خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 25 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 25 – 96

بدهی نجومی بانک ها به بانک مرکزی

بر اساس آخرین آمارها بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان تیرماه ۹۶ به رقم ۱۰۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد که تنها به فاصله یک ماه اضافه‌برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. بر اساس آمارهای مربوط به خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی که در قالب گزارش گزیده آمارهای اقتصادی از سوی بانک مرکزی ارائه شده، حجم کل دارایی خارجی بانک مرکزی در پایان تیرماه امسال به رقم ۳۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲.۱ درصد و در مقایسه با تیرماه سال قبل ۳.۶ درصد افزایش داشته است. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در ۴ ماهه اول امسال ۷.۸ درصد افزایش و در یک سال منتهی به تیرماه ۹۶ به میزان ۰.۳ درصد کاهش داشته است. حجم کل بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۶۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان است. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از دو جزء بدهی دولت و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی تشکیل می‌شود که در این چارچوب سهم دولت از کل بدهی‌ها ۳۴ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است. بدهی دولت در یک سال منتهی به تیرماه ۹۶، ۱.۲ درصد و در ۴ ماه اول سال جاری ۲۷.۶ درصد افزایش داشته است. سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی در یک سال منتهی به تیرماه امسال ۲.۹ درصد و در ۴ ماهه اول امسال ۴ درصد کاهش داشته است. رقم سپرده دولت نزد بانک مرکزی ۳۱ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان است. سپرده شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نزد بانک مرکزی ۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده که در یک سال منتهی به تیرماه ۱۴ درصد افزایش داشته اما در ۴ ماهه اول امسال ۷.۵ درصد کاهش داشته است.

حجم نقدینگی همچنان رو به افزایش است

نقدینگی در پایان تیر ماه امسال با رشد ۶,۴‌درصدی نسبت به آغاز بهار امسال به ١٣٣٣٧.۴‌هزار میلیارد ریال رسیده و رشد یک‌ساله آن ٢٣.٣ درصد بوده است.گزیده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد، سهم پول از نقدینگی کشور در پایان تیرماه ١۵٩۵.١‌هزار میلیارد ریال و سهم شبه پول ١١٧۴٢.٣‌هزار میلیارد ریال بوده است.براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی، بدهی دولت به نظام بانکی که شامل اوراق مشارکت نیز می‌شود، در پایان تیرماه به عدد ٢٣١۶.٨‌ هزار میلیارد ریال رسید که از ابتدای امسال ۵.۴ درصد و در یک‌سال منتهی به پایان تیر امسال ١٧.٩ درصد رشد نشان داد.براساس اعلام بانک مرکزی میزان بدهی بخش دولتی به این بانک در پایان تیرماه ۶٢٠ ‌هزار میلیارد ریال و بدهی بانک‌ها ١٠٧٨.٧ هزار میلیارد ریال رسیده است که به ترتیب در یک دوره یک‌ساله منتهی به تیرماه بدهی دولت ٠.٣ درصد کاهش و بدهی بانک‌ها ١٨.٧ درصد افزایش داشته است.نگاهی به وضعیت دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد این شاخص در مدت یادشده به ٣۴۶۵.١‌ هزار میلیارد ریال و حجم اسکناس و مسکوک به ۶٩.٩‌ هزار میلیارد ریال رسید.

۱۱ میلیون حاشیه نشین، ۸ میلیون ساکن بافت فرسوده

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تهیه ۵ برنامه توسعه در بعد از انقلاب میگوید: آنچه که امروز شاهد آن هستیم وضعیت قابل قبول برای جامعه ایران و مسلمانان نیست. وی با تأکید بر اقدامات انجام گرفته در حوزه شهرسازی گفت: به واقع با وجود انجام تمامی این اقدامات آیا می‌توانیم بگوییم که در زمان فعلی به رفاه نسبی در کشور رسیده‌ایم؟ آمار کلی نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲۷ میلیون واحد مسکونی و ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد، با وجود آنکه خانه بیشتر از خانوار وجود دارد ولی شاهد توزیع قابل قبولی در کشور نیستیم چرا که همچنان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی و۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم در سراسر ایران وجود دارد. این در حالی است که ما در زمان کنونی شاهد ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی (حاشیه‌ نشین و ساکن در بافت فرسوده) بوده و کشور را در وضعیت عدم تعادل بسیار بزرگی می‌بینیم. وی گفت: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر وجود تصور حل مشکل با شعار است، اما باید به این نکته توجه کنیم که آیا شعار بزرگتر از مسکن مهر در بخش مسکن در کشور سابقه اجرایی داشته است؟ اقدامی که این حجم از منابع کشور را درگیر خود کرد ولی در نهایت نتوانست تعادل لازم در شهر را ایجاد کند. بیاییم فکر کنیم که آیا این اقدام کمکی به ایجاد تعادل در کشور کرد و یا فرآیند عدم ایجاد آن را تشدید کرد؟ به گفته وی، نتایج سرشماری مرکز آمار، تهران در سال ۹۰ دارای جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده و تا سال ۹۵ به طور میانگین هرسال رشدی ۸۰ هزار نفری را تجربه کرده است که در این مدت پروانه ساخت بیش از ۷۰۰ هزار خانه مسکونی نیز صادر شده است، مواردی که همگی نشان می‌دهد تحولات جمعیتی دیگر کشش قبل را نداشته و مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

کاهش صادرات میعانات نفتی

براساس جزئیات آمار تجارت خارجی میعانات گازی به عنوان اولین قلم عمده صادراتی کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری به لحاظ ارزش نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش ۵.۳۹ درصدی روبه‌رو بوده است. آمار تجارت غیر نفتی در این مدت نشان می‌دهد که صدور مواد خام وهمچنین صادرات فراورده‌های نفتی درصدر کالاها قرار دارند به طوری که رتبه دوم صادرات به پلی اتیلن گرید فیلم با رشد ۷۳ درصد تعلق دارد. همچنین به ترتیب پروپان مایع شده سایر روغن‌های سبک، متانول، محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد، سنگ آهن هماتیت، بوتان مایع شده، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورها، اتیلن گلیکول، پلی اتیلن، سایر پلی اتیلن‌ها، غیر نفت، اوره، محلول در آب و آهن و فولاد غیر ممزوج در رتبه‌های تا پانزدهم قرار دارند. پیش‌تر برخی محصولات کشاورزی مانند پسته و زعفران جزو اقلام عمده صادراتی بودند اما در آمار ۵ ماهه امسال خبری از این محصولات نیست. همچنین عمده محصولات صادراتی ایران روانه بازار به ترتیب چین، عراق، امارات، کره، هند، افغانستان، ترکیه، پاکستان، تایلند، تایوان، ژاپن، عمان، اندونزی، ترکمنستان و سوریه شده است. طبق اطلاعات موجود صادرات به کشور امارات با حدود ۱۵ درصد کاهش روبه‌رو بوده و همچنین صادرات به ترکیه منفی ۵۸.۶۶ درصد ثبت شده است.

تحرک در صنایع پتروشیمی ایران

صنعت پتروشیمی وارد مرحله جدیدی از فعالیت های صادراتی میشود. برای مثال شرکت توتال اعلام تمایل کرده که در صنعت پتروشیمی ایران سهیم شود. همچنین شرکت ب آ اس اف آلمان با یک شرکت ایرانی مشغول بررسی یک طرح سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری است. همچنین شرکت‌های لینده، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل از جمله شرکت‌های معتبر خارجی هستند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند.تفاهم نامه بین شرکت ملی پتروشیمی و شرکت شل در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۵ با هدف انجام مطالعات و ارزیابی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران و استفاده از دانش فنی شل جهت توسعه صنعت پتروشیمی با اولویت امضا شد. با امضای این تفاهم نامه این شرکت هلندی موظف شد جهت حضور و سرمایه گذاری و اجرای طرح های جدید در صنعت پتروشیمی بررسی های فنی و اقتصادی خود را انجام دهد.همچنین با شرکت هیوسانگ کره جنوبی، شرکت ماروبینی ژاپن نیز توافقنامه هایی به امضا رسیده است.

امضا قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری تامین مالی بین ایران و چین

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بین پنج بانک ایرانی با شرکت «سیتیک تراست» چین با حضور ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی، محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره این بانک ها منعقد شد. در جریان سفر سیف و هیئت بانکی ایران به چین، قرارداد تامین مالی معادل ۱۰ میلیارد دلار به ارزهای «یوان» و«یورو» بین بانک های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت «سیتیک تراست» چین امضا شد. این قرارداد تامین مالی برای پروژه های عمرانی و تولیدی‌ کشور که مجوزهای لازم را با اخذ مراحل قانونی طی کرده اند، با دوره باز پرداخت متناسب با هر پروژه بین ده تا دوازده سال تخصیص خواهد یافت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*