خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب … ستاره‌ها را بشمار /بهارک عرفان

بازارچه کتاب … ستاره‌ها را بشمار /بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

 

زندگی بر شاهراه قدیم رم

نویسنده: واهان توتووِنتس
مترجم: آندرانیک خچومیان
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۱۵۴ صفحه
قیمت: ۱۳ هزار تومان

 

توتووِنتس در سال ۱۸۸۹ در شهرستان مرزه در ارمنستان غربی متولد شد. نخستین بار در سال ۱۹۰۷ بود که قطعه شعری از او در هفته نامه نشریه شرق چاپ شد. این نویسنده پس از اعلام قانون اساسی عثمانی در سال ۱۹۰۸، به استانبول و از آن جا به اروپا و سپس به آمریکا رفت. برای امرار معاش و ادامه تحصیلات به کارگری مشغول شد.
توتووِنتس در سال ۱۹۱۵ به قفقاز رفت و همراه گروهی داوطلب ارمنی به جبهه جنگ اعزام شد. در سال ۱۹۲۰ بود که دوباره به آمریکا رفت و دو سال بعد در سال ۱۹۲۲ به ارمنستان شوروی رفت و نقش خود را در زمینه ادبیات این کشور ایفا کرد.
او در اولین آثارش، روحیه آزادی خواهی و عدالت‌طلبی نشان داد. کتاب «ویرانه» او نمونه بارزی در این باره است که در سال ۱۹۰۸ چاپ شد و به روحیات و تفکرات زندانیان ارمنی در بند ترکیه عثمانی می‌پردازد. از آثار دیگر این نویسنده می‌توان به مجموعه داستان‌های «آمریکا»، «گل‌های آبی روشن»، «دکتر بوربونیان»، «اوراق سوخته»، «درخت زردآلو» و رمان سه جلدی «باکو» اشاره کرد.
«زندگی بر شاهراه قدیم رم» به تعبیر مترجمش، مجموعه ای از داستان هایی است که شاعرانه نوشته شده‌اند.
در قسمتی از این رمان می خوانیم:
در یکی از میادین که کوچه ما به آن راه داشت، سه روز بود که کاروانی اتراق کرده بود. بوی پشم شتر، خمیر، بوی مخصوص قباهای نمدی شتربانان، صدای خسته و نگاه‌های آسوده شترها فضا را پر کرده بود. چادرهای نمدی و کوتاه شتربانان جای جای میدان دیده می‌شد. شب‌ها اجاق‌ها را روشن می‌کنند. یک زندگی ساده ساده. شتربانان به شترها غذا می‌دهند و مدام آنان را نوازش می‌کنند. آن‌ها با صدای بلند نمی‌خندند، فقط لبخند می‌زنند. لبخند آنان کمرنگ بر چهره‌شان نقش می‌بندد و محو می‌شود، اما چشمان مردان صحرا آتشین است؛ پر از خورشید، سوزنده، نم دار، درخشنده، همیشه بیدار؛ چشمانی انگار برای ما گرما و آرامش شنزارهای شان را به ارمغان می آورند.
کاروان راه افتاد. صدای بم، ملتمسانه و پر از دلتنگی شترها همه شهر را در خود گرفته است.یکی از شترها تکان نمی خورد. نشسته است، از جایش بلند نمی شود. فقط نگاه می کند.شتربانان دور او حلقه می زنند و به عمق نگاه او نفوذ می کنند و روح شتر را حس می کنند. یک دندگی شتر سر بلند کرده است. شتربان از وحشت خشم صاحب کاروان، رنگش می پرد.شتر از خشونتی انسانی اندوهگین شده است. صاحب کاروان بر می گردد.

 

 

ناهی

نویسنده: جمشید خانیان
تصویرگر: سمینه خوبی
ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات: ۶۴ صفحه
قیمت: ۳هزار و ۲۰۰ تومان

 

ناهی نام پسر بچه‌ای است که اهالی روستا معتقدند به دلیل حضور اوست که باران نمی‌بارد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «تا هفتمین زمستان بعد از آن ماجرا، حتی یک چکه باران هم از آسمان نبارید. رودخانه‌ گابریک بی آب بی آب شد. برکه‌ی چاشی به ته رسید. هر چه باغ غله و مرکبات و صیفی و سبزی بود در آفت بی آبی و تش‌بادهای تابستان از بین رفت. تا این‌که روزی از روزهای هفتمین زمستان بعد از آن ماجرا، در یک بعدازظهر، لیوا که حالا ۱۰ سال داشت بدو بدو از آبادی زد بیرون و…»
خانیان در این کتاب ضمن روایت یک داستان به آموزش آداب و رسوم بخشی از مردم خطه‌ جنوب نیز پرداخته است. ضمن آن‌که در روایت خود از ادبیات کهن و بومی مردم این بخش از ایران بهره گرفته تا اثری تاریخی و مستند در اختیار نوجوانان قرار بگیرد.

 

 

ستاره‌ها را بشمار

نویسنده: لوئیس لوری
مترجم: پروین علی پور
ناشر: افق
قیمت: ۷۵ هزار ریال

 

 

این کتاب، مصایب یهودیان دانمارک را در زمان اشغال نازی‌ها روایت می کند و به ماجرای زندگی پرهیجان «آنه‌مری» دختر نوجوان ساکن کوپنهاگ و دوستش «اِلِن» می پردازد. زندگی‌ای که زیر سایه‌ اشغال آلمان نازی و برخورد با یهودیان دانمارک، رنگ سیاهی و ترس به خود گرفته ‌است.
در این رمان، آنه مری و الِن در زمان جنگ، تمام فکر و ذکرشان مدرسه، کمبود مواد غذایی و سربازان آلمان نازی است که آرامش شهر کوچک‌شان را بر هم زده‌اند. نازی‌ها دست بردار نیستند و یهودیان دانمارک ناچارند مخفیانه وطن‌شان را ترک کنند. در این میان آنه‌مری به مأموریتی خطرناک می‌رود تا دوستش را نجات دهد.

در خلال این داستان، با بخشی از تاریخ اروپا و اشغال کشورهای اسکاندیناوی از سوی هیلتر و نیز زندگی یهودیان در این دوران آشنا می‌شویم. دورانی که بخشی از مقاومت مردمی، به طور مخفیانه، از دل همین خانواده‌ها شکل می‌گیرد و بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه‌می‌دارند.

خانواده‌ «آنه‌ مری» نیز هرکدام به نوعی درگیر این فضاها هستند، خواهر بزرگش که در تصادفی جان باخته و نامزد خواهرش، حالا به دلایل امنیتی، مخفیانه به دیدار آن‌ها می‌آید، پدری که راوی روزهای خوش گذشته است و علیه فراموشی می‌جنگد و مادر صبوری که باید حواسش به خانواده، همسایه‌ها و آشنایان باشد. در این میان، دو دختر جسور، باید به ماموریتی بروند، ماموریتی که به قیمت جان‌شان می‌تواند باشد.

لوئیس لوری، نویسنده‌ آمریکایی که به روایت زندگی آنه مری پرداخته، بیش از ۳۰ رمان برای نوجوانان نوشته است. او برای رمان‌های «ستاره‌ها را بشمار» و «بخشنده»، مدال طلای نیوبری گرفته است. همچنین «ستاره‌ها را بشمار» به انتخاب انجمن کتابداران آمریکا و مجله‌ اسکول لایبرری کتاب برگزیده‌ سال شده است.

 

 

جنگنامه نادر

نویسنده: الماس خان کندوله‌ای
مصحح و مترجم: مظهر ادوای
ناشر: ققنوس
تعداد صفحات: ۵۸۳ صفحه
قیمت: ۵۵ هزار تومان

 

جنگنامه نادر (به زبان هورامی) اثری منظوم است که الماس خان کندوله ای آن را سروده است. الماس خان در این کتاب، اوضاع دوره نادرشاه به ویژه جنگ‌های او با عثمانی‌ها، هندی‌ها و ازبک‌ها را به تصویر کشیده است. این شاعر که برخی از او به عنوان سردار سپاه نادرشاه نام برده اند، در این جنگ‌ها به ویژه جنگ با عثمانی، حضور داشته است.
الماس خان در مقام سردار و شاعری که گویا به دلیل عقب نشینی نابه هنگام در جنگ کرکوک، اخته و از سپاه و دربار نادر رانده شد و سپس مجبور به سکونت در روستای کندوله کرمانشاه شد. او در کتاب، توصیف‌های دقیقی از جنگ‌های نادر ارائه داده است. او در این اثر، گاهی نادر را به دلیل برخی سیاست‌هایش ستایش کرده و گاهی هم به علت شکست در برخی نبردها، از او انتقاد می کند.
کتاب پیش رو، ۱۱۲ صفحه مقدمه دارد که به قلم مصحح آن نوشته شده است. پس از آن نیز از صفحه ۱۱۳ تا صفحه ۵۴۶ متن جنگنامه نادر درج شده است. واژنامه، منابع و نمایه نیز بخش‌های بعدی کتاب هستند.
مظهر ادوای تصحیح این اثر کلاسیک را در سال ۱۳۸۹ و زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران بوده، شروع کرده است. تصحیح این کتاب به صورت مقابله و تطبیق ۱۰ نسخه با همدیگر، و ترجمه ابیات آن، مدت ۵ سال طول کشیده است.
شبیخون زدن نادرشاه بر سر توپال و شکست خوردن او، لشکر کشیدن عبدالله پاشا بر سر نادرشاه، جهانگیری نادرشاه تمام ایران را، چاپار فرستادن حسن پاشای روم به سوی خنگار و … از جمله عناوین متن «جنگنامه نادر» هستند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*