خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب تهران، آدمها و کلاغ ها/بهارک عرفان

بازارچه کتاب تهران، آدمها و کلاغ ها/بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

«آری یا…»

 

نویسنده: زهره زمانی
ناشر: نشر آناپنا
تعداد صفحات: ۹۰ صفحه
قیمت: ۹ هزار تومان

 

زهره زمانی در حوزه موسیقی و نواختن ساز آموزش دیده و ترانه هایش توسط خوانندگانی مختلف خوانده شده است. او در حوزه بازیگری نیز تجربه ای داشته و ۲ آلبوم دکلمه را راهی بازار نشر کرده است. از این شاعر و ترانه سرا، سال گذشته، مجموعه ترانه «گذشته» توسط همین ناشر منتشر و راهی بازار نشر شد.
مجموعه «آری یا…» ۴۲ شعر را در بر می گیرد که عناوین برخی از آن ها عبارت است از: «تو را به نیمه مستت»، «زندگی زیباست آری»، «راحت بخواب ای کودکم»، «شبیه سیم های تار»، «این همان مرد است پشت پنجره»، «ای هوس زندگی ام رفته ای»، «آمدی احساسِ آرامش کنم»، «اما تو یاد از من مبر» و …
شعر «هر قدر پنهان تر شوی» را از این کتاب می خوانیم:
خواهان قلبت بیشتر
مشتاق تر رو می کند
عاشق که ماند بی خبر
پنهان میان مستی ات
این گونه جادو می کنی
حتی حواست نیست که
کی دست خود روی می کنی
حتی حواسم نیست که
قربانی زمان منم
سوخته تر زانم که گویم
داغت نشسته بر تنم…
بر جان خریده ایم این
شیدایی عمیق را
نه رنج را حس می کنیم
نه بوسه های تیغ را
با ما مگو کی زود بود
با ما مگو کی دیر شد
دنبال صد دریاست
آن که راهی کویر شد…

تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها

نویسنده: علیرضا حسن‌زاده
ناشر: کتابسرای نیک

 

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» در سه فصل درخت گردو، توپ مروارید، و شهر کلاغ‌ها نوشته شده و مضمون مسخ را در شکل و صورتی جدید مطرح می‌کند. نویسنده سعی می‌کند در محلات تهران شهریور ۱۳۲۰ رویدادهای رمان خود را پیش ببرد، آسیاب‌های آبی یوسف آباد، شمس العماره، شمیران و غیره از جمله این محلات هستند.
مطالعات نویسنده این اثر در زمینه قصه‌های پریان در این رمان، سورئالیسم را با صورت‌ها و خرده روایت‌هایی از قصه‌های پریان آمیخته است. در حالی که مسخ در آثاری چون آثار کافکا نتیجه از دست رفتن هویت انسان در برابر زندگی ماشینی و در عزارادان بیل ساعدی نتیجه‌ای برآمده از فقر است، اما در این رمان مضمون مسخ در سطح فردی و فرافردی مطرح می‌شود و فصل سوم که مضمون باززایی را دربر دارد، مبتنی بر بافت فرهنگی و تمدنی ایران است.
موضوعاتی چون نفت و آب و توپ مروارید در این رمان معنایی سورئال یافته و نویسنده به سراغ ناخودآگاه هندی حافظه قومی و مثالی ایرانیان در شخصیت‌های مطرح در رمان است. یکی از باشندگان و ساکنان قدیمی تهران، کلاغ‌ها در کنار انسان‌ها هستند و مضمون روشنایی تاریک در سیمای کلاغ‌هایی که چون ماه در آسمان از پرهایشان نور می‌تابد از مضامین دیگر این رمان است.

دیالکتیک چشم‌ها

 

نویسنده: شاهپور شهبازی
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه
قیمت: ۱۲ هزار تومان

این کتاب دومین جلد «دراماتورژی فیلم» است که در سال ۹۴ توسط همین ناشر چاپ شد. کتاب «دراماتورژی فیلم» یک مجموعه مقالات بود که هر مقاله اش مستقل نوشته شده اما به دلیل ارتباط تماتیک چاپ آن‌ها تحت یک عنوان، کلیتی واحد داشتند. تعدادی از این مقالات پیش تر در مجلات سینمایی کشور چاپ شده و برخی از آن‌ها هم برای اولین بار در آن کتاب منتشر شدند.
«دیالکتیک چشم‌ها» هم یک مجموعه مقاله و نقد فیلم است که تحلیل فیلم‌های تحلیلی ای را که از حیث ساختاری در دو گونه سینمای دراماتیک و اپیک جا می گیرند، در بر می‌گیرد. رویکرد زبانی، نقد و تاکید بر دیکتاتوری معنا، مفاهیمی هستند که باعث ارتباط مقالات این کتاب با یکدیگر می شوند.
کمال الملک، هتل بزرگ بوداپست، پسربچگی، هنوز آلیس، مرد پرنده‌ای، قصه‌های وحشی، کلاس هنرپیشگی، مرهم، روغن مار، ماهی و گربه، چند فیلم از الکساندر ساکوروف و دوازده مرد خشمگین، فیلم‌هایی هستند که در مقالات این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.
عناوین مقالات این کتاب به این ترتیب است:
این «لحظه» آخر کی «سقف» می‌شود؟، من خاطره دارم پس هستم، حقیقت خیالی یا خیال حقیقی، نیزه منقار یا شاه بال پرواز، مکانیک دست‌ها یا دیالکتیک چشم‌ها، استوار به شکنندگی صخره یخ، لذت فقدان یا فقدان لذت، دیکتاتوری قاب یا آزادی خیال، تاریخ قدرت یا قدرت تاریخ، بامداد خانه یا بیداد خیابان، شهوت سوزان تیغ و رقص موزون بادبادک‌ها، گفت و گویی درباره پی رنگ و پی رنگ فرعی.
در قسمتی از مقاله «دیکتاتوری قاب یا آزادی خیال» می‌خوانیم:
تمرکز بر جنبه‌های حسی و بصری جهان مرئی، قدرت رنگ، تاکید بر واقعیت تصویری و بازنمایی نمادین جاده‌های باریک، ریل راه آهن، قایق در آب، صدای سوت قطار، وزش باد، سکوت‌های طولانی و تصویر شاپرکی که در میان انگشتان نحیف و بیمار مادر جان می سپارد، همعرض با محتوای متن، طبیعت و مرگ را در هم می‌آمیزد. تصاویر شاعرگونه به نمایش در می آیند و بدون جلب توجه تماشاگر فام‌های گرم و سرد با هم ترکیب می شوند. نورپردازی بدون سایه، زمینه و پس زمینه را آن چنان با هم ادغام می کند که مرز میان واقعیت و خیال را در هم می شکند. معیار سنجش واقعیت این جا دیگر نه نگرانی‌ها، دلشوره‌ها، هراس‌های شخصیت از اجبارها، اخلاقیات یا ضرورت‌های عینی و بیرونی، بلکه از نحوه برخورد شخصیت با این ضرورت‌ها ناشی می شود. مادر روی نیمکت و زیر تنه خمیده درخت درد می کشد. از آسمان می پرسد، از خلقت، از زندگی، از مرگ. تصویر یگانگی مادر و پسر و رنگ قهوه ای لباس‌ها با پس زمینه پوست قهوه ای ضخیم درخت، آن چنان در هم آمیخته می شوند که بازنمایی عشق و مرگ شکل دیگری از واقعیت را به نمایش در می آورد که ضمن وفاداری به واقعیت آن را از واقعیت سینمای مستند متمایز می کند. میزانسن ثابت است. در تمامی نماها حرکت شخصیت و میزانسن صحنه را دیواره قاب تصویر محصور می کند. قاب متناسب با شخصیت‌ها خودش را تصحیح نمی کند بلکه برعکس بازیگران در این چارچوب اسیرند.

اذیتم نکن

نویسنده: آن پت توماس
مترجم: سارا وطن آبادی
ناشر: نردبان
قیمت: ۴ هزار تومان

 

مجموعه «نگاهی تازه» به تعامل کودکان و بزرگ ترها در زمینه ی مسایل اجتماعی- هیجانی می پردازد. نگاهی تازه در سه کتاب تحت عنوان های «چرا دعوا می کنی؟»، «اذیتم نکن»، «من می توانم» مهارت های رفتاری را به مخاطبان کودک می آموزد.
مهارت کنترل خشم، مهارت مبارزه با قلدری و پشتکار موضوع هایی است که در این سه کتاب به آنها پرداخته شده است.
در این مجموعه پس از توضیحاتی به مخاطب، سوالاتی از آنها پرسیده می شود تا به بیان احساسات و توانمندی و ضعف خود و تحلیل آنها بپردازند.
در بخشی از کتاب اذیتم نکن می خوانیم: «همه ما دوست داریم، دوستمان داشته باشند. برای همین رفتارهای تهدید آمیزخیلی آزاردهنده اند. وقتی کسی با قلدری با تو رفتار می کند، باعث می شود بترسی، عصبانی شوی، احساس بدبختی کنی یا اذیت شوی. شاید حتی نتوانید بخوابید یا اگر خوابیدید کابوس ببینید. شاید بی اشتها شوید یا نخواهید دیگر به مدرسه بروید»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*