خانه » هنر و ادبیات » در انتظار نوبل ادبیات / رهیار شریف

در انتظار نوبل ادبیات / رهیار شریف

با نزدیک شدن زمان معرفی هفته برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶، بازار حدس و گمان و اما و اگرها برای پیش‌بینی برنده امسال بالا گرفته است. آکادمی هژده نفره‌ی سوئد بناست این جایزه را بنا به خواست آلفرد نوبل به کسی اهدا کنند که «در زمینه‌ی ادبیات ، برجسته‌ترین اثر را با سویه‌ای آرمانخواهانه خلق کرده باشد»، نامی که امسال با وجود گذشت از تاریخ موعودش تا به حال مکتوم مانده‌است.

00250

سال پیش نوبل ادبیات برنده‌ای نادر در تاریخ خود را تجربه کرد و نام سوتلانا آلکسیوویچ در حالی به عنوان برنده اعلام شد که سایت شرط‌بندی بریتانیایی لادبروکس نیز در ساعت‌های پایانی، وی را برنده محتمل سال معرفی کرده بود. چطور این نویسنده تقریبا گمنام ناگهان به عنوان برنده محتمل سال معرفی شد، هنوز یک راز باقی مانده است اما نشان‌دهنده این است که نوبل که به نویسندگان داستان علاقه دارد، در حالی این نویسنده را انتخاب کرد که او خالق مطالبی در حوزه تاریخ شفاهی است که ترکیبی از داستان و غیرداستان اند. در هر حال محتمل بود که کسی برنده سال را به این سایت معرفی کرده باشد.

اما امسال هنوز این سایت نتوانسته است مسیری برای رسیدن به برنده به دست آورد و اسامی همان نویسندگانی را در رده‌های بالایی احتمالاتش دریف کرده که در سال‌های اخیر همواره همین جایگاه را داشتند و بیشترشان در واقع از شانسی برای بردن جایزه برخوردار نبوده‌اند.
بر مبنای احتمالات لادبروکس افرادی که از شانس بیشتر(البته احتمالا) برخوردارند عبارتند از:

هاروکی موراکامی – رمان‌نویس ژاپنی شانس یک به ۴
آدونیس- شاعر سوری، مقاله نویس و مترجم شانس یک به ۶
فیلپ راث – نویسنده آمریکایی شانس ۱ به ۷
نگوگی وا تیونگ او- رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، نویسنده داستان کوتاه و مقاله‌نویس کنیایی با شانس یک به ۱۰
جویس کارول اوتس – نویسنده آمریکایی شانس ۱ به ۱۴
اسماعیل کاداره- نویسنده آلبانیایی با شانس یک به ۱۶
خاویار ماریاس- نویسنده اسپانیایی با شانس یک به ۱۶
یون فوسه رمان نویس و نمایشنامه‌نویس نروژی با شانس یک به ۲۰
کو یون شاعر کره جنوبی با شانس یک به ۲۰
لاسلو کراسناهورکایی – نویسنده مجارستانی با شانس ۱ به ۲۰

آدونیس، نگوگی و کو چند سال است که به عنوان یکی از احتمالات جدی مطرح هستند و جایزه نوبل معمولا به نویسندگانی که برای مبارزه برای حقوق بشرمجازات شده‌اند حمایت کرده است و هر سه این نویسندگان نیز به زندان افتاده‌اند. در حالی که آدونیس و نگوگی هر دو در تبعید زندگی می‌کنند و چشم‌انداز سبک نویسندگی این سه نویسنده نیز بسیار متنوع و نماینده منطقه محل زندگی خودشان است.

نام «هاروکی موراکامی» مشهورترین نویسنده حال حاضر کشور ژاپن، چندین سال است در آستانه معرفی برنده نوبل هم بر سر زبان‌ طرفداران و هم مخالفانش می‌افتد. موراکامی را «ستاره راک ادبیات مدرن» می‌دانند و برخی معتقدند کارهای او در حد دریافت جایزه نوبل نیست. معروف‌ترین کتاب‌های «موراکامی» که یکی از مطرح‌ترین نویسندگان معاصر است می‌توان به «کافکا در کرانه»، «جنگل نروژی» و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» اشاره کرد.

آکادمی نوبل هیچگاه نشانه‌ای از این که چه کسانی شانس اصلی دریافت جایزه هستند اعلام نمی‌کند و فهرست نامزدهای هر سال را ۵۰ سال دیگر منتشر می‌کنند، بنابراین به عنوان مثال کسی که امسال (۲۰۱۶) نامزد جایزه نوبل ادبیات باشد در سال ۲۰۶۶ متوجه این موضوع خواهد شد.

سال گذشته «اسوتلانا الکسیویچ» نویسنده بلاروسی که جایزه نوبل ادبیات را کسب کرد از سوی سایت «لدبروکس» دارای شانس ۱ به ۲ برای برنده شدن شناخته شده بود، در سال ۲۰۱۱ «توماس ترانسترومر» شاعر سوئی شانس ۴ به ۶ ، سال ۲۰۰۹ میلادی «هر تا مولر» رمان ‌نویس آلمانی شانس ۱ به ۳ و در سال ۲۰۰۸ نیز « ژان-ماری گوستاو لو کلزیو» فرانسوی نیز از سوی سایت «لدبروکس» شانس ۱ به ۲ برای دریافت جایزه نوبل داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*