خانه » هنر و ادبیات » کهکشان زنانه‌ی «کاستا» /مینا استرآبادی

کهکشان زنانه‌ی «کاستا» /مینا استرآبادی

4105

در سیاهه‌ی نهایی جایزه ادبی «کاستا» امسال، از میان ۲۰ نامزد در ۵ گونه ادبی، نام چهارده زن به چشم می‌خورد.

در این میان، سه نویسنده از برندگان پیشین این جایزه ادبی، «مگی اوفارل» با رمان «این‌جا باید همان‌جا باشد»، «رز ترماین» با اثر «گوستاو سوناتا» و «سباستین بری» با کتاب «روز بی‌پایان» در فهرست نهایی به چشم می‌خورند. «بری» که در سال ۲۰۰۸ برای رمان «کتاب مقدس مخفی» برنده جایزه «کاستا» شده بود گفته، از این‌که از نامزدی دوباره برای این جایزه بسیار هیجان‌زده شده و اظهار کرده‌است: «بردن جایزه کاستا زندگی من را دگرگون کرد. با این جایزه توانستم بچه‌هایم را به دانشگاه بفرستم و بودن در این فهرست برای بار دوم بسیار هیجان‌انگیز است.»

«سارا پری» چهارمین نامزد این فهرست در بخش رمان و شاید تنها چهره جدید این بخش باشد که برای رمان «مار افسانه‌ای اسکس» انتخاب شده است؛ این رمان که هم مورد استقبال منتقدین قرار گرفته و هم خوانندگان پیش از این در میان فهرست اولیه جایزه «من بوکر» نیز قرار داشت. «پری» که اکنون مشغول نوشتن سومین اثر خود است می‌گوید: «بودن در میان چهار اثر برگزیده سال بسیار افتخارآمیز است؛ این اتفاق به من شهامت و اعتماد بیشتری می‌دهد تا به کار نویسندگی ادامه دهم. امیدوار صرف‌نظر از تاثیرات بیرونی بتوانم به خودباوری برسم اما با این حال وقتی کسی کتاب من را می‌پسندد با خود می‌گویم: خوب است باید سراغ نوشتن کتابی دیگر بروم.»

از دیگر آثاربخش رمان، نخستین اثر «آدم خوب» نوشته «سوزان بیل» قهرمان ورزش اسکیت آمریکا است که با «کیت دوال» با رمان «نام من لئون است» و «گوینور گلاسفورد» با اثر «واژگان در میان دستهایم» به رقابت خواهد پرداخت.

هم‌چنین «هشام ماتار»، نویسنده لیبیایی در بخش زندگی‌نامه جایزه «کاستا» از نویسندگان پیشتاز است؛ کتاب خاطرات‌گونه او با عنوان «بازگشت» پیش از این در بخش آثار غیرداستانی جوایز ادبی متعددی نامزد دریافت جایزه و حتی برنده شده بود که پول آن را وقف امور خیریه کرد. «من عضو این گروه نیستم» از دیگر آثار نامزد در بخش زندگی‌نامه است که توسط «سیلویا پاترسون»، آهنگساز به رشته نگارش درآمده است. «سرزمین پدری» نوشته «کگی کاریو» درباره زندگی‌نامه پدرش در جنگ و «الیزابت: سال‌های فراموش شده» نوشته «جان گای»، تاریخدان و برنده پیشین جایزه «کاستا» در همین بخش نیز از دیگر نامزدها هستند.

و اما در بخش شعر تمامی نامزدها را شعرای زن شامل می‌شوند؛ «کیت تمپست» با کتاب «بگذارید آشوب را بخورند»، «آلیس اوسوالد»، «دنیس رایلی» و «ملیسا لی – هافتون» از نامزدهای این بخش هستند.

در بخش کودکان و نوجوانان نیز «فرانسیسکا سیمون»، نویسنده مجموعه داستان‌های پرفروش «هنری نفرت‌انگیز» برای رمان «بچه هیولا» در رتبه نخست قرار دارد که با «برایان کناگان» با کتاب «بمب‌های که ما را کنار هم آورد»، «پاتریس لورنس» با رمان ترسناک نوجوانان «پسر پرتقالی» و «راس ولفورد» با اثر «سفر در زمان با همستر» به رقابت خواهد پرداخت.

جایزه ۵ هزار پوندی «کاستا» در روز سوم ژانویه ۲۰۱۷ به برندگان نهایی اهدا خواهد شد. از میان آثار برنده شده نیز در نهایت یک اثر به عنوان کتاب سال «کاستا» انتخاب و برنده ۳۰ هزار پوند خواهد شد.

از زمان افزوده شدن بخش رمان به این جایزه در سال ۱۹۸۵ تا کنون، ۱۱ بار برنده کتاب سال از میان رمان‌نویسان بوده‌اند. در سال ۲۰۱۵ کتاب کودکان «درخت دروغ» نوشته «فرانسیس هاردینگ» بود که برای دومین بار از این بخش اثری انتخاب شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*