خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 47 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 47 – 95

تحریم ها هنوز مانع بزرگ برای سرمایه گذاران آلمانی در ایران

آلدو بلوتی یکی از مدیران گروه صنعتی شرکت لینده که یکی از مجتمع های بزرگ صنعتی آلمان به شمار میرود در گفتگویی با رسانه ها در مورد همکاری این شرکت با حکومت اسلامی ایران اظهار داشت که این شرکت قراردادهای مهندسی در ایران را که به دلیل تحریم ها مسکوت مانده بود را مجددا فعال کرده است و در ادامه گفت که ما قبلاً قراردادهای مهندسی‌ای برای احیای پروژه‌های مربوط به سال‌های گذشته را امضا کرده‌ایم ، اما تا زمانی که راهی برای انتقال پول به خارج از ایران وجود نداشته باشد، نمی‌تواند کاری را در این کشور شروع کند. قبل از اینکه بتوانیم شروع به اجرای این قراردادها کنیم، اول باید مشگل سیستم بانکی حل شود. علی‌رغم انعقاد توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌ها در ژانویه ۲۰۱۶، بانک های بزرگ اروپایی به دلیل ترس از گرفتار شدن در تحریم های همچنان پابرجای دولت امریکا از تعامل با سیستم بانکی ایران امتناع میکنند. با روی کار آمدن دولت ترامپ این احتیاط بانکها بیشتر شده است.

4319

سهام خجالت به جای سهام عدالت

بالاخره پس از گذشت نزدیک به ده سال از تخصیص بخشی از سهام شرکتهای دولتی به مردم سرانجام از سامانه سهام عدالت رونمایی شد. بنا به گفته میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی؛ معاون وزیر اقتصاد مشخص گردید که برای ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر صورت‌حساب سهام عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می‌گیرد. دولت در این صورت‌حساب به دارنده سهام عدالت اعلام کرده که ” اکنون شما به‌مبلغ ۵۳۲ هزار تومان دارایی دارید که ارزش واقعی آن به‌مراتب بالاتر است، در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت ۴۶۸ هزار تومان مالک کل سهام تخصیص‌یافته شوید”. این همان نکته‌ایست که ظاهراً ترفند دولت برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه‌اش است؛ دولت بدون آنکه نیازی به پرداخت ۴۶۸ هزار تومان در این مرحله باشد از مردم خواسته در صورت تمایل به داشتن کل سهام قبض را پرداخت کنند، در حالی که باید تأکید می‌شد، “پرداخت این مبلغ اجباری نیست. بسیاری از دارندگان سهام عدالت در این مرحله با این پرسش مواجه شده‌اند که برای سهام عدالت قرار است پولی به دست‌شان بیاید یا از دست‌شان برود؟ بنابراین اگر تمام این افراد ۴۶۸ هزار تومان باقی‌مانده را واریز کنند، دولت حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. علی‌رغم اینکه خیلی از مردم تصور می‌کنند سامانه جدید برای پرداخت سود سهام عدالت رونمایی شده است، ولی در بند اول اطلاعیه این سامانه آمده است: این سامانه برای مشاهده صورت‌حساب و تسویه بدهی مشمولین سهام عدالت می‌باشد.

احتیاط شرط عقل است

کارتل های نفتی در خرید نفت ایران بسیار محتاطانه عمل میکنند. در حالی که تجاری ایران با مشتریان آسیایی و اروپایی افزایش یافته، بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی که دارای روابط مالی با آمریکا هستند همچنان در مورد خرید نفت از ایران محتاط هستند. اوایل ماه جاری میلادی، دولت ترامپ تحریم های جدیدی را علیه شرکت ها و اشخاص ایرانی وضع کرد. از زمان لغو تحریم ها در یک سال قبل، شرکت رویال داچ شل تنها ۳ محموله نفتی از ایران خریداری کرده است. در سال های پیش از تحریم، شل روزانه ۲۰۰ هزار بشکه از ایران نفت خریداری می کرد که معادل ۶ محموله بزرگ در هر ماه بود. البته شل با وجود این دشواری ها،اعلام کرده که دفتر خود در تهران را در سال ۲۰۱۶ بازگشایی کرده و موافقتنامه های غیرالزام آوری را با شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در زمینه های پتروشیمی، توسعه نفت و گاز و فرصت های صادرات گاز به امضا رسانده است. هزینه تخطی احتمالی از تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند بسیار بالا باشد. در سال ۲۰۱۴ بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس مجبور شد به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه چند کشور از جمله ایران حدود ۹ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. از بین شرکت های بزرگ نفتی، تنها توتال در طی سال گذشته به میزانی قابل مقایسه با دوران قبل از تحریم ها از ایران نفت خریداری کرده است. این شرکت نفتی فرانسوی به دنبال انعقاد یک قرارداد جدید با تهران برای توسعه ذخایر نفتی و گازی این کشور است که آنهم مشروط به چراغ سبز امریکا شده.

اقتصاد ایران ظرفیت این همه بانک و موسسه مالی را ندارد

غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصادی نبودن تولید و سود آور بودن کالاهای غیر مولد یکی از مسائل اصلی اقتصاد ایران است گفت: باید به این واقعیت توجه کرد که اقتصاد ایران ظرفیت ایجاد این همه بانک و موسسه مالی را ندارد و شاید یکی از عوامل مهم بالا بودن قیمت تمام شده پول نیز همین مسئله باشد. اگر بخواهیم دلایل ریشه ای و بنیادی برای پیدایش معضلات موجود اقتصادی و اجتماعی برشمریم باید اینگونه عنوان کنیم که عدم توجه به توسعه اقتصادی عامل اصلی این معضلا اقتصادی در شرایط فعلی است. اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی مان را دنبال کنیم به مواردی مثل کمبود سرمایه و سرمایه گذاری می رسیم اما واقعیت این است که این مسائل مشکل اصلی اقتصاد ما نیست بلکه مشکل اصلی عدم شناخت از تقدم و تاخر در تصمیمات اقتصادی است. وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: یکی دیگر از مشکلات اصلی دیگر در برنامه های توسعه کشور است. ما شاهد مهاجرت با سرعت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ هستیم که همین اتفاق باعث افزایش سریع حاشیه نشینی شده است. در برنامه های توسعه مان توجه نداشته ایم که توسعه باید از روستا آغاز شود. شافعی تصریح کرد: ما از سیاست های کاهش تورم دولت استقبال می کنیم اما این نگرانی وجود دارد بدون آنکه نهادی از تولید کاشته باشیم بخش زمالی ایجاد شود. خطاب ما هم تصمیم گیرندگان این است که با تصمیمات عادی و قوانین عادی نمی توان شرایط غیر عادی را تغییر داد.

پرداخت جریمه بالای یک میلیارد دلار شرکت چینی به امریکا

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که شرکت زد – تی‌ – ایی، از شرکت‌های مخابراتی بزرگ چین، پذیرفته است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رعایت نکرده و به همین دلیل به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پرداخت ۸۹۲ میلیون دلار جریمه شده و پذیرفته است که در صورت رعایت نکردن شرایطی که بر سر آنها با مقامات قضایی آمریکا توافق کرده است ۳۰۰ میلیون دلار دیگر هم بپردازد. بخش دوم جریمه (۳۰۰ میلیون دلار) برای یک دوره هفت ساله معلق خواهد بود. مسئولان این شرکت چینی متهم شده‌اند که به گونه‌ای غیرقانونی، تجهیزات مخابراتی حساسی را که در آمریکا ساخته شده بود، به ایران منتقل کرده‌اند و در این روند، نه تنها قوانین صادراتی آمریکا را زیر پا گذاشته‌اند، بلکه در روند تحقیقات به مقامات آمریکایی دروغ گفته‌اند و حتی تحقیقاتی را که در داخل شرکت درباره اقدامات غیرقانونی آنها در جریان بوده، منحرف کرده‌اند. تحقیقات مربوط به تخلف شرکت چینی زدتی‌ایی برای پنج سال در جریان بوده است. براساس آنچه از این پرونده قضایی منتشر شده، این شرکت تجهیزاتی را که فروش و انتقال آنها به ایران ممنوع بود، طی دوره‌ای شش ساله تهیه و به دست مشتری‌های خود در ایران رسانده است، در حالی که مسئولان شرکت می‌دانستند که این کار ناقض تحریم‌های ایران است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*