خانه » هنر و ادبیات » ماجراهای نوبلیست یاغی/رهیار شریف

ماجراهای نوبلیست یاغی/رهیار شریف

مراسم اهدای جایزه‌ی نوبل ادبی، هفته‌ی آینده روز دهم دسامبر، در حالی برگزار خواهد شد که باب دیلن، نوبلیست ادبی سال ۲۰۱۶ اعلام کرده‌است به خاطر «تعهدات دیگر» نخواهد توانست در استکهلم و در این مراسم حاضر شود و شخص دیگری به جای او جایزه‌اش را دریافت خواهد کرد.

4165

آکادمی نوبل هم در واکنش گفته به «تصمیم باب دیلن احترام»‌ می‌گذارد و اشاره‌ کرده‌است سفر نکردن به پایتخت سوئد برای دریافت این جایزه غیرعادی‌ست اما استثنایی نیست.
پیش از این برندگان دیگری هم بوده‌اند که به دلایل متفاوت در مراسم اهدای جایزه حضور نداشته‌اند. مثلا در سال ۲۰۰۴، الفرید جلینک نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس اتریشی به دلیل جمع‌هراسی در خانه‌اش ماند، «آلیس مونرو» و «دوریس لسینگ» به دلیل کهولت سن در این مراسم شرکت نکردند و «هرولد پینتر» هم در بیمارستان بود.
با تمام اینها از آنجایی که دیلن این جایزه را پذیرفته، موظف است ظرف شش ماه بعد از روز دهم دسامبر سخنرانی دریافت جایزه نوبل‌اش را ایراد کند.
انتخاب امسال کمیته‌ی ادبی نوبل سراسر حاشیه و ماجرا بود.برگزیدن ساختارشکنانه‌ی یک ترانه‌سرا وخواننده از همان آغاز اعلام، واکنشهای مثبت و منفی بسیاری را موجب شد. این جنجال‌ها اما با عدم پاسخگویی دیلن به تماس‌های مکرر آکادمی شدت گرفت، تا آنجا که یکی از اعضای این آکادمی او را «متکبر و بی‌ادب» خواند. سرانجام باب دیلن پس از دو هفته سکوت شگفتی و قدردانی‌اش را به خاطر بردن این جایزه را اعلام کرد و گفت که آن را «با افتخار» می‌پذیرد.
این نوبلیست اما به تازگی و بار دیگر با حضور نیافتن در مراسم دیدار با اوباما حاشیه‌ساز شده‌است. این مراسم که به شکل سنتی و هر سال در کاخ سفید برگزار می‌شود، به دیدار با نوبلیست‌های سال آمریکایی با اوباما اختصاص دارد. اوباما امسال و در این مراسم پذیرای برندگان نوبل فیزیک، اقتصاد و شیمی شده‌بود که امسال از این کشور موفق به دریافت این جایزه شده‌‌اند.
با این حال باب دیلن ترانه‌سرا و خواننده که چهارمین نوبلیست آمریکایی امسال بود در این جمع شرکت نکرد.
اوباما در این دیدار از این برندگان نوبل که آمریکایی بودند یا با انجام امور تحقیقاتی در دانشگاه‌های آمریکا به عنوان  برنده نوبل انتخاب شده بودند، تقدیر کرد.
درباره اینکه دیلن در نشست کاخ سفید شرکت می‌کند یا خیر نیز حدس و گمان‌های مختلفی وجود داشت اما سخنگوی کاخ سفید رسما اعلام کرد که دیلن در این نشست حضور نیافته است و تاکید کرد که اودلیلی برای عدم حضورش ارایه نکرده است. وی یادآوری کرد که دیلن و اوباما پیش از این در مراسم اهدای مدال آزادی یکدیگر را مقالا ت کرده بودند و اوباما از دیدار با وی بسیار خشنود بود.
در سال ۲۰۱۲ اوباما مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را به باب دیلن اهدا کرده بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*