خانه » هنر و ادبیات » «مرگ خبر نمی‌کند»/ مینا استرآبادی

«مرگ خبر نمی‌کند»/ مینا استرآبادی

روزهای پایانی نخستین ماه بهار، مصادف شد با مرگ غیر منتظره‌ی عارف لرستانی، بازیگر ۴۶ ساله‌ی ایرانی و از چهر‌ه‌های سرشناس مجموعه های طنز تلویزیونی.

Untitled-3

عارف لرستانی زاده‌ی پانزدهم بهمن سال ۱۵۰ در کرمانشاه بود. آغاز کار او به عنوان بازیگر بر می‌گردد به همکاری‌اش با مجموعه «جنگ ۷۷» به کارگردانی مهران مدیری. خود او درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی‌اش با مهران مدیری چنین گفته‌است:
« مهران مدیری را جایی در حد سلام و علیک دیدم. دوستم من را معرفی کرد: «عارف لرستانی، از بچه‌های تئاتر. در سال سوم بازیگری تئاتر درس می‌خواند.» یک ماه و نیم و دو ماه بعد، آقای مدیری یک کاری را شروع کرد و به دوستم گفته بود آن دوستت که آن شب با تو بود را بیاور می‌خواهیم کاری را شروع کنیم. نمی‌دانم اصلاً چرا یادش بود؟ دعوت به کار شدم و شروع کارم سال ۷۷ با آقای مدیری بود. خیلی خوب و لذت‌بخش بود و تا الان فکر می‌کنم حدود ده تا کار با هم انجام داده‌ایم.»
عارف لرستانی در مجموعه‌های تلویزیونی پرمخاطبی مانند «قهوه تلخ»، «در حاشیه»، «کوچه مروارید»، «شوخی کردم»، «ویلای من» و «مرد دوهزار چهره» و همچنین در فیلم‌های سینمایی «شام عروسی» (۱۳۸۴)، «انتخاب»، (۱۳۸۳)، «معادله» (۱۳۸۲) و «مانی و ندا» (۱۳۷۹) هم نقش‌آفرینی کرده است.
خشایار الوند نویسنده سینما و تلویزیون به رسانه‌های داخلی درباره علت درگذشت عارف لرستانی گفته است:
«ظاهراً دیشب سکسکه‌اش می‌گیرد و چون سکسکه‌اش بند نمی‌آمده به همراه همسرش به بیمارستان می‌روند و آنجا دو آمپول آرامبخش البته دقیق نمی‌دانم، به او تزریق می‌شود و به خانه می‌آید و می‌خوابد اما متأسفانه در خواب سکته می‌کند.»
درگذشت عارف لرستانی در میان هنرمندان شناخته شده ایرانی پربازتاب بوده است. پرویز پرستویی، رامبد جوان، حمید فرخ‌نژاد، مهناز افشار، سام درخشانی، جواد رضویان، برزو ارجمند و گروهی دیگر از دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی تأثر خود را از درگذشت این هنرمند کرمانشاهی با مخاطبانشان در میان گذاشته‌اند.
عارف لرستانی به زادگاهش علاقمند بود. او در گفت‌وگویی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی کرمانشاه می‌گوید:
« چندین بار به بچه‌های فعال محیط زیست کرمانشاه درباره آتش‌سوزی‌های جنگل‌های بلوط گفتم حاضرم کمک کنم، بیایم و در کنفرانس هایتان به ‌عنوان آدمی که چند نفر او را می‌شناسند شرکت کنم، اما تماسی نگرفتند.»
عارف لرستانی از رخوت فرهنگی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و بی کفایتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم گلایه‌مند بود:
« بعد از آقای احمدی‌نژاد ما در شرایط خوبی نیستیم. ما خودمان در تهران گیر کرده‌ایم. تلویزیون چند تا سریال جدید ساخته؟ آماری که تلویزیون تهران درباره بینندگانش داده ۸ تا ۱۱ درصد است. وقتی خودشان این را می‌گویند واقعی‌اش ۲ درصد است. کسی تلویزیون نگاه نمی‌کند. »
عارف لرستانی در یکی از آخرین گفت‌وگوهایش در مجموعه دورهمی از مرگ‌اندیشی خودش و کنجکاوی‌اش نسبت به ماهیت مرگ صحبت کرده‌بود.
او همچنین پیشتر و در صفحه‌ی شخصی اینستاگرام‌اش، با انتشار عکس پدربزرگش از آرزوی خود برای دفن شدن پس از در کناراو گفته و نوشته‌بود: «عبدالحسین لرستانی، پدر بزرگم مردی که در روستای سیمینه سمت سراب نیلوفر کرمانشاه دفن شده. من هیچ وقت او را ندیدم و او هم هیچ وقت مرا ندید. سالها قبل خیلی قبل تر از اینکه من به دنیا بیایم مرده بود. با اینکه هیچ وقت همدیگر را ندیدیم دلم می خواهد وقتی مردم کنار او در روستای سیمینه دفن شوم، احساس می کنم کنارش آرام خواهم بود. خیال مردن ندارم اما مرگ خبر نمی کند.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*