوند

حمید رضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از کنار گذاشتن واحدهای مسکن مهر با پیشرفت زیر ۳۰ درصد خبر داد و گفت که ۹۸۹ هزار و ۵۳۹ واحد مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت به اتمام رسید. وی با اشاره به دستور رییس‌جمهوری مبنی بربسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان سال جاری، اظهار کرد: سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی واحدهای مسکن مهر شهرهای بالای ٢۵ هزار نفر جمعیت، اقدام به تکمیل واحدها کرد که از مجموع یک میلیون و ٢٠٢ هزار و ٩۴٧ واحد، ٩٨٩ هزار و ۵٣٩ واحد (٨٢ درصد) افتتاح شده است. وی با اشاره به مصوبه ٧٠٠ میلیارد تومانی دولت برای خدمات روبنایی پروژه‌های مسکن مهر افزود: مبلغ ۴٠٠ میلیارد تومان از این مبلغ سهم سازمان ملی زمین‌و‌مسکن بوده که آن را در تکمیل خدمات روبنایی تخصیص می‌دهد. وی با بیان اینکه ۵۴ هزار و ۶١٣ واحد نیز آماده افتتاح است، تصریح کرد: مسکن‌های مهر مشکل‌دار ٨۵٣۶٨ واحد است که از این تعداد ۵۶٣١۵ واحد فاقد متقاضی است. ١٩هزار و ٢۶ واحد دارای متقاضی زیر ٣٠ درصد -پیشرفت فیزیکی- و ١٠هزار و ٢٧ واحد نیز دارای مشکلات حقوقی هستند. وی خاطرنشان کرد که با کمیته امداد امام‌خمینی و بنیاد مسکن در حال رایزنی هستیم تا مسکن‌های‌مهر فاقد متقاضی را برای خانواده‌های دومعلول یا افرادی که واجد شرایط دریافت مسکن اجتماعی هستند اختصاص دهیم.

سرمایه‌گذاری یک شرکت انگلیسی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در ایران

دیگو بیاسی مدیرعامل شرکت کوئرکس، سرمایه‌گذار در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، اعلام کرد: این شرکت قصد دارد بیش از نیم میلیارد یورو در ساخت یک نیروگاه خورشیدی که ساخت آن نیمه نخست سال ٢٠١٨ آغاز می‌شود سرمایه‌ گذاری کند. ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۶٠٠ مگاوات اعلام شده و قرار است در مناطق مرکزی ایران ساخته شود و در صورت اتمام پروژه این نیروگاه ششمین نیروگاه خورشیدی در جهان خواهد بود. او در ادامه اظهار داشت: این شرکت تصمیم گرفته است که به دنبال مجوز این پروژه بزرگ از وزارت نیروی ایران برود، این یک پروژه ملی خواهد بود و ما از آن به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به جای آنکه سرمایه خود را در ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم با هدف توسعه روابط خود با وزارت نیروی ایران به دنبال ایجاد یک نیروگاه بزرگ باشیم. وی امیدوار است که کلید خوردن این پروژه بتواند به ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ‌تر در ایران منجر شود. این شرکت که در سال ٢٠١٠ تاسیس شده است تاکنون در ساخت ۴٠ نیروگاه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا دخیل بوده است. با سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران نخستین‌بار خواهد بود که کوئرکس در خارج از اروپا سرمایه‌گذاری می‌کند.

قرارداد فاینانس با دو بانک اروپایی

پس از توافقنامه های اعتباری چند میلیارد دلاری با بانکهای چینی و کره جنوبی، اکنون قراردادهایی مشابه نیز با دو بانک اتریشی و دانمارکی به امضا رسید و به قول مسئولین حکومت اسلامی طلسم قراردادهای تامین مالی با اروپاییان شکسته شد. چند روز پیش محمد خزایی معاون وزارت امور اقتصاد ودارایی در امور سرمایه گذاریهای خارجی در وین قرارداد یک میلیارد دلاری تامین مالی یا به عبارت دیگر اعتبار ارزی بین اوبر بانک اتریش و حکومت اسلامی ایران را به امضا رساند. امچنین مشابه این قرارداد به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو با دانسه بانک دانمارک امضا شد. با امضای این دو قرارداد می‌توان انتظار داشت که مبادلات نظام بانکی ایران با بانک‌های اروپایی نسبت به قبل روان‌تر انجام شود. البته امضای چنین توافقنامه هایی در سیستم بانکی جهان پیشرفته یک امر عادی به شمار میرود. ولی در حکومت ملایان این امر عادی یک پیروزی برای ایران و شکست برای امریکا معنا میشود و اینکه چنین خط اعتباری، برای اولین بار پس از برجام از قاره اروپا صورت می‌گیرد. خرسندی دیگر نظام اسلامی در این است که از این قرارداد به عنوان افزایش ضریب نفوذ بانک‌های ایرانی در حوزه بانکی اروپا یاد میکنند که مفهومی ندارد و تنها خوراک تبلیغاتی است. افتتاح حساب بانک‌های ایرانی در اروپا در قالب قراردادهای فاینانس اعتبار ویژه محسوب نمیشود. استفاده دیگر رژیم از این قرارداد این است که آنرا نشان از بهبود رتبه اعتباری خود توصیف میکند که می‌گوید ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، کاهشی است.

موجودی و پرداختی صندوق توسعه ملی

احمد دوست حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی موجودی صندوق توسعه ملی را تا پایان سال ۹۵ که در بانک مرکزی تعهد نشده بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار ذکر کرد و همچنین عنوان نمود که مسدودی ۳۳ میلیارد دلاری نیز جزء موجودی محاسبه می‌شود. وی با اشاره به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها، اظهار داشت: این منابع برای سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌شود و در این راستا ۶.۲ میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی برای پروژه تأمین مالی صورت گرفته است. مجموع منابع ریالی که بخشی به شکل عاملیت بوده و بخشی نیز از سال ۹۴ تاکنون به صورت سپرده‌گذاری بوده، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است و افزود که بر این اساس ۱۳.۵ میلیارد دلار با منابع موجود قرار داد منعقد و تعهد کردیم بانک‌ها به طرحها تسهیلات بدهند. دوست‌حسینی تأکید کرد: منابع صندوق بین‌النسلی و حق‌الناس است و توجه و دقت مضاعفی می‌خواهد تا از آن صیانت شود. امروز حدود ۷۰ میلیارد دلار منابع صندوق تسهیلات داده شده، باید به گونه‌ای باشد که ارزش منابع حفظ شود. وی ادامه داد: تاکنون ۱۱ میلیارد دلار برای آب و خاک، ۶ میلیارد دلار سپرده برای نفت و گاز، ۶ میلیارد دلار تبدیل به ریال، ۳۳ میلیارد مسدودی طرح‌ها و ۶ میلیارد دلار به سپرده‌ و سایر مباحث جزء دارایی‌های صندوق محسوب می‌شوند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*