خانه » هنر و ادبیات » خیام پشت دیوار خانه‌ی فیتزجرالد مینا استرآبادی

خیام پشت دیوار خانه‌ی فیتزجرالد مینا استرآبادی

در حالی که تمام مقدمات ساخت موسیقی اپرای «خیام» با آهنگسازی «امیر بهزاد» به پایان رسیده و قرار بود این آهنگساز، برای ضبط این قطعه به انگلستان سفر کند و با وجود ارائه تمامی مدارک لازم، سفارت انگلیس با صدور ویزا برای این آهنگساز موافقت نکرده و به این ترتیب خسارت بزرگی به این پروژه وارد شده است.

untitled-3

بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای عروسکی «خیام» درباره وضعیت صدور ویزا برای امیر بهزاد آهنگساز این اثر که قرار بود ضبط موسیقی این اپرای عروسکی را در شهر لندن انجام دهد به رسانه‌های داخلی گفته‌است: «ما به این مسائل آگاهیم که هر کشور بر اساس مصالح و درکی که از یک متقاضی ویزا دارد، می‌تواند ویزا را صادر کند یا نکند ولی همه آنچه که سفارت از ما متوقع بود تا آقای امیر بهزاد بتواند برای ضبط موسقی اپرای عروسکی «خیام» به انگلستان برود، ارائه کردیم.»
او همچنین تاکیده کرده‌است: «ما مدارک را به شیوه‌ای که خود سفارت رایج کرده یعنی از طریق واسطه‌های مورد وثوق سفارت، ارائه دادیم. همه آنچه که واسطه گفته بود؛ از کوچکترین تا مهمترین اسناد و مدارک به اضافه تأییدیه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأییدات من، بروشورها و پارتیتور اپرا و حتی نام رهبر ارکستر را ارائه دادیم.»
آقای غریب‌پور در خصوص علل رد درخواست ویزای آقای بهزاد هم گفته‌است: «در نامه‌ای که بابت رد شدن تقاضای ویزا به امیر بهزاد داده شده، بهانه‌ها و ایرادهایی نامعقول مطرح شده است. به عنوان مثال یکی از ایرادهای گرفته شده این است که ۶۰۰ پوند درآمد ماهانه‌ای که برای امیر بهزاد ذکر شده از محل آهنگسازی نیست. معلوم است که ما امیر بهزاد را به عنوان آهنگساز می‌شناسیم و آهنگسازی هم شغل ثابت افراد نیست و آهنگسازها به صورت پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند.»
غریب‌پور در ادامه‌ی صحبتهایش گفته: «ما فکر می‌کردیم این حرکت در دوستی دو ملت تأثیر خواهد گذاشت زیرا فیتس جرالد انگلیسی است که در واقع خیام را جهانی کرده است. فکر می کردیم حکیم عمر خیام به عنوان فیلسوف، شاعر و منجم ایرانی به همراه فیتس جرالد به عنوان شاعر و مترجم انگلیسی، پیوند میان دو ملت را تعمیق می‌کنند اما سفارت انگلستان برخوردی با ما کرد که فرهنگی نبود. طبیعی است که این کار سفارت، خسارت‌هایی را متوجه گروه کرده است.»
«امیر بهزاد»‌ آهنگساز جوانی است که پیش از این در اپرای «سعدی» و «لیلی و مجنون» به عنوان آهنگساز حضور داشته و حالا هم موسیقی «خیام» را نوشته است. قرار بود رهبری بخش سمفونیک اثر را «فرنوش بهزاد» در انگلیس بر عهده بگیرد و نوید نیکبخت -آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی ساکن انگلیس- هم قرار بود کار خود را به عنوان مدیر تولید برای اجرا و ضبط موسیقی سمفونیک پروژه در لندن کلید بزند. حالا این آهنگساز از رفتن به انگلیس بازمانده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*