خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب حرف آخر/ بهارک عرفان

بازارچه کتاب حرف آخر/ بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

 

حرف آخر

4108

نویسنده: آیدین آغداشلو
ناشر: کتاب آبان
تعداد صفحات: ۴۶۴صفحه

 

این کتاب دربردارنده ۷۲ مقاله در حوزه‌های مختلف نقد، نگارگری، نقاشی، خوشنویسی، سینما، تاریخ، باستان‌شناسی، یاد و خاطره است.
در مقدمه این کتاب آمده است: «نام این کتابِ آخرم را دوست عزیزی انتخاب کرد، با تأکید بر این نکته که باید جایی از مقدمه بیاورم که این نه آخرین کتابم خواهد بود و نه آخرین حرفم!- و آفرین بر نظر پاک و خطا پوشش باد! «حرفِ آخر» حرف آخر همین لحظه است؛ حرف آخر آدمی است که دارد حاصل عمرش را جمع‌وجور و جمع‌بندی می‌کند و اتمام‌حجتی دارد با خودش و دارد گزارشی می‌دهد از دستاورد سال‌های اخیرش ـ و نه سال‌های آخرش! و سال‌های آخر عمر را چه کسی می‌داند که کِی است؟ و می‌شود هشتاد سال عمر کرد که در آن برداشتن لیوانی کوچک و ورق زدن کتابی قطور عملی شاق و آرزویی دور و دراز باشد! این کتاب هم مثل آن هفت‌تای دیگر مجموعه‌ای از مقاله‌هایی است که اینجا و آنجا پراکنده و اغلب دور از دسترس، قبلاً در روزنامه‌ها و مجله‌ها چاپ‌شده‌اند».
کمال‌الملک، بهمن محصص، کامران کاتوزیان، محمد بهرامی، مرتضی ممیز، قباد شیوا، علیرضا آستانه، مسعود معصومی، نیما یوشیج، صادق هدایت، ناصر وثوقی، جلال آل احمد، علی حاتمی، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، داریوش شایگان و احمدرضا احمدی از افرادی هستند که گفتارهایی به بیان یا قلم آغداشلو از آن‌ها در «حرف آخر» آمده است.
در صفحه ۱۰۴ «حرفِ آخر» در مطلبی با تیترِ «درباره جلال آل احمد» و زیر عنوان« همه از او حساب می‌برند» می‌خوانیم: «پرحرفی نمی‌خواهم بکنم، فقط دوست دارم به اشاره مختصری بپردازم و آن اینکه سهم آل احمد نویسنده، سهم آل احمد نثرنویس، در پسِ ابر قطور شخصیت او در وجوهِ دیگرش پنهان مانده شخصیت او، ابری شد و بر آن سایه انداخت و اگر بشود که دوباره نگاه کرد به قصه‌هایش و به نثرش، شاید به نتایجی برسیم که برخلاف نظر او و منتقدان همان دوره باشد.»

 

 

جهان لغزنده است

4109

نویسنده: آنتونی گیدنز
مترجم: علی عطاران
ناشر: پارسه
قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۱۸ صفحه

 

 

عنوان فرعی این کتاب هست: «جهانی‌شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد.» گیدنز می‌گوید این گزاره که «جهانی‌شدن در خدمت دغدغه‌های آمریکا و دیگر ملت‌های ثروتمند است» تا حد زیادی صادق است. او می‌نویسد: ایالات متحده بدون شک قدرت برتر جهان است؛ چه از نظر اقتصادی، چه از نظر نظامی و چه از نظر فرهنگی. با این حال جهانی‌شدن را نمی‌توان با آمریکایی‌شدن یا غربی‌شدن یکی گرفت. آرایش قدرت در جهان تغییر کرده است و ما شاهد افزایش مداخله مستقیم بسیاری از کشورهای غیرغربی هستیم.
سنگ بنای این کتاب، سخنرانی‌های این جامعه‌شناس انگلیسی در بی‌بی‌سی بوده است. تاثیر عمیق جهانی‌شدن بر زندگی ما و جنبش‌های ضد جهانی‌شدن و در راس آنها حادثه یازده سپتامبر، موضوعاتی بوده‌اند که این جامعه‌شناس را به تحلیل‌هایی تازه درباره روند جهانی‌شدن و تحولات جامعه بشری رسانده است.
عناوین فصل‌های این کتاب عبارتند از: جهانی‌شدن، ریسک، سنت، خانواده، دموکراسی. یکی از محورهای مورد توجه نویسنده در این کتاب مقوله بنیادگرایی است. دریافت‌ها و تحلیل‌های گیدنز در این باره که دوران پس از یازده سپتامبر را شامل می‌شود، تنها به بنیادگرایی مذهبی نپرداخته است.
از نگاه او، خانواده و نقش درحال تغییر زنان نیز جزئی از دغدغه بنیادگرایان به شمار می‌آید؛ بنیادگرایانی که چه راستگرایان مذهبی آمریکایی باشند و چه جنبش‌های اسلامگرا، ‌طرفداران سرسخت شکل سنتی خانواده و دشمن تلاش‌های زنان برای رهایی از قید نقش‌های سنتی و فرهنگی هستند.

 

تمام نخ

4110

نویسنده: شل سیلورستاین
مترجم: بهرنگ رجبی
ناشر: چشمه
قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۳۰ صفحه

 

این کتاب در واقع ۱۶ نمایشنامه کوتاه را در بر می‌گیرد که برای تلنگر به آدم بزرگ‌ها نوشته شده‌اند. شل سیلورستاین بیش از ۱۰۰ نمایشنامه تک پرده‌ای نوشته که تقریبا همگی شان در اجرا موفق بوده‌اند. اما تنها ۲۶ نمایشنامه از این تعداد چاپ شده‌اند. این ۲۶ نمایشنامه هم در قالب ۴ کتاب «چیزهای کوتاه شِل»، «شب سیلورستاین»، دو جلد گزیده نمایشنامه و دو جلد از «بهترین نمایشنامه های آمریکایی» چاپ شده اند.
۱۶ نمایشنامه‌ای که ترجمه و در کتاب «تمام نخ» چاپ شده اند، از ۴ کتاب نام برده استخراج شده‌اند.
عناوین نمایشنامه های این کتاب عبارت اند از:
دست از هر امیدی بکش، تمام نخ، به این حیوان غذا ندهید، ورود سگ ممنوع، ریشه ناخن، ژستن ممنوع، یک لنگه کفش تنیس، اصرار ممنوع، استفاده از کلاه ایمنی در این محوطه الزامی است، لبخند، قایق نجات دارد غرق می شود، بهترین بابا، گروه سه نفری، تق، داری اون جا چی کار می کنی؟، روز خوبی داشته باشید
در قسمتی از نمایشنامه «قایق نجات دارد غرق می شود» می خوانیم:
جن: یکی باید غرق شه _ وضعیت اینه _ یکی باید قُلُپ قلپ بره پایین _دست و پا بزنه و جیغ بکشه _ ولی کی؟ انتخاب کن کی _
شروین: بهت می گم چی می شه. مادرم اصلا نمی ذاره من انتخاب کنم. خودش می‌پره تو آب تا جون نوه شو نجات بده.
جن: و پسرشو.
شروین: آره.
جن: اون وقت عروسش چی؟ هاها.
شروین: خودش می پره.
جن: فرض کنیم نپره.
شروین: می‌پره.
جن: نمی‌پره. نشسته این جا لبه قایقو چسبیده و محکم گرفته و داره کل آب و بیسکویت ها رو هم می خوره…

 

 

گفتگوهای فلسفی

4111

نویسنده: رابرت ام.مارتین
مترجم: راضیه سلیم‌زاده
ناشر: ققنوس
تعداد صفحات: ۴۹۵ صفحه
قیمت: ۳۵۰۰۰ تومان

 

کتاب «گفتگوهای فلسفی» درآمدی امروزی بر مطالعه فلسفه است که با زبانی محاوره‌ای نوشته شده است. نویسنده در این اثر، مسائل مرسوم فلسفه را با استفاده از قالب دیالوگ نوشته و تاکیدش بر طرح مسائلی بوده که حل نشده و هنوز محل مناقشه‌اند. این کتاب ابزاری مناسب برای نوآموزان فلسفه است چراکه در عین حال که زمینه لازم را برای مطالعه بیشتر فراهم می‌کند، مباحثه استدلالی جدلی را که برای روش فلسفی ضروری است، به صورت زنده به تصویر می‌کشد.
این کتاب ۷ فصل یا به بیان بهتر، ۷ گفتگو دارد که به ترتیب عبارتند از: «گفتگوی اول: فلسفه دین»، «گفتگوی دوم: فلسفه اجتماعی»، «گفتگوی سوم: اخلاق»، «گفتگوی چهارم: ذهن و بدن»، «گفتگوی پنجم: موجب انگاری، اختیار و مجازات»، «گفتگوی ششم: شناخت» و «گفتگوی هفتم: این همانی؛ معنی».
نویسنده برای گفتگوهای این کتاب، تعدادی شخصیت با مواضع مختلف فلسفی طراحی کرده است. شرکت‌کنندگان در گفتگوی اول، عقل‌گرا، آتئیست، کیهان شناس و زیست شناس هستند. شرکت کنندگان در گفتگوی دوم، دیرباور، قانون پرست، قراردادگر، اخلاق پرست، زیست‌شناس، جامعه‌گرا، فردگرا، کمونیست و آزادی‌گرا هستند. شرکت‌کنندگان در گفتگوی سوم، دیرباور، فایده گرا و تکلیف گرا هستند. در گفتگوی چهارم هم، دیرباور، دوگانه انگار، قائل به نظریه این همانی، حذف انگار و رفتارگرا حضور دارند.
گفتگوی پنجم کتاب از جمله گفتگوهای پر شخصیت کتاب است که در آن، قائل به نظریه این همانی، دیرباور، موجَب انگار، تقدیراگرا، ریاضیدان، فیزیکدان، ناموجب انگار، موجب انگار شدید، موجب انگار ملایم، فایده گرا، کیفرگرا و روان شناس حضور دارند. در ششمین گفتگو هم دیرباور، تعریف کننده و دکارت‌گرا حضور دارند. آخرین گفتگوی کتاب هم با حضور دیرباور، دکارت گرا، تجربه گرا و ارتباط گرا برگزار می شود.
پیش از شروع گفتگوهای کتاب، نویسنده برای ترجمه فارسی کتاب، یادداشتی نوشته که به همراه یادداشت مترجم، در ابتدای کتاب چاپ شده است. به علاوه، پیش از شروع گفتگوها، بخش «درآمد» درج شده که ۴ بخش دارد و این بخش‌ها به ترتیب عبارت اند از: فلسفه، چطور فلسفه بخوانیم، استدلال، یادداشت درباره قسمت‌های متون پیشنهادی.
در قسمتی از این کتاب و ذیل عنوان «آزادی گرایی» می خوانیم:
آزادی گرا: این بحثی که داشتید می‌کردید برایم روشن کرد که چرا با کل جامعه‌گرایی مخالفم. همه انواع حکومت‌های جامعه‌گرایانه آزادی فردی را محدود می‌کنند. حذف آزادی اقتصادی واضح ترین شکل انجام دادن این کار به دست کمونیست‌هاست. بازار آزاد نمودی از آزادی فردی در اقتصاد است. وضعیت اقتصادی شما به ابتکار خودتان _ انرژی، هوش، و خوش شانسی خودتان _ بستگی دارد.
کمونیست: به چه درد آدمی می‌خورد که فقیر و ضعیف است؟
آزادی گرا: بازار آزاد یعنی این که هر کسی فرصت ثروتمندی و قدرتمندی را دارد.
کمونیست: خیلی از عدالت دم زد، اما این که انقلاب کمونیستی دارایی زمین‌دارها و کارخانه‌ها را با زور از ایشان بگیرد عدالت نیست. از این گذشته، حکومت های کمونیستی قول منافع اقتصادی برای فقرا را دادند، اما به قولشان عمل نکردند. تمام موفقیتشان در محدود کردن آزادی افراد به شکل های وحشیانه بود، درست مثل فاشیست ها. حتی اقدام های سوسیالیستی ملایم در کانادا یا سوئد یا بقیه دموکراسی ها هم مزاحم آزادی های فردی اند.
دیرباور: خیلی از آدم ها با دیکتاتوری های خشن و سرکوبگر کمونیست‌ها و فاشیست ها مخالف اند، اما چرا با سوئد مخالفی؟ یا با کانادا؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*