خانه » هنر و ادبیات » فروش «فروشنده»، خرید «غیرت»/ مینا استرآبادی

فروش «فروشنده»، خرید «غیرت»/ مینا استرآبادی

سرانجام جدیدترین اثر اصغر فرهادی با نام فروشنده در سینماهای کشور به اکران درآمد و با موفقیت بسیار بزرگی در گیشه سینماها همراه شد.
سرانجام و پس از کش و قوسی‌های فراوان فیلم «فروشنده» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی در سینماهای ایران به اکران عمومی رسید. این فیلم تحسین‌شده در نخستین روز نمایش‌اش، تنها در تهران بیش از ۲۵۰ میلیون تومان فروش کرد که رکوردی بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.

2659

همزمان با استقبال گسترده‌ی تماشاگران و پر شدن تمامی سانس‌های فوق‌العاده‌ی نمایش این فیلم اما رسانه‌های محافظه‌کار موسوم به فرقه‌ی «دلواپسان» با حمله به عوامل این فیلم، نسبت به محتوای این فیلم ابراز «نگرانی»‌ کرده‌اند. این رسانه‌ها فیلم فرهادی را مروج «بی ‌غیرتی» خوانده‌ و سازندگان آن را به «دیاثت» متهم کرده‌اند.
در این میان هفته‌نامه‌ی «یاالثارت» ، سایت خبری انصار حزب‌الله با انتشار یادداشتهای متعدد خشم خود را نسبت به نمایش عمومی این فیلم علنی کرده‌است، این نشریه در یکی از این یادداشتها با متهم کردن حوزه‌ی هنری نسبت به تن دادن به جریان «شبه روشنفکری»، کلیپ ویدئویی پر هزینه‌ی «ما ایستاده‌ایم» را که چندی پیش در حمایت از پروپاگاندای آمریکایی ستیزی ساخته ‌شده بود را «آب‌نبات چوبی» توصیف کرد و چنین نوشت: « رویکرد انقلابی و ضد آمریکایی یعنی اینکه فیلم فروشنده، اثری تولید شده با پول یک یهودی صهیونیست یعنی الکس مالگه، که ماهی یکبار به اورشلیم تشریف می‌برند، در سینماهای نهاد انقلابی حوزه هنری اکران نشود، آب نبات چوبی ما ایستاده‌ایم پیشکشتان.»
این هفته‌نامه همچنین در مطلبی جداگانه ضمن حمله به شهاب حسینی بازیگر این فیلم، او را دوگانه سوز و در پی مراحل اداری سفر به آمریکا دانست و انتقادهای هفته گذشته شهاب حسینی به یالثارات را به دلیل آن دانست که «امور اداری دوگانه سوز شدن او سریع‌تر انجام دهد.» همچنین این یادداشت، شهاب حسینی را به خاطر دریافت بودجه فیلم فروشنده از دختر امیر قطر، تلویحا عضوی از داعش دانسته است.
علاوه بر این، سایت خبری مشرق هم در یادداشتی تحت عنوان «فروشنده‌ی غیرت اکران شد» ضمن برملا کردن داستان این فیلم نوشته‌است: « نسخه‌ای که برای مرد پیچیده می‌شود این است که حتی اگر به ناموست تعرض شد کاری نداشته باش. اگر به فکر پیدا کردن متعرض باشی اخمو میشوی. بی خواب میشوی. همه مسخره‌ات می‌کنند. پیدایش هم که کنی چیزی عایدت نمی‌شود. به هر دلیلی پلیس نرو. یا اعتماد نکن. یا به هر دلیلی از خیرش بگذر. دست آخر هم اگر بخواهی کوچکترین نوع انتقام را بگیری و مثلا یک پس گردنی به او بزنی ممکن است اتفاقی جبران ناپذیر برایش بیفتد و تازه آن وقت همه و همه پشت سر شخصیت متعرض قرار خواهند گرفت. از مردم و مخاطبان فیلم تا همکاران مرد و حتی زنی که به او تعرض شده است.
کاش میشد اگر حرمت قلم اجازه میداد کمی از این خوراک به کارگردان میخوراندیم تا ببینیم اگر او در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟ کاری که گمان میکنم تمام منتقدان از انجامش شرم داشته باشند و متاسفانه کارگردان توانای ما آن را برای مردم کشور خودش تجویز می‌کند.»
دیگر از اینها روزنامه‌ی جوان نزدیک به سپاه پاسداران در مطلبی با تیتر « سوداگری «فروشنده» با آبرو وحرمت ایرانیان در کن ادعا کرده‌است: « در فیلم فرهادی تمام انسان‌ها به نوعی آلوده و درگیر مسائل جنسی‌اند و به آن مانند هیولا و نامش را نبر می‌نگرند؛ دانش‌آموزی که گوشه‌ای از تلفن همراهش، تصاویر مبتذل پنهان کرده است، زن معذبی که در تاکسی کنار یک مرد نشسته است، زن روسپی، مرد متجاوز به رعنا و… که به زعم این فیلم و کارگردانش همگی در خدمت به نمایش گذاشتن درک و فهم، تلقی و برداشت و توجه دگم، نادرست، ناقص و نادرست ایرانیان و مسلمانان است. گرچه زاویه این شکل از نگاه می‌تواند حاوی انتقاد باشد و فقر فرهنگسازی در مورد مسائل جنسی در کشور را عیان کند، اما چون با تحلیل و ارزیابی کارشناسانه و تخصصی روانشناسی و جامعه‌شناسی و بررسی معیارهای دینی و اخلاقی و انسان‌شناسی همراه نیست، فقط می‌تواند به حرمت‌شکنی و تحقیر نگاه ایرانیان بینجامد. متأسفانه فروشنده آبرو، غیرت و عزت و حرمت و نگاه شرعی و انسانی و اخلاقی ایرانیان به مقوله جنسی را به قیمت دریافت جایزه کن فروخته است.»
این روزنامه هم حوزه‌ی هنری را از اعتراض بی نصیب نگذاشته و نوشته‌است: «ماجرای غیرت‌زدایی از جامعه در فیلم‌های ایرانی داستان ریشه‌دار و دنباله‌داری است اما آنچه به نظر می‌رسد در این میان اهمیت دارد، این است که ظاهراً موضوع غیرت‌زدایی برای حوزه هنری خط قرمز محسوب نمی‌شود و فروشنده قرار نیست در لیست تحریمی‌های این نهاد انقلابی قرار بگیرد.»
به جز این رجانیوز سایت وابسته به گروه پایداری، ضمن انتقاد از مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، او را به خاطر عدم استفاده از حق وتوی‌اش در شورای پروانه نمایش مبنی بر جلوگیری از اکران فیلم «فروشنده» شماتت کرده‌است و درباره‌ی او نوشته‌: «مهدی خاموشی لباس پیامبر بر تن کرده و نمایندگی رهبری را بر دوش دارد اما به سمت کسانی غش کرده که دارند دین و ایمان را به تاراج می‌برند.»
«فروشنده» داستان زندگی زن و شوهری به نام رعنا و عماد را به تصویر می‌کشد که ناچار می‌شوند در محلی موقتی ساکن شوند، زن مورد تعرض قرار می‌گیرد و زندگی زناشویی آنها با مسائلی چون انتقام، قضاوت و مردسالاری به بحران و آشفتگی کشیده می‌شود. همین داستان و نحوه‌ی برخورد مرد داستان اصولگرایان را مجاب کرده‌است که این فیلم «غیرت‌ستیز» و مصداق «ولنگاری فرهنگی‌» است.
فیلم «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن را برای اصغر فرهادی و جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره معتبر سینمایی را برای شهاب حسینی به ارمغان آورد.این فیلم در سینماهای فرانسه اکران می‌شود و انتظار می‌رود که مانند فیلم «گذشته» فروش خوبی داشته باشد. شرکت آمازون امتیاز این فیلم را خریده است که این هم موفقیتی در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. علاوه بر این قرار است این فیلم در چند کشور اروپایی از جمله در آلمان هم به نمایش درآید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*