خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 11 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 11 – 96

صادرات غیر نفتی در دوماهه گذشته

براساس گزارشات طی دو ماهه اول امسال برنامه صادرات در بخش های مختلف به شرح ذیل بوده است: در بخش لوازم خانگی در دو ماهه اول امسال ۱۹۷.۵ میلیون دلار صادرات انجام شده است که ۷۶ درصد برنامه محقق شده چنانکه در دو ماهه اول امسال از لحاظ ارزشی صادرات لوازم خانگی ۱۵۰.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش صادرات مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۱.۵ میلیون دلار بوده است با میزان ۶ درصد رشد روبرو شده است. همچنین برنامه صادرات دو ماهه سال ۹۶ صنعت نساجی و پوشاک ۲۳۳ میلیون دلار بوده است که از لحاظ ارزشی با ۳ درصد رشد و از لحاظ وزنی با ۲ درصد کاهش روبرو بوده است. برنامه مجموع معدن و صنایع معدنی طی دو ماهه اول امسال ۸۷۳میلیون دلار صادرات بوده است که درصد تحقق برنامه ۱۱۷ درصد بوده است. در حوزه صنایع غذایی در دوماهه اول امسال ارزش صادرات ۴۰۰ میلیون دلار بوده که ۱۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و درصد تحقق برنامه صادرات دو ماهه در این حوزه ۷۸ درصد بوده است. در حوزه صنایع آرایشی و بهداشتی ارزش صادرات دو ماه ۳۲ میلیون دلار بوده که ۱۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و ۶۴ درصد برنامه طی دو ماهه محقق شده است. ارزش صادرات دو ماهه صنایع دارویی ۱۸ میلیون دلار بوده که ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و ۴۸ درصد برنامه تحقق یافته است.

تلاش برای وصول وام ۱۳.۵ میلیارد دلاری

طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی برای ایجاد روابط بانکی و خطوط اعتباری با کره جنوبی با این کشور سفر کرد. پس از اجرائی‌شدن برجام و تشکیل کمیته راهبری تأمین مالی خارجی توسط بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی، به تسریع و تسهیل در برقراری خطوط اعتباری و استفاده از تسهیلات مالی خارجی، کره‌جنوبی یکی از کشورهای مورد نظر این کمیته در جذب خطوط اعتباری و تسهیلات مالی خارجی بوده که براساس رایزنی‌های انجام‌شده، قرار است «اگزیم‌بانک» کره‌جنوبی هشت‌ میلیارد یورو و «کا-شور» کره‌جنوبی پنج‌ میلیارد یورو فاینانس به پروژه‌های ایران اختصاص دهند. طیب نیا در دیدار خود با «یو ایل هو»، وزیر دارایی و استراتژی کره‌جنوبی، در زمینه ایجاد خطوط اعتباری بین بانک‌های دو کشور، برقراری روابط کارگزاری و افتتاح شعب بانک‌های ایرانی در کره‌جنوبی گفت‌وگو کرد. مذاکره با بانک‌های کره‌جنوبی برای ایجاد خطوط اعتباری در حال نهایی‌شدن است اما برای حل برخی موضوع‌ باید توافق‌ بین وزرای دو کشور انجام شود. همچنین اقدام‌هایی که در گذشته در زمینه برقراری روابط کارگزاری و فراهم‌آوردن شرایط افتتاح شعب بانک‌های ایرانی در کره‌جنوبی صورت گرفته، نیازمند پیگیری بیشتر بانک‌هاست که وزیران دارایی ایران و کره‌جنوبی در این زمینه قول مساعد دادند. تسهیل تبدیل ارزهای حاصل از فروش و انتقال نفت از دیگر موضوعات مورد بحث طیب نیا با وزیر دارایی کره‌جنوبی بود.

یک گزارش نفتی تکان دهنده

غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی، یادداشتی درکانال تلگرامی خود منتشر کرده که بسیار خواندنی است. او در یاد داشت خود تحت عنوان ” فاجعه در لایه نفتی پارس جنوبی” که ۱.۵ سال پیش منتشر کرد میگوید: قطر تا آن زمان ۱.۵ میلیارد بشکه از این میدان مشترک استخراج کرده بود و سهم ما صفر بشکه بود و قطری ها بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در این میدان ظرفیت تولید ایجاد کرده بوده اند و در هنگام نوشتن آن یادداشت میزان تولید نفتشان از آن میدان حداقل به ۲۷۰ هزار بشکه در روز می رسید. بعد از آن یادداشت قطری ها حدود یک سال پیش با شرکت توتال قراردادی را برای افزایش تولید میدان الشاهین (نام قطری لایه مشترک نفتی پارس جنوبی) به امضاء رساندند که به موجب آن توتال ۲ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد و تولید را بازهم افزایش خواهد داد. اما در ایران احتمالا از اواخر فروردین ماه سال جاری با بیش از بیست سال تاخیر نسبت به قطر، بهره برداری از لایه نفتی پارس جنوبی با حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار بشکه در روز آغاز شده است و به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران (فوق الذکر)، در آینده به تدریج به ۳۵ هزار بشکه خواهد رسید. شرکت دانمارکی«مرسک» در سال گذشته در مناقصه ای در قطر در رقابت با توتال شکست خورد و بلافاصله برای کار در ایران اعلام آمادگی نمود. در آن زمان (در دولت احمدی نژاد) از طرف ایران پاسخ شنید که این میدان ساده است و خودمان توسعه می دهیم. !!
اگر یک بررسی دقیق تاریخی انجام شود، نحوه برخورد صنعت نفت با این میدان چنان خونسردانه و تعجب انگیز است که باور آن دشوار است. گاهی در ذهن خود اینگونه توجیه می کنم که شاید میان دو کشور داد و ستدی شده باشد و سهم ایران از این میدان با یک امتیاز سیاسی تاخت زده شده باشد و مشتاق می شوم که به دانم این امتیاز با کشوری که پایگاه نظامی ایالات متحده در خلیج فارس است، چه ممکن است باشد که ده ها میلیارد دلار ارزش داشته باشد؟!! از مدیرعامل دلسوز شرکت ملی نفت ایران انتظار می رود برخورد بسیار فعال تری را با این مهمترین اولویت بخش بالادستی صنعت نفت داشته باشند.

ایران همچنان دارنده بزرگترین مخزن گاز در جهان

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم ناشر یکی از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان، در آخرین گزارش خود اعلام کرد ایران همچنان رتبه نخست را در ذخایر گازی و مرتبه چهارم در ذخایر نفتی جهان را دارا میباشد. ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب، ۱۸ درصد از کل ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده و همچنان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی جهان است. روسیه پس از ایران با ذخایر ۳۲.۳ تریلیون مترمکعبی در رتبه دوم و قطر با ۲۴.۳ تریلیون مترمکعب در رتبه سوم قرار دارند. همچنین ایران با ۱۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بشکه، ۹.۳ درصد از کل ذخایر نفتی اثبات شده جهان را در اختیار دارد و همچنان چهارمین مالک بزرگ ذخایر نفتی محسوب میشود. ونزوئلا با ذخایر ۳۰۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه‌ای معادل ۱۷.۶ درصد کل ذخایر نفت جهان در رتبه نخست و عربستان با ۲۶۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه در رتبه دوم و کانادا با ۱۷۱.۵ میلیارد بشکه در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

سهم ۶٠درصدی جوانان در بیکاری

براساس سرشماری سال ١٣٩٠بیش از ١/٢۴ میلیون نفر از جمعیت ١/٧۵ میلیون نفری کشور (بیش از ٣٢درصد) را جمعیت جوان تشکیل می‌دهد. تعداد جمعیت جوانان در سال ١٣٨۵ حدود ٢۵ میلیون نفر بوده است که بیش از ٣۵ درصد جمعیت ۵/٧٠ میلیون نفری کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال ١٣٧۵ حدود ١٧ میلیون نفر از جمعیت ۶٠ میلیون نفری را جوانان تشکیل می‌داده‌اند که حدود ٢٨ درصد کل جمعیت بوده است. دوره ١٣٨۵ تا ١٣٩٠ دوره‌ای است که کشور در اوج تورم جوانی قرار داشته است. در این سال‌ها از هر سه نفر جمعیت کشور حدودا یک نفر در سنین جوانی واقع شده است، ولی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در سال‌های آینده تعداد جمعیت جوانان کاهش خواهد یافت و در واقع کشور در حال خروج از مرحله تورم جوانی و ورود به مرحله میانسالی است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده کل جمعیت جوانان کشور در سال ١۴٠٠ به بیش از ٢٠میلیون نفر کاهش خواهد یافت که بیش از ٢۴ درصد کل جمعیت کشور خواهد بود و در سال ١۴٠۵ این جمعیت باز هم با کاهش مواجه خواهد بود و حدود ١٩ درصد کل جمعیت کشور را جوانان تشکیل خواهند داد. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت جوان بر اساس سرشماری سال ١٣٩٠ برابر با ٣٧ درصد و نرخ بیکاری این جمعیت بیش از ٢۵ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ مشارکت و بیکاری برای کل جمعیت کشور به ترتیب برابر با ٣٨ و ٧/١۴درصد برآورد شده است. این ارقام حاکی از این است که در سال ١٣٩٠ بیش از ٢/٢ میلیون نفر از جمعیت فعال ٨/٨ میلیون نفری جوانان کشور بیکار بوده‌اند. لازم به ذکر است که در این سال کل جمعیت بیکار در کشور برابر با ۶/٣ میلیون نفر بوده است، بنا بر این بیش از ۶٠درصد کل بیکاران کشور را جوانان تشکیل می‌دهند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*