خانه » اقتصاد هفته » گزارش اقتصادی هفته 29 – 95

گزارش اقتصادی هفته 29 – 95

۱۵۰۰ واحد صنعتی، تحت تملک بانک‌ها

علی یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اعلام اینکه بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی تحت تملک سیستم بانکی کشور است، گفت: از این تعداد، یک هزار و ۹۹ واحد در داخل شهرک‌ها قرار دارد. از این مجموعه، ۱۴۷ طرح صنعتی رها شده و کاملا تعطیل است و بقیه با ظرفیتی کمتر از ۷۵ درصد فعالیت می‌کنند. وی درباره برنامه‌های انجام شده برای رفع مشکلات این واحدها گفت: در این زمینه استان به استان با مدیران بانک‌ها، روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت،‌ مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران، جلسه‌هایی برگزار شده است تا اگر سرمایه‌گذار تمایل به ادامه کار داشته باشد، زمینه را برای فعال شدن واحد صنعتی فراهم کنیم؛ در این باره در چند استان تفاهم‌هایی صورت گرفته است. وی به تفاهم‌نامه همکاری مشترک با فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: فرابورس به‌عنوان دومین بورس اوراق بهادار رسمی کشور با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بازاری ویژه برای فراهم کردن دسترسی عموم بنگاه‌های اقتصادی کشور به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه طراحی کرده است. در این بازار، شرکت‌های متقاضی پس از اخذ حد نصاب‌های مورد نظر، در فرابورس ایران پذیرفته شده و علاوه بر برخورداری از همه مزایای شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، مشمول مزایای ویژه این بازار نیز می‌شود. در قالب این تفاهم‌نامه، بنگاه‌هایی در سراسر کشور شناسایی شد که تاکنون ۵۵ واحد به فرابورس معرفی شده است که از این تعداد،۲۰ واحد پذیرش شده‌اند.

3061

ذوب آهن ٧٢٠ میلیارد تومان نرخ بهره بانکی پرداخت می‌کند

احمد صادقی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در جریان افتتاح کارخانه تولید ریل و چهار طرح دیگر با بیان اینکه امیدواریم ذوب آهن از مشکلاتی که پیش رو دارد به سلامت عبور کند، اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت ۶.۷ میلیارد تومان بدهی و ۱۲۰۰ میلیارد تومان زیان در سال گذشته داشته است. وی گفت: واحدهای ذغالی شرکت در حال نابودی است و این امر به دلیل عدم توانایی برای شارژ بدهی‌ها اتفاق افتاده است. ذوب آهن ٧٢٠ میلیارد تومان نرخ بهره بانکی می‌دهد. وی با اشاره به اینکه بدهی های شرکت ذوب آهن در حال بزرگ شدن است، بیان داشت: سه هزار و ٧٧٧ میلیارد تومان از بدهی های ذوب اهن به بانک ها و سه هزار و ۴٨٨ میلیارد تومان نیز به سازمان ها، معادن و سازمان هایی است که تأمین مواد اولیه می کنند. صادقی کاهش هزینه ها را از اقدامات مدیریتی این واحد صنعتی برای حل مشکلات ذوب آهن عنوان کرد و گفت: همچنین با اصلاح ترکیب تولید ساده میلگرد و تیرآهن و راه اندازی خط تولید ریل افزایش نرخ فروش را دنبال کرده ایم. وی با اشاره به اینکه ورود به بازار برای فروش محصولات ذوب آهن با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، گفت: از این رو ما نرخ شمش راحدود ١٢۵٠ تومان حفظ کرده ایم و محصولاتمان را نیز از ١۶٠٠ تومان بالاتر نبرده ایم.

فرسودگی شبکه برق تهران نگران کننده شده است

غلامرضا خوش‌خلق مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق درپاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت شبکه های برق تهران اظهار داشت که شبکه‌های توزیع زمینی بسیار قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند. در این رابطه برای توسعه و بهینه‌سازی ۳۰ درصد از شبکه‌های فرسوده برق تهران در افق ۱۴۰۴ نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داریم. وی در خصوص آخرین واگذاری ۳۱۲ پست فوق توزیع گفت:: رویکرد براین بود که این پست‌ها به شرکت‌های خارجی واگذار شود و بنا بر این گذاشته شده بود کل ۳۱۲ پست به صورت یکجا صورت بگیرد، اما بعد از آن قرار بر این شد که در پنج مرحله ۲۰۰ میلیون دلاری فاینانس انجام شود که در حال حاضر مرحله‌ی اول مناقصه که ۶۷ دستگاه پست بود با تقاضای ۹۷ شرکت صورت گرفت که پس از بررسی ۳۶ شرکت قابل قبول انتخاب شدند. برق منطقه ای تهران سه استان البرز، تهران و قم را با جمعیت هشت میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک در بر میگیرد که این میزان ۲۰ درصد از مشترکان کل کشور را شامل می‌شود. وی در خصوص پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای پیک سال ۱۳۹۶، اظهار داشت: اگر بخواهیم همین روند فعلی را طی کنیم پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۰ هزار مگاوات شاهد پیک مصرف برق در سال آتی باشیم. به همین منظور، از هم‌اکنون راهکارهایی پیش‌بینی شده است و ۶۴ پروژه اولویت‌دار در این زمینه تعریف شده که برای پیشبرد این پروژه‌ها نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، که به گفته وی، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است که این پروژه‌ها تا قبل از پیک تابستان اجرایی شود.

افزایش واردات از ترکیه در مقابل کاهش صادرات

صادرات ترکیه به ایران در شروع فصل پایانی سال جاری میلادی با رشد بیش از ۲ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۵۶ میلیون دلار رسید، درحالیکه واردات این کشوراز ایران در این ماه ۱۸ درصد کاهش با افت ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاری دو کشور که در ماه های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۵ بالغ بر ۷.۴ میلیارد دلار گزارش شده بود در ۹ ماهه نخست امسال به ۷.۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه های ژانویه تا سپتامبر سال میلادی گذشته ۴.۸ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. این رقم با افت ۳۱ درصدی در ۹ ماهه نخست امسال به ۳.۳ میلیارد دلار رسیده است. نفت و گاز مهمترین کالاهای وارداتی ترکیه از ایران هستند و افت واردات ترکیه از ایران(به لحاظ ارزش) طی ماه های اخیر عمدتا به دلیل افت قیمت نفت و گاز بوده است. در عین حال صادرات ترکیه به ایران در ۹ ماهه نخست امسال با رشد ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳.۸ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ۹ ماهه نخست سال قبل ۲.۶ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ایران هفتمین مقصد صادراتی ترکیه و یازدهمین تامین کننده کالاهای مورد نیاز این کشور در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی شناخته شده است.

نیمی از سدهای ایران آب ندارند

وزارت نیرو با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت ذخایر آب سدهای کشور، اعلام کرد: از ابتدای سال آبی تا ۵ آبان ماه جاری حجم مخازن ۸۷ سد کشور از جمله سدهای لار، زاینده رود، درودزن، ‌ساوه، ‌۱۵ خرداد، استقلال و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب دارد. وزارت نیرو همچنین اعلام کرد که ۴۱ درصد سدهای کشور بین ۴۰ تا ۹۰ درصد و مابقی کمتر از ۴۰ درصد آب دارند. حجم مخازن ۱۳ سد کشور از جمله سدهای دز، ‌مهاباد، گیلانغرب، اکباتان و کردکندی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد میباشد. از سوی دیگر حجم مخازن ۲۸ سد کشور از جمله سدهای تهم، شهید رجایی، ‌کوثر، ‌ کرخه و طالقان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آب دارند. حجم مخازن ۲۷ سد کشور از جمله سدهای کرج، ‌ لتیان، قشلاق، سلیمان شاه و البرز بین ۷۰ تا ۹۰ درصد آب و فقط ۱۴ سد کشور از جمله سدهای گیلارلو، میجران، دویرج، ایلام و کاران بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد آب دارد. در مجموع ۸ درصد سدهای کشور بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر است، ۴۱ درصد سدهای کشور بین ۴۰ تا ۹۰ درصد و مابقی کمتر از ۴۰ درصد آب دارند.

صنعت فولاد کشور در حال فروپاشی است

صنعت فولاد کشور به دلیل افزایش هزینه تولید و نداشتن توان رقابت دربازار جهانی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌ است. البته بسیاری از کارشناسان تاکید دارند دلیل این امر را باید در نبود تکنولوژِی روز صنعت فولاد کشور جست‌وجو کرد که باعث شده هزینه تولید در این صنعت افزایش یابد. در حالیکه فولاد چینی، اوکراینی و روسی در بازار داخلی با قیمتی ارزان تر به وفور یافت می‌شوند. در تکنولوژی‌های روز، سنگ معدن مستقیما به آهن اسفنجی و شمش فولادی تبدیل میشود، از این رو توسعه ساخت چنین مجتمع‌هایی در کشور می‌تواند جلوی خام فروشی سنگ آهن را بگیرد. اما به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌ریزی‌های کشور در جهت توسعه این صنعت و ایجاد جایگاه ویژه در منطقه تا سال ۱۴۰۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد، در غیراینصورت باید به زودی شاهد تعطیلی یک به یک کارخانه‌های فولاد کشوربود. هم‌اکنون ظرفیت استخراج سنگ‌آهن در کشور ۴۰ میلیون تن است. برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ و افزایش میزان تولید فولاد کشور از ۱۶/۵ به ۵۵ میلیون تن نیاز به نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های نو است که قطعا افتتاح یک واحد تولیدی آن هم تنها توسط بخش خصوصی در یک جای کشور نمی‌تواند امیدی برای تحقق این برنامه باشد.

تداوم سقوط بهای نفت ایران در بازار جهانی

چنین به نظر میرسد که تردید نسبت به اجرای برنامه ” فریز ” توسط چند کشور عضو اوپک از جمله عراق ، منجر به تندتر شدن شیب سقوط آزاد قیمت‌ها و حتی آماده شدن بازار برای عرضه نفت ۳۰ تا ۴۰ دلاری شده است. در معاملات منتهی به پایان اکتبر ۲۰۱۶ میلادی قیمت نفت نه تنها به روند افزایشی خود در عبور از مرز ۵۰ دلار ادامه نداد، بلکه با سقوطی چند دلاری در سطوح پایین‌تر از ۵۰ دلار در بازار معامله شده است. در این بین شیب سقوط آزاد قیمت نفت خام صادراتی ایران تندتر از سایر شاخص‌های معتبر نفت جهان بوده به طوری‌که در معاملات منتهی به ۲۸ اکتبر، بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران بیش از یک دلار ارزان شده است. مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد تا ۲۸ اکتبر امسال قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ثبت کاهش یک دلار و سه سنت در محدوده ۴۷ دلار و ۴۱ سنت در بازار داد و ستد شده است. از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی کشور هم با ثبت کاهش ۹۶ سنتی در محدوده ۴۶ دلار و ۲۷ سنت در بازار به مشتریان اروپایی و آسیایی عرضه شده است. از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۹ دلار و ۷۲ سنت و متوسط قیمت هر بشکه خام سنگین صادراتی کشور ۳۷ دلار و ۶۶ سنت بوده که کماکان بالغ بر ۱۰ دلار ارزان‌تر از متوسط قیمت فروش نفت خام ایران در سال ۲۰۱۵ در بازار عرضه شده است.

پانزده هزار کارگر اصفهانی بیکار شده‌اند

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهانی با اشاره به وضعت نامطلوب کارگران در اصفهان گفت: از ابتدای سال ۹۵ تا پایان شهریور ماه ۱۵ هزار کارگر بیکار شده‌اند. وی اظهار داشت: این استان دارای ۱۱۰ هزار واحد تولیدی و بیش از یک میلیون جمعیت کارگری بوده که احتیاج به نگاهی ویژه از طرف مسئولان هستند. وی افزود: متاسفانه اکنون بیشترین مشکل را در سطوح مختلف بین دیگر استان‌ها، استان اصفهان داشته که امیدوار هستیم این مشکلات برطرف شود. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشکلات فراوان جامعه کارگری در اصفهان گفت: متاسفانه مشکلات جامعه کارگری در اصفهان بسیار زیاد است و روزی را در اصفهان نداریم که در آن تجمعی از سوی کارگران نباشد. نرخ بیکاری در اصفهان ۷.۵ درصد بوده که این رقم بسیار بالایی است و باید مورد توجه و بررسی برای رفع مشکلات قرار بگیرد، از فروردین ماه سال ۹۵ تا شهریور ماه ۱۵ هزار کارگر در اصفهان بیکار شده‌اند که این رقم بسیار ناراحت کننده است. وی افزود: اکنون در اصفهان نرخ بیمه بیکاری ۲۷ درصد شده و باید این ارقام را مشاهده کرده و برای حل مشکلات به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم. واحد‌های صنعتی نیز در اصفهان وضعیت مطلوبی نداشته و اکنون ۱۳۰ واحد صنعتی حقوق‌های معوق دارند که برخی از این حقوق‌ها مربوط به ۹ ماه پیش است. با این شرایط سخت کدام کار فرمایی می‌تواند به فکر اشتغال و همچنین تولید شغل باشد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی برخی از افراد در حال ترک این شهر هستند زیرا با وجود نبود آب در زاینده رود بیماری‌های بسیار زیادی در اصفهان شیوع پیدا کرده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*