خانه » هنر و ادبیات » خطر بیخ گوش مسجد علیشاه تبریز /مینا استرآبادی

خطر بیخ گوش مسجد علیشاه تبریز /مینا استرآبادی

چند روزی‌ست که خطر تخریب مسجد علیشاه تبریز موجب نگرانی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی شده‌است.

untitled-1

بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی گفته می‌شود خاکبرداری عمیق در حریم این مسجد تاریخی به دلیل ساخت پارکینگ طبقاتی باعث آسیب جدی به این بنای کهن می‌شود. برای نجات این اثر ایلخانی، کمپینی از فعالان میراث فرهنگی هم راه‌اندازی شده ولی با این وجود همچنان دغدغه‌ها در مورد صیانت از این بنای تاریخی بر جای مانده است. اما حالا و بعد از مدت‌ها سکوت مسئولان مربوطه، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی خبری اعلام کرد: «پروژه ساخت پارکینگ در حریم ارگ علیشاه متوقف شد.»
پیشتر مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به مشکلات پیش آمده برای محوطه تاریخی «ارگ علیشاه» گفته‌بود بعد از اطلاع از خاکبرداری در محوطه «ارگ» ۱۵ آبان‌ماه نامه‌ای از طرف انجمن دوستداران میراث فرهنگی برای محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، فرستاده و در آن از احداث یک پارکینگ در محوطه «ارگ علیشاه» اظهار نگرانی شد.» همچنین از او توقف روند خاکبرداری خواسته و مطرح شد که برای جلوگیری از ادامه خاکبرداری‌ و پیگیری امر از مجرای قانونی، کاری انجام دهد.
او همچنین تاکیده کرده‌بود: طبق بازدید از محوطه ارگ و اندازه‌گیری‌های انجام شده، محل احداث این پارکینگ، در عرصه‌ی مصوب «ارگ علیشاه» قرار ندارد و حدود ۶۰ متری آن بنا و در حریم درجه یک «ارگ» و عرصه خانه تاریخی «فتح‌الله یِف» است. موضوع ساخت این پارکینگ، خدشه‌دار شدن حریم بصری و از بین رفتن لایه‌های تاریخی محوطه‌اش است که در ضوابط حریم پیش‌بینی شده که این بخش باید براساس مجوز از سازمان میراث فرهنگی باشد.
اما در همین زمینه و حالا «محمدحسن طالبیان»، معاون میراث فرهنگی در گفت و گو با رسانه‌ها گفته‌است: «در حال حاضر هیاتی از کارشناسان به استان آذربایجان شرقی اعزام شده اند تا نتایج کامل گزارش ها به شورای عالی شهرسازی و معماری جهت حفاظت از این بنای ارزشمند تاریخی گرفته شود.»
گفته می‌شود، درحال حاضر پروژه احداث پارکینگ متوقف شده و هیاتی از کارشناسان نیز به تبریز اعزام شدند.
طالبیان تاکید کرده: «گزارش کارشناسان پس از بررسی هفته آینده به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال می شود تا تصمیم دقیقی و همه جانبه‌ای در جهت حفاظت از ارگ علیشاه گرفته شود.»
مسجد تاج‌الدین علیشاه گیلانی معروف به ارگ علیشاه تبریز در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ هجری به شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. مسجد تاج‌الدین علیشاه از بناهای مربوط به دوره ایلخانی و یکی از بناهای منحصر به فرد است که توانست آرزوی دیرینه مسلمانان برای ساخت بنایی شبیه طاق کسری را جامعه عمل بپوشاند و الگوی جدید از مساجد را در زمان خود معرفی کند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*