خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب – موسیقی برای آفتاب‌پرستها/ بهارک عرفان

بازارچه کتاب – موسیقی برای آفتاب‌پرستها/ بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

دانوب خاکستری

 

نویسنده: غاده السمان
مترجم: نرگس قندیل‌زاده
ناشر: ماهی
قیمت: ۱۳۵۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۸۰صفحه

 

غاده السمان در ایران به طور عمده با سروده‌هایش شناخته می‌شود، ولی در جهان عرب رمان‌ها و داستان‌های کوتاه او نیز شهرت بیشتری دارند.
غاده السمان نخستین مجموعه‌ داستان خود را در بیست سالگی منتشر کرد و همین مساله باعث شد که نزار قبانی دیگر شاعر نامدار سوریه، او را «شاعر عرصه داستان» نامید.
مجموعه داستان « دانوب خاکستری» از وی دارای شش داستان کوتاه است که با عناوین «دانوب خاکستری»، «حریق آن تابستان»، «ساعت دوزمانه و کلاغ»، «لکه‌ای نور بر صحنه»، «لیلا و گرگ» و «ای دمشق» در این کتاب قرار گرفته‌اند.
راویان این شش داستان، پنج زن و یک مرد، گاه از یک کشور عربی مشخص و گاهی فقط از «کشوری عربی» آمده‌اند تا از دلمشغولی‌هایشان بگویند: هویت، تعلق، وطن، شکست ۱۹۶۷، زنانگی پرانرژی و معصوم و سرکوب‌شده، مرز واهی واقعیت و خیال، تفاوت دنیاها و…
مترجم این مجموعه؛ نرگس قندیل‌زاده، سه داستان نخست این مجموعه را از کتاب کوچ لنگرگاه‌های قدیمی برگزیده که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ منتشر شده است و سه داستان دیگر را از کتاب شام غریبان انتخاب کرده است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ منتشر شد.

 

کبوترهای ایلیا

مترجم: کتایون سلطانی
ناشر: افق
قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۲۳۲ صفحه

 

این کتاب ۱۸ داستان از نویسندگان مختلف آلمانی را در بر می گیرد که با اجازه و خرید حق کپی رایت از ناشران آن ها، به فارسی برگردانده شده است.
«کبوترهای ایلیا»، پنجاه و چهارمین عنوان از مجموعه داستان های مجموعه «ادبیات امروز» است که این ناشر چاپ می کند.
این کتاب برگزیده بهترین داستان های ضدجنگ ادبیات معاصر آلمانی زبان است که داستان های شاخص ترین نویسندگان آلمانی و اتریش را در بر می گیرد. این داستان ها، تاثیر جنگ در زندگی و سرنوشت مردم کشورهای درگیر در جنگ جهانی دوم و خشونت آلمان نازی را به تصویر می کشند.
مترجم این کتاب، داستان هایش را از کتاب ها و منابع مختلف گردآوری و بازگردانی کرده و در متن کتاب، پیش از هر داستان از یک نویسنده، معرفی نامه کوتاهی از او چاپ شده است.

 

کاوش در سینما و تئاتر بهرام بیضایی

نویسنده: فرشید قلی پور
ناشر: مهرگان دانش
تعداد صفحات: ۲۴۴ صفحه
قیمت: ۱۷۰۰۰ تومان

 

این کتاب پس از پیشگفتار، بخش «کودکی، نوجوانی، آغاز جوانی» بیضایی را شامل می‌شود و پس از آن در فصل اول، «سینما و فیلمنامه‌ها»ی او را مورد تحقیق و تفسیر قرار می‌دهد. در فصل دوم کتاب هم، «تئاتر و نمایشنامه‌ها»ی بیضایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
عموسیبیلو، سفر، رگبار، کلاغ، غریبه و مه، چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، مسافران، شاید وقتی دیگر، سگ کشی، روز واقعه، اشغال، آهو سلندر طلحک و دیگران، قصه های میرکفن پوش، عیارنامه، آوازهای ننه آرسو، ایستگاه سلجوق، عیار تنها، طومار شیخ شرزین، سیاوش خوانی، زمین، حقایق درباره لیلا دختر اردیس، دیباچه نوین شاهنامه عناوین بخش‌های فصل اول کتاب هستند.
مطالب فصل دوم کتاب هم به این ترتیب هستند:
سه نمایشنامه عروسکی، هشتمین سفر سندباد، آرش، ندبه، اژدهاک، مجلس قربانی سنمار، افرا یا روز می‌گذرد، آینه‌های روبه رو، پرده خانه، پهلوان اکبر می‌میرد، کارنامه بندار بیدخش، تاراج نامه، فتح نامه کلات، جانا و بلادور، گزارش ارداویراف، طربنامه، شب هزار و یکم، خاطرات هنرپیشه نقش دوم، شب سمور، سهراب کشی، سلطان مار.

 

 

جامعه شناسی روسپی گری

نویسنده: ترومن کاپوتی
مترجم: بهرنگ رجبی
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۱۶۲ صفحه
قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

 

 

در نوشته پشت جلد کتاب درباره نویسنده می‌خوانیم: ترومن کاپوتی استاد بی‌بروبرگرد داستان‌نویسی در همان سنتی بود که پیشگاماش چخوف و همینگوی بودند. جایی از زندگی فکر کرد دیگر دلیلی ندارد قصه بسازد، خود زندگی پر از داستان‌هایی جذاب و بکر است که فقط باید درست تعریف‌شان کنی تا به جان خواننده بنشینند و اثری ماندگار بر ذهنش بگذارند.
این شد که شروع کرد به نوشتن از قصه‌های واقعی آدم‌های دیگر، روایت ماجراهای شگفت زندگی غریبه‌هایی که به نظرش یکه می‌آمدند. چندسالی بعدترش حتی گامی پیش‌تر رفت و به این نتیجه رسید که اگر خودش را بهتر از همه می‌شناسد، چرا اصلا بالا و پایین زندگی خودش و دوروبری‌هایش را ننویسد. سال‌های آخر عمرش یکسر به همین کار گذشت و حاصلش شد داستان‌های این مجموعه، روایت‌های پرکشش و ماهرانه‌ای از برخوردها و معاشرت‌هایش با کسانی که زندگی معمول و متعارفی تجربه نکرده‌اند، و مهم‌تر، روایت‌هایی از عمر خوش که یکی از غریب‌ترین و غنی‌ترین زندگی‌ها را داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*