خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 06 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 06 – 96

نیاز به سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در پتروشیمی

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران اظهار داشت: زمانی که ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت، از عمر تحریم‌ها کمتر از یکسال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما افزوده بود اما چاره ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم. در سه سال و نیم گذشته توانستیم ظرفیت تولید گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی دو برابر کنیم و از ۲۸۵ میلیون مترمکعب به ۵۷۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم. وی ادامه داد: تا صنعت نفت حرکت نکند ، سایر بخش ها قادر به کار نیستند و بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۴۰ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود که اگر این میزان سرمایه گذاری محقق شود، کمک موثری به رونق اقتصادی کشور خواهد کرد. وی ادامه داد: حجم تولید محصولات پتروشیمی در این دولت تا امروز بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته و با طرح‌هایی که تا پایان این دولت افتتاح می شود این رقم به ٩ میلیون تن می رسد و امیدواریم در تابستان امسال، واحد متانول مرجان با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن به بهره برداری برسد که به این ترتیب نزدیک ۱۰.۵ میلیون تن به ظرفیت نهایی تولید پتروشیمی کشور در یک دوره چهار ساله افزوده می شود.

قیمت نفت به زیر ۴۵ دلار سقوط کرد

قیمت نفت برای نخستین بار از زمان توافق اوپک برای کاهش تولید در ماه نوامبر، به زیر ۴۵ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، در حالی که افزایش تولید نفت شیل امریکا تلاش‌های اوپک برای تقویت قیمت‌ها را خنثی کرده، قیمت نفت امروز برای نخستین بار از زمان توافق اوپک برای کاهش تولید در ماه نوامبر، به زیر ۴۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت از ابتدای هفته جاری تاکنون ١١ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم از ١۵ نوامبر، یعنی ٢ هفته قبل از توافق کاهش تولید اوپک رسیده است. عامل اصلی این کاهش شدید قیمت نفت، افزایش تولید نفت امریکا بوده است. سهام شرکت‌های انرژی در آسیا امروز پس از افت سهام شرکت‌های انرژی امریکایی در روز گذشته کاهش یافت. در حالی که انتشار خبرهایی از کاهش تولید اوپک در اوایل ماه ژانویه موجب شد تا قیمت نفت به بالاترین رقم‌ها از جولای ٢٠١۵ به این طرف برسد، این افزایش قیمت موجب تشویق شرکت‌های نفتی امریکا به تولید نفت بیشتر شد. این مساله سبب افزایش نفت امریکا در ١١ هفته متوالی اخیر شده که طولانی‌ترین دوره رشد متوالی تولید نفت امریکا از سال ٢٠١٢ تاکنون بوده است. ریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت گفت: «این ناامیدی در بازار ایجاد شده که کاهش تولیدهای اوپک و دیگر تولید‌کنندگان هیچ تاثیری بر کاهش سطح ذخایر نفت جهان نداشته است… به نظر می‌رسد که بازار بیش از میزانی که برخی پیش‌بینی می‌کردند، از وضعیت متوازن فاصله خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد که قیمت نفت تا حدود ۴٠ دلار کاهش یابد». بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام امریکا برای تحویل در ماه ژوئن امروز با ٩/٣ درصد کاهش به ۴٣ دلار و ٧۵ سنت رسید.

امتداد میدان نفتی-گازی آرش در آب های ایران و ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدوراء کویت می رسد که از سال ١٩٧۵ در حال بهره برداری است؛ یعنی ۴۲ سال!

بذل و بخشش های ولی فقیه هانه

میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته متعلق به سه کشور ایران، کویت و عربستان است که دولت کویت از سال ۱۹۷۵ تاکنون مشغول بهره برداری از آن است. اهمیت میدان آرش حضور لایه های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی است، ضمن آنکه حفظ حاکمیت کشور برآب های این منطقه نیزمورد مناقشه با دولت کویت ذمیباشد. براساس مرزبندی موجود حدود ۴۰% ساختمان نفتی و گازی این میدان، در آب های ایران قراردارد. سال ها پیش شرکت ملی نفت ایران به منظور تعیین میزان ذخائر درجا اقدام به حفر چاه اکتشافی شماره یک آرش نمود. ولی طی ۱۰سال گذشته کویت اقدام به تعریف خط مرزی جدید نموده که بر اساس آن کل میدان آرش در بخش عربی میدان قرار گرفته، که هیچگاه مورد پذیرش ایران قرار نگرفته است. در دولت احمدی نژاد این میدان به شرکت نفت فلات قاره ایران سپرده شد، که ضمن یک سری اقدامات اکتشافی از جمله ساخت جکت، تلاش ها یی هم برای رفع مناقشه مرزی و امضای معاهده تحدید حدود نیز توسط معاونت امور بین الملل وزارت نفت آغاز شد. دربازدید امیر کویت از ایران در سال ١٣٩٣، معاونت امور بین الملل وزارت نفت اقدام به تعریف سناریوهای مختلف مرزی جهت امضای تفاهم نامه فی ما روحانی و امیر کویت نمود. ولی در پایان سفر امیر کویت، ناگهان کلیه فعالیت های این میدان به حالت تعلیق درآمد و در سکوت خبری جکت ساخته شده برای این میدان نیز تغییر کاربری داده و برای نصب در یک میدان دیگر آماده شد وبدین ترتیب توسعه این میدان از دستور کار خارج گردید. با این حال به دلیل عدم انجام فعالیت توسعه ای در بخش عربی میدان، امکان مهاجرت نفت و گاز منتفی بود. اما متاسفانه طی یک سال گذشته تفاهم نامه ای بین کشورهای عربستان و کویت جهت توسعه این میدان امضا و کشور کویت متولی توسعه این میدان شده است. بدین ترتیب در اثرغفلت مدیران امور بین الملل وزارت نفت، به زودی بهره برداری از بخش عربی این میدان آغاز می شود؛ این در حالی است که کشور کویت بشکل مداوم تاکید بر سهم ١٠٠ درصدی خود بر این میدان داشته و موجودیت میدان آرش را به رسمیت نمی شناسد. ضعف دیپلماسی نفتی حکومت اسلامی در میدان آرش تا آنجا پیش رفت که حتی توسعه این میدان مشترک بسیار مهم در لیست طرح های مدل جدید قراردادهای نفتی نیز قرار داده نشده. به هرحال معلوم نیست در ملاقات بین روحانی و امیر قطر چه گذشته که موجب گردیده تا همه فعالیتهای ایران در این حوضه متوقف گردد و فضا برای توسعه در بخش عربی مهیا گردد.

دستکاری آماری در حکومت اسلامی

در ۹ ماهه اول سال ۹۵ طبق گزارش گمرک کشور چین رقمی حدود ۱۳ میلیارد دلار کالا از این کشور با هدف رسیدن به ایران خارج شده است ولی ورودی گمرکات ایران نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار آن را به صورت قانونی دریافت کرده است که یعنی ۸.۵ میلیارد دلار در این بین از مسیر قانونی گمرک وارد ایران نشده، بلکه به صورت قاچاق وارد کشورگردیده است. این حجم بالای قاچاق تنها از یک کشور دو سوال را ایجاد می‌‌کند: اول اینکه وقتی آمار قاچاق تنها از یک کشور نزدیک به نیمی از رقم تقریبی مطرح شده توسط مراجع اعلام آمار قاچاق است حجم واقعی کل قاچاق چه میزان است؟ دوم اینکه آیا این حجم بالای قاچاق امکان‌ دارد از طریق کوله‌بران یا ته‌لنجی وارد کشور شده باشد یا از طریق گمرک‌های رسمی وارد شده است؟ در حال حاضر هیچ منبع شفافی برای میزان قاچاق کانتینری وجود ندارد.

قرص‌های روانگردان در صدر کالاهای قاچاق

برخی آمارها حکایت از آن دارد که گردش مالی تجارت مواد مخدر در دنیا سالانه ۶٠٠ میلیارد دلار است. رقمی که سهم ایران از کل این تجارت ٣ میلیارد دلار گزارش می‌شود. چنین عددی طبیعی است که جاذبه‌های بسیاری برای قاچاقچی‌ها دارد تا از شیوه‌های مختلف دست به این تجارت مرگ آفرین بزنند. اگرچه استفاده از ایکس‌ری برای کشف قاچاق مواد مخدر بسیار کارساز بوده اما تدوین برنامه منسجم مبارزه با قاچاق کالا و نظارت مکانیزه بر اساس شاخص‌های مدیریت ریسک در گمرک سبب شده تا میزان کشفیات مواد مخدر و پیش‌سازها رشدی ٧١١ درصدی درسال‌های ٩٢ تا ٩۴ داشته باشد، به طوری که میزان کشفیات مواد مخدر در سال ١٣٩۴ با رشد ٩۵ درصدی به ٣٠٠ تن برسد. دستاوردهای گمرکی ایران به گونه‌ای بود که بانک جهانی رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص لجستیک گمرک را با بهبود ١٨ پله‌ای از رتبه یکصد و چهاردهم در سال ٢٠١۴ به جایگاه نود و ششم در سال ٢٠١۶ ارتقا داد.آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در سال ٩۵ بیشترین مواد مخدر کشف شده را قرص‌های مخدر با ١١ میلیون و ٣٢٨ و ۶٣ گرم در صدر کشفیات مواد مخدر قرار دارد. پس از آن اسید هیدروکلریک و اسید انیدریداستیک دو پیش‌ساز مواد مخدر قرار دارند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*