خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 20 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 20 – 95

ادعای ۱۶ میلیارد دلاری صادرات در سه ماهه اول سال

محمود بازاری مدیرکل دفتر توسعه صادرات مدعی است که صادرات غیر نفتی در چهار ماهه اول سال جاری به یک سوم هدفگذاری صادرات، یعنی رقمی معادل ۱۶ میلیارد دلار رسید که معادل ۳۳ درصد از اهداف صادراتی بود. در بخش صادرات کالا رقم در نظر گرفته شده ۵۰ میلیارد دلار بود و در بخش خدمات نیز این رقم ۱۸ میلیارد دلار تعیین شده است که مربوط به بخش‌هایی همچون ترانزیت است. وی با اشاره به اینکه طی چهار ماهه نخست سال جاری آمار صادرات در بخش های میعانات و کشاورزی کاهش جزئی داشت، بیان کرد: در سایر بخش‌ها از جمله پتروشیمی، صنعت، فرش دستبافت، صنایع و تولیدات صنعتی، کشاورزی و سایر اقلام عمده رشد خوبی داشتیم که نسبت به ارقام سال گذشته قابل اشاره است. وی با اشاره به اینکه صادرات ۵۰ میلیاردی کالا به ۱۹ بخش تقسیم شده است، گفت: در مورد میعانات گازی پیش‌بینی رقم هفت میلیارد دلاری شده بود و در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و بخش غیرنفتی نیز هدف‌ گذاری ۴۳ میلیارد دلاری شده است. ارقام در نظر گرفته شده در بخش کشاورزی نیز معادل پنج میلیارد دلار و در بخش صنایع دستی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. البته اینکه این آمار تا چه حد درست باشد خود بسیار جای تردید است.

2651

افزایش بدون وقفه حجم نقدینگی

بنا بر گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی از مرز ۱۰۰۰ تریلیون تومان فراتر رفته است. حجم نقدینگی در پایان بهار امسال نسبت به زمان روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۱۳۹۲ که حدود ۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود رشدی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان داشته است. در سه ماهه اول امسال حجم نقدینگی نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان رشد داشته که اگر آن را با رشد نقدینگی در دوره مشابه سال قبل که حدود ۴.۴ درصد بود مقایسه کنیم، نشان‌دهنده کاهش ۰.۲ درصدی در رشد است. نقدینگی در شرایطی مرز هزار میلیاردی را پشت سر می‌گذارد که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی برای تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجه اند. هرچند که در این بین رقمی حدود ۴۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به عنوان تسهیلات سالانه ارائه شده و خود از عوامل فزاینده این شاخص کلان اقتصادی است. از طرفی هم آزادسازی سپرده‌های قانونی بانکها از ۱۳ به حدود ۱۱ درصد، تحت پوشش قرارگرفتن چند بانک و موسسه در سه سال اخیر از جمله دیگر دلایلی است که بانک مرکزی به عنوان عوامل فزاینده نقدینگی اعلام کرده است.

شروع مجدد سواپ این بار با نفت روسیه

این که چرا میرکاظمی وزیر نفت در دولت احمدی نژاد که پرونده فساد مالی او هنوز مفتوح است سواپ نفت کشورهای حوزه دریای مازندران را متوقف کرد بر کسی روشن نیست. ولی اکنون پس از گذشت هفت سال مجددا مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی و کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان برای ادامه سواپ جریان یافته است. هفته گذشته هیاتی از شرکت نفتی ویتول سوئیس از تاسیسات و زیرساخت‌های پایانه نفتی نکا به منظور از سرگیری سوآپ نفت بازدید کرد. علاوه بر این در کنار ویتول سوئیس از شرکت برتیش پترولیوم انگلیس هم به عنوان یکی از شرکت‌های علاقه مند به از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای دریای خزر از مسیر ایران نام برده می‌شود. پایانه نفتی نکا با در اختیار داشتن سه جایگاه اسکله پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با آبخور ۵.۴ متری و با ظرفیت ۷ هزار تنی در شرایط فعلی با ۱۲ مخزن آماده تخلیه روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه خزر است، علاوه بر این عملیات ساخت حوضچه نفتی برای افزایش ظرفیت سوآپ نفت به ۲.۵ میلیون بشکه در روز آغاز شده است. هم‌اکنون ظرفیتی برای سوآپ روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام در کشور وجود دارد که راه‌اندازی سوآپ با توجه به اینکه جایگزین آن در خلیج‌فارس تحویل مشتریان می‌شود، می‌تواند به افزایش سهم نفت ایران در بازار کمک کند.

سهم ایران در تولیدات جدید پژو فقط ۲۰ درصد

نمیدانم محمود خیامی موسس ایران خودرو که آرزویش ساخت خودروی صد درصد ایرانی بود اکنون که می بیند پس از پنجاه سال سهم کارخانه اش در ساخت پژو فقط ۲۰ درصد است که آن هم معلوم نیست واقعیت داشته باشد چقدر تاسف میخورد. این در صد از سهم را محسن صالحی نیا معاون صنایع وزارت صنعت اعلام کرده است، البته برای دلخوشی خبرنگاران اظهار امیدواری کرده که این سهم بعدها تا ۴۰ درصد افزایش یابد. وی با بیان اینکه ظرف ۶ماه آینده به برنامه های خود در خصوص افزایش ساخت داخل تولیدات مشترک دست پیدا خواهیم کرد، افزود: اگر همین تولیدات مشترک با ۲۰ درصد هم شروع نمی شد عده ای گله می کردند که با وجود تنظیم قرارداد هنوز خبری از اجرای آن نیست.

خودروهای آسیایی رکورددار صادرات به ایران

در چهار ماه نخست سال جاری ١٨هزار و ۵٣١ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش ٣١ درصدی را نشان می‌دهد. مهم‌ترین تغییر در واردات خودرو دراین چهار ماه سقوط و صعود رتبه دو برند کیا موتورز و تویوتاست. کیاموتورز که همواره در رده دوم جدول واردات قرار داشت به جایگاه سوم سقوط کرد. شرکت هیوندایی با ۵ هزار و ۴۵٣ دستگاه رتبه نخست را از آن خود کرده. تویوتا که به طور سنتی در رتبه سوم جدول واردات خودرو به کشور قرار داشت با ورود ٣ هزار و ٢۴۴ دستگاه توانست گوی سبقت را از کیاموتورز برباید و در رتبه دوم قرار بگیرد. میزان واردات این برند در ۴ ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۶٠ درصدی را نشان می‌دهد. کیاموتورز نیز با واردات ٣ هزار و ٨۶ دستگاه خودرو در رتبه سوم جای گرفت. درباره خودروهایی که سهم بیشتری از واردات در چهار ماه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند، آمده است: بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، هیوندایی سانتافه با واردات ٣٠۶٩ دستگاهی به ایران رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بعد از آن کیااسپورتیج با ٩٢۶ دستگاه رتبه دوم را در واردات از آن خود کرده است. پس از آن اما تویوتا رافور با واردات ٩٠٧ دستگاه، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

طرح‌های فولادی برای دولت ۱۰ برابر گران‌تر تمام می‌شود

بهرام شکوری نایب رییس انجمن سنگ آهن میگوید: هزینه های انجام شده برای ایجاد طرح های فولادی توسط دولت بسیار بالا است و با وجود هشدار کارشناسان درباره نسبت به میزان بازدهی و تاثیرات آن، معهذا توجه چندانی نمیشود. درحالیکه، بخش خصوصی هم درزمینه سرمایه گذاری اولیه و هم بهره‌وری از دولت موفق ترعمل میکند. وی اضافه میکند که نکته مهم دیگر در تکمیل زنجیره تولید بازار و فروش است که ما بر اساس برخی ویژگی ها مزیت هایی داریم و اگر دولت بیاید و از درآمدهای حاصل از نفت هزینه کند، بخشی را به حامل های انرژی و بخشی را به صندوق توسعه صنایع معدنی که متعلق به دولت است بدهد تا به واحدهای کوچک و متوسط معدنی کمک شود، بزرگ ترین خدمت ممکن را انجام داده است و ما می توانیم محصول خود را به قیمت کمتری در بازارهای جهانی بفروشیم. اومیگوید: درحوزه معدن چندان صادراتی نداشتیم، اما صنایع معدنی مانند مس که قبل از این دچار مشکلات صادراتی بود خوشبختانه بعد از برجام بخشی از مشکلات حل شد و صادرات آن توسعه یافته است . وی درمورد رکود بازارسنگ آهن گفت: این رکود عمومی است وعامل آن هم چین به عنوان یک مصرف کننده و تولید کننده بزرگ میباشد. محصولات ما در اروپا خریدار ندارد و بنگاه ها و شرکت های بزرگ معدنی بازار را در اختیارخود دارند که دلیل آن ضعف زیرساختها از جمله مهمترین آنها راه است که موجب بالا رفتن هزینه های حمل و نقل می شود و با افزایش قیمت تمام شده ما را از مزیت های رقابتی در بازر های جهانی دور نگه می‌دارد. وی با بیان این که به استراتژی صحیح درتکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن عمل نمی شود، تصریح کرد: زنجیره ای برای سنگ آهن تعریف شده اما طبق این زنجیره عمل نشده است و دولت به عنوان هماهنگ کننده بخش های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا نکرده است. به لحاظ تغییراتی که در سنگ آهن رخ داد، خیلی ها وارد سرمایه گذاری در این حوزه شدند که منجر به این شد تا تولید سنگ آهن رشد بی رویه پیدا کند و از حد تقاضی فرا تر رود، که این اتفاق برای کنستانتره هم تکرار شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*