خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 01 – 96

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 01 – 96

۳۷۲۶ واحد‌ صنعتی‌ کشور با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد‌ فعالند

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد ۳۷۲۶ واحد‌ صنعتی‌ کشور با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالند. حکیمی پور کارشناس اقتصادی در بررسیهای خود به موضوع تعطیلی ۶۰ درصد ظرفیت صنایع و‌ نبود سیاست در خط مشی‌‌گذاری اقتصادی کشور اشاره کرده میگوید: ما شاهد‌ رشد فراگیر در بخش‌های مولد کشور نبوده‌ایم ضمن آنکه در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در صنعت نفت ایران مشغول به کار هستند و فقط این رشد مربوط به آنها است. سایر بخش‌های اقتصادی کشوربا رکود عجیبی مواجه است و این رکود نشأت گرفته از نبود سیاست در زمینه خط مشی‌‌گذاری اقتصادی است. به اعتقاد این کارشناس این موارد نشان از این دارد که رکود در حال تعمیق است و مسئولین اقتصادی هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. وقتی تصمیم‌گیران اقتصادی ما نظیر وزرای اقتصاد و صنعت، رئیس سازمان مدیریت، سیستم بانکی و بانک مرکزی همه سکوت کرده‌اند و هیچ‌گونه راهکاری برای رفع رکود ندارند و احساس هم نمی‌شود، واضح است که چنین مشکلاتی رخ می‌دهد. البته سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران میگوید: ‌عنوان «۶۰ درصد صنایع کوچک کشور در حال تعطیلی است» آماری صحیح نیست. آخرین آمار و اطلاعات اخذ شده در زمینه تولید واحدهای صنعتی کوچک و متوسط داخل شهرک‌ها و واحدی صنعتی در سال ۹۵ حاکی از این است که تعداد واحدهای صنعتی فعال با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد، ۳۷۲۶ واحد است که برخی از این واحدها با اعمال سیاست‌های حمایتی دولت توانسته‌اند، ظرفیت اسمی خود را افزایش دهند. همچنین به فعال شدن ۱۰۸۱ واحد صنعتی غیر فعال با اشتغال ۱۸۲۷۱ نفر در سال ۹۵، وانعقاد قرارداد با ۴۰۳۱ سرمایه‌گذار جدید در سال ۹۵ اشاره شده است‌ که مجموعاً بیش ۱۳هزار قرارداد سرمایه‌گذاران منعقد گردیده است؛ تعداد ۲۴۱۱ طرح صنعتی با اشتغال ۳۸ هزار و ۳۹۲ نفر در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده است و در ادامه آمده که مجموعاً بیش از ۸۸۰۰ واحد صنعتی جدید با اشتغال بالغ بر ۱۴۳ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است.

6067

نقدینگی فراتر از ۱۲۰۰ تریلیون تومان

آخرین آماری که بانک مرکزی در قالب صورت‌های مالی بانک‌ها منتشر کرده، نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان بهمن‌ماه سال گذشته با رشد ٢۴,٧درصدی در مقایسه با بهمن ۱۳۹۴ به ۱۲۱۱‌ هزار‌ میلیارد تومان افزایش یافته است. این رقم نسبت به دی‌ماه همین دوره تا ۱۵‌ هزار‌ میلیارد تومان رشد دارد. در مجموع از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان ۱۱ماهه آن، حدود ۲۰۰‌ هزار‌ میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شد. از رقم هزارو ٢١١ تریلیونی نقدینگی بالغ بر ۱۰۵۸‌ هزار‌ میلیارد تومان به شبه‌ پول که عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد، تعلق دارد. این بخش بیش از ۲۴ درصد نسبت به بهمن سال ۱۳۹۴ و تا ٢٠.٢ درصد در مقایسه با اسفند همان سال رشد دارد. همچنین حدود ۱۵۲‌ هزار‌ میلیارد تومان مربوط به پول در گردش بوده که بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است. این در حالی است که در پایان دی‌ماه سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم نقدینگی با رشد ۲۶درصدی به ۱۱۹۶‌ هزار‌ میلیارد تومان رسیده بود. پایه پولی نیز نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۴، ١٧.٣ درصد و ضریب فزاینده ٧.۴ درصد رشد داشت. همچنین سهم از رشد پایه پولی در پایان دی ۱۳۹۵ برای بخش‌های مختلف شامل خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی منفی ٣.۶ درصد، سهم خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی سه درصد و سهم مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها ١۶.٧ درصد و سایر اقلام منفی ٣.٨ درصد گزارش شده بود. رشد فزاینده نقدینگی در حالی رخ می‌دهد که قربانی-معاون اقتصادی بانک مرکزی- در آخرین اظهارات خود عنوان کرده بود که این بانک درصدد است با تقویت انضباط پولی و مالی از رشد فزاینده نقدینگی، جلوگیری و دستاورد تورمی دولت را حفظ کند.

شرکت دارویی داروگر هم تعطیل شد

خبر تعطیلی شرکت داروگر پس از حدود ۹۰ سال فعالیت دارویی به قدری غیر منتظره بود که در ابتدا شبیه به یک شایعه به نظر می‌رسید. ولی خیلی زود تایید شد که خبر واقعی است و درب شرکت به دلیل بدهی‌های بانکی بسته شده است. داد. شرکت “داروگر” که دارای شرکت‌هایی زیر مجموعه‌ای مانند تولی‌پرس، کیوان، تولیددارو،کیمیا ایران و صنایع بسته‌بندی داروگر در تولید انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده دارد به دلایلی نامشخص در سال جاری تعطیل شده و کارگران این شرکت در سال جاری با درهای بسته این کارخانه مواجه شده اند. اولین واکنش های صورت گرفته در این باره، اعطای مرخصی اجباری کارگران این کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است. این مرخصی اجباری از شب عید شروع شده و تا به امروز ادمه دارد. حبیبی رئیس شورای کارگران کارخانه داروگر با اشاره به اینکه این کارخانه به دلیل بدهی پلمب است، می‌گوید: کلاً داروگر ۲۵۰۰ کارگر داشت که با تعدیل های انجام شده حتی ۳۰ تا مراکز پخش خود را همتعطیل کرده و امروز ۴۵۰ کارگر دارد.

صنعت خوراک دام و طیور مازندران در آستانه ورشکستگی

حسن کیهانی مدیرعامل شرکت تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران از وضعیت وبحرانی این صنعت خبر داد و گفت: صنعت خوراک دام و طیور استان با مشکلات فراوانی روبه رو است و آینده روشنی ندارد. وی، نبود قیمت پایه، عدم نقدینگی، فشارهای دولتی و مالیات را ضربات مهلک به صنعت خوراک دام و طیور استان دانست و تصریح کرد: اهمیتی برای تولید کننده دام قائل نمی‌شوند و خاطرنشان کرد: صنعت خوراک دام به صورت مداوم در حال ضرر است و در آینده نزدیک شاهد تعطیلی و ورشکستگی تمامی واحدهای تولیدی هستیم. کیهانی با بیان اینکه منابع مالی تولیدکنندگان خوراک دام و طیور از فروش های مدت دار تامین می شود، گفت: نیمی از واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور استان ورشکست شدند و بقیه نیز وضعیت وخیمی دارند. وقتی تولید دامی کاهش پیدا کرد مشتری نیز برای صنایع خوراک دام و طیور وجود ندارد به همین دلیل کارخانه‌ها به صورت پشت هم تعطیل می‌شوند. مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام و طیور مازندران خاطرنشان کرد: واحدهای دامی روستایی با سیاست های غلط رو به تعطیلی نهادند و واحدهای صنعتی نیز یا ورشکست شدند و یا در حال تعطیلی هستند. وی با بیان اینکه تلاش ها برای زنده نگه داشتن صنعت خوراک دام و طیور بی فایده مانده است، اظهار کرد: فشارها آنقدر بر این صنعت فراوان است که تعطیلی کامل آن دور از دسترس نیست.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*