خانه » هنر و ادبیات » پولیتزر در ستایش ادبیات متعهد رهیار شریف

پولیتزر در ستایش ادبیات متعهد رهیار شریف

امسال برندگان بخش‌های مختلف جوایز «پولیتزر» سال ۲۰۱۷ در حالی در دانشگاه کلمبیا معرفی شدند که جوایز بخش روزنامه‌نگاری پر بود از تحسین و تقدیر از رونامه‌نگاران معترض و افشاگر متعهد. بر این اساس، «شبکه روزنامه‌نگاران تحقیقی بین‌المللی» (ICIJ)، شرکت رسانه‌ای مک‌کلاچی آمریکا و روزنامه «میامی هرالد» برای افشای پرونده فرار مالیاتی ثروتمندان و سیاستمداران – موسوم به «اسناد پاناما» – جایزه پولیتزر را دریافت کردند. در افشای این اسناد چند روزنامه اروپایی هم نقش داشتند اما جایزه پولیتزر تنها به روزنامه‌نگاری آمریکا اهدا شد.

Untitled-4

یک جایزه دیگر پولیتزر به دو روزنامه «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» رسید. دیوید فارنتولد از «واشنگتن پست» برای گزارش‌های
انتقادی‌اش از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی این جایزه را دریافت کرد. او از جمله درباره رفتار جنسی ترامپ علیه زنان بخشی از یک گزارش ویدئویی پنهان را منتشر کرده بود.
از دیگر برندگان بخش روزنامه‌نگاری می‌توان به پگی نونان از وال استریت ژورنال برای گزارشش درباره انتخابات آمریکا و عکسهای دانیل برهولاک درباره جنایت و کشتار در فیلیپین اشاره کرد.
همچنین جایزه پولیتزر به یک روزنامه کوچک خانوادگی در ایالت آیووا تعلق گرفت. این روزنامه «استورم لیک تایمز» نام دارد و این جایزه را به‌خاطر گزارش‌هایش درباره آلودگی هوا توسط شرکت‌های کشاورزی دریافت کرد.
این روزنامه محلی در سه هزار نسخه منتشر می‌شود و مدیران آن دو برادر به نام‌های آرت و جان کولن هستند. اغلب هشت کارمند این روزنامه را اعضای خانواده این دو برادر تشکیل می‌دهند.
در بخش ادبیات داستانی هم رمان «راه‌آهن زیرمینی» نوشته «کولسون وایت‌هد» موفق به کسب جایزه شد. این رمان پیش از این موفق به کسب چندین جایزه از جمله جایزه کتاب ملی آمریکا شده و داستان آن درباره زن جوانی‌ست که به وسیله سیستم راه‌آهن خیالی از نظام برده‌داری در آمریکا فرار می‌کند.
هیات داوران جوایز «پولیتزر» درباره‌ی علت انتخاب این کتاب چنین اعلام کردند: « به سبب تلفیق هوشمندانه واقع‌گرایی و تمثیل که خشونت برده‌داری و درام فرار را در داستانی برای جامعه معاصر آمریکا آمیخته است.»
گفتنی‌ست «بری جنکینز» کارگردان فیلم برنده اسکار «مهتاب» نیز مشغول ساخت یک مینی‌سریال با اقتباس از این رمان برای کمپانی آمازون است.
اما در بخش نمایش‌نامه‌ی این جایزه ادبی، «لین ناتیج» برای نمایش‌نامه‌ی «عَرق» برای دومین بار موفق به کسب جایزه پولیتزر شد. هیات داوران، این نمایشنامه را درام متنوع و درعین حال قدرتمندی توصیف کرده‌اند که مخاطبان را با کارگرانی که در رویای آمریکایی به سرمی‌برند، مواجه می‌کند
جایزه بخش ادبیات غیرداستانی نیز «متئو دزموند» برای کتاب «اخراج: فقر و منفعت در شهر آمریکایی» به عنوان برنده شناخته شد. این کتاب برای جستجو و تحقیق عمیقی که نشان داد چگونه اخراج‌های عمومی پس از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ بیشتر نتیجه یک فقر عمومی بود، شایسته این جایزه شناخته شد.
کتاب «بازگشت: پدران و پسران» هشام مطر جایزه «پولیتزر» سال ۲۰۱۷ را در بخش زندگی‌نامه از آن خود کرد. این اثر مرثیه‌گونه‌ای‌ست که از زبان راوی اول شخص، برای خانه‌ی پدری سرداده می‌شود و در عین حال با احساساتی کنترل شده به بررسی گذشته و حال در منطقه‌ای جنگ زده می‌پردازد.
کتاب پرفروش «وقتی نفس هوا می‌شود» نوشته «پول کالانیتی» نویسنده درگذشته هندی – آمریکایی نیز در این بخش دوم شد.
در بخش تاریخ ، این جایزه به هیثر آن تامپسون (پانتئون) به خاطر کتاب «خون در آب: زندان آتیکا وقیام ۱۹۷۱ و میراث آن» رسید. این اثر برای ارایه تاریخی شفاهی که با استانداردهای بالا در داوری علمی انجام شده و در عین حال در پرس‌وجو و جستجوی حقیقت در مورد شورش زندان آتیکا در سال ۱۹۷۱ کاملا سرسختانه عمل کرده است، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.
همچنین جایزه بخش شعر این جایزه ادبی به «تیهیمبا جس» برای کتاب «در هم‌ریخته» رسید.هیا داوران این کتاب را کاری شاخص خواندند که با ترکیبی از هنر نمایشی با هنر عمیق‌تر یعنی شعر خلق شده‌است تا به کشف خاطره جمعی و به چالش کشیدن مفاهیم معاصر از جمله نژاد و هویت بپردازد.
«پولیتزر» مجموعه جوایزی در حوزه‌های روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که از معتبرترین جوایز دنیا به حساب می‌آید. این جایزه از سال ۱۹۱۷ به صورت سالانه با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان اعطا می‌شود. جایزه «پولیتزر» به ‌نام بنیان‌گذار آن «جوزف پولیتزر» روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی قرن نوزدهمی نام‌گذاری شده‌ است. برندگان جوایز «پولیتزر» مبلغی۱۰ هزار دلاری دریافت می‌کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*