خانه » هنر و ادبیات » رنگ و نقش بر پرده‌ی اسکار/ مینا استرآبادی

رنگ و نقش بر پرده‌ی اسکار/ مینا استرآبادی

اگر از مشتاقان عالم سینما و از پیگیران رویدادهای هنری باشید ، حتما خبر دارید که هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز سینمایی اسکار به زودی برگزار خواهد شد، ما هم به همین بهانه پرسه ای در سیاهه ی نامزدهای دریافت جایزه ی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه زده ایم :
( توضیح دیگر ایکه این مطلب پیشتر از اعلام نهایی برندگان به نگارش در آمده بود. تصمیم جمعی ما در خلیج فارس اما بر چاپ این مطلب مقرر شد، آن هم به واسطه ی توضیحات دلچسبی که در ادامه ی هر فیلم آمده. توضیحاتی که برای جوان ترهای مشتاق به انیمیش بسیار راه گشا می نمایند و دانستنشان خالی ازلطف نیست. )

4808

۱- فیلم کوتاه «پایپر» piper، نخستین تجربه کارگردانی آلِن باریلارو Alan Barillaro انیماتور پرکار شرکت پیکسار است و یکی از بخت‌های اصلی دریافت معتبرترین جایزه سینمایی ست. استقلال، جدا شدن از خانواده و پیوستن به دنیایی ناشناخته و در کنار آن نحوه‌ی چیره شدن بر ترسها و مواجهه با خطرات محیطی، دغدغه هایی ست که کارگردان در این اثر شش دقیقه ای به آنها پرداخته است.

4809

۲- فیلم تاثیر گذار و خوش ساخت «زمان عاریه»، حاصل تلاش پنج ساله‌ی آندرو کوتز (Andrew Coats) و لو هاموهاج (Lou Hamou-Lhadj) انیماتورهای نامدار و کهنه کار صنعت انیمیشن است و شرکت تازه تاسیس کوروم فیلمز (Quorum Films) تهیه کنندگی آن را برعهده داشته‌است.
این انیمشین که در ژانر درام وسترن ساخته شده، تصویری بی بدیل از مفهوم زمان ارائه می‌دهد ، زمانی که گاه مثل هیولایی با نمودار کردن خاطرات تلخ گذشته زندگی را سخت و زهرآلود می‌کند. در این فیلم انگار زمان در لحظه ی رخداد یک سانحه‌ی غم انگیز ثابت شده و قهرمان سرخورده‌ی داستان برای همیشه با حسرتها و خطاهاش مواجه است.

4810

۳- «مروارید»، به کارگردانی پاتریک آزبورن ” Patrick Osborne انیماتور برجسته آمریکایی‌ست . این کارگردان دو سال پیش هم برای انیمیشن کوتاه «ضیافت» جایزه اسکار را از آن خود کرده بود.
داستان این فیلم کوتاه درباره‌ی آوازخوان دوره گردی‌ست که همراه دخترکش دورادور شهرهای مختلف می چرخند و دختر کوچک با عشق به موسیقی و ماجراجویی بزرگ می شود، تمام داستان در ماشین باری آنها می گذرد و سیر زندگی و رابطه این پدر و دختر را تصویر می کند.

4811

۴- در خلاصه‌ی داستان فیلم «وایشای نابینا» آمده است:
از لحظه‌ای که متولد شد، وایشا دختری خیلی خاص بود. او با چشم چپش فقط می‌تواند گذشته را ببیند، و با چشم راستش تنها می‌تواند آینده را ببیند. گذشته آشنا و امن است و آینده شوم و تهدید کننده. زمان حال برایش یک نقطه کور است.
تئودور اوشف کارگردان این فیلم، فارغ التحصیل گرافیک از دانشگاه هنرهای زیبای صوفیه است. او به خاطر طراحی پوستر به ویژه برای تئاترها بسیار مشهور است. او در حاشیه‌ی فیلم کوتاهش چنین نوشته‌است: حدود شش سال پیش، یک داستان کوتاه قدرتمند از یک نویسنده بلغاری جوان بنام گئورگی گوسپودینوف خواندم. در آن زمان روی پروژه‌های بسیاری کار می‌کردم اما این داستان در پشت ذهنم به عنوان یک فیلم مانده بود. روزی اولیویه کاترین، تهیه‌کننده فرانسوی، پیشنهاد یک ماه اقامت نوشتاری به من در فرانسه داد و من تنها ایده‌ای که در ذهن داشتم همین وایشای نابینا بود. خلاصه داستان را در دو ساعت با کمک دخترم الکس که ۱۳ ساله بود نوشتم. وقتی قصه را برایش تعریف کردم، هیجان زده شده بود، پس گفتم: «خوب، اگر الکس آن را دوست دارد، می‌تواند یک فیلم خوب بشود.» من می‌خواستم یک فیلم برای بچه‌های ۹ ساله تا ۹۹ ساله بسازم. داستان وایشا از تمام مرزها، فرهنگ‌ها و ادوار فراتر است.
«وایشای نابینا» پیش از این، برنده بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره شیکاگو و نامزد خرس نقره‌ای بخش نسل نوی جشنواره برلین و نامزد بهترین انیمیشن جوایز انی شده است.

4812

۵- شربت گلابی و سیگار به کارگردانی رابرت ولی و محصول کشور کانادا و انگلستان، داستان صادقانه و تکان دهنده‌ای‌ست درباره‌ی رابطه آشفته رابرت با دوست کاریزماتیک خود تخریب‌گرِ دوران کودکی‌اش، که برای کمک از یک بیمارستان نظامی در چین و آوردن رابرت به خانه در ونکوور تلاش می‌کند.
این انیمیشن اولین فیلم رابرت ولی است که پیش از این به عنوان انیماتور و سازنده اپیزوذهای تلویزیونی فعالیت داشته است. «شربت گلابی و سیگار» که بر اساس نوول گرافیکی به همین نام ساخته شده است، نامزد جوایز انی بوده است. کارگردان در گفتگویی اعلام کرد که به دلیل آشنا نبودن به نرم افزارهای تخصصی انیمیت، این فیلم را با فوتوشاپ و افترافکت ساخته است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*