خانه » هنر و ادبیات » کنسرت «جیپسی کینگز جعلی» در تهران/ مینا استرآبادی

کنسرت «جیپسی کینگز جعلی» در تهران/ مینا استرآبادی

2478

در حالی که از ماه‌ها پیش دو شرکت دو شرکت اکسیرنوین و پرشیا فیلم با مدیریت اجرایی شاهرخ بحرالعلومی، از اجرای کنسرت سه‌شبه‌ی گروه «جیپسی کینگز» در تهران، خبر داده بودند. حالا پس از فروش بلیتهای این کنسرت و با فرارسیدن موعد اجرا، به نظر می‌رسد برگزار کنندگان این برنامه با سواستفاده‌ از عنوان یک گروه حقیقتی را جعل کرده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها دو شرکت اکسیرنوین و پرشیا فیلم در حالی اقدام به برگزاری اجرای «پاول ریه‌س» یکی از نوازندگان و اعضای سابق گروه «جیپسی‌کینگز» در ایران کرده‌اند، که پیشتر این نوازنده و هم‌خوان سابق «جیپسی کینگز» را به عنوان خواننده معرفی کرده و بلیت‌های این اجرا را به فروش رسانده‌بودند.
نکته‌ی جالب در این بین آنجاست که مسولین معاونت هنری وزارت ارشاد طی اقدامی بی سابقه به کنسرت کولی های اسپانیا که مردم به گمان کنسرت خواننده «جیپسی کینگز» بلیت های آن را خریداری کردند، هفت سانس را اختصاص داده‌اند. حال آنکه طی سالیان گذشته هیچ گروه موسیقی-چه ایرانی و چه خارجی- نتوانسته سه سانس کنسرت را در یک روز در تالار وحدت تهران برگزار کند!
به دنبال این اتفاقات، رسانه‌های داخلی با بازتاب دادن این ماجرا نسبت به همکاری معاونت هنری ارشاد با سواستفاده‌کنندگان اعتراض کردند از همین جمله خبرگزاری فارس در یادداشتی با عنوان «همکاری معاونت هنری ارشاد با جیپسی‌کینگ تقلبی سهوی بود؟….» نوشت:
«جالب این جاست که همزمان با اجرای فردی که خواننده اصلی جیپسی‌ها معرفی شد، گروه واقعی در «نیواورلئان» آمریکا کنسرت داشت! آیا معاونت هنری ارشاد که همکاری بی‌دریغی با دوشرکت انجام داد، از این موضوع هم بی‌اطلاع بود؟ آیا مسئولانی که تالار وحدت را تمام و کمال در اختیار این شرکت‌ها قرار داده، از این اقدام بی‌اطلاع بوده‌اند؟ حال با محرز شدن استفاده تبلیغاتی از عنوان گروه و خواننده «جیپسی‌کینگز»، باید منتظر ماند و دید که آیا هزینه بلیت‌های ۱۹۰ هزار تومانی این اجرا به مردم باز خواهد گشت یا خیر. آیا معاونت هنری ارشاد برای اعتماد سازی و بازگشت اعتبار از دست رفته خود، اقدام به بازگشت پول‌های مردم خواهد کرد یا خیر؟ »
در پاسخ به اعتراضات اما معاونت هنری ارشاد از عدم صدور مجوزی به اسم «جیپسی کینگز» خبر داد و در جوابیه‌ای چنین چنین نوشت:
«نظر به درج خبری از کنسرت گروه موسیقی محلی اسپانیایی در تاریخ های ۲۳، ۲۴ و ۲۵ مرداد ماه در تالار وحدت تحت عنوان «همکاری معاونت هنری ارشاد با جیپسی‌کینگ تقلبی سهوی بود؟….» بدین وسیله اعلام می دارد، مجوز صادر شده برای گروه مزبور تحت عنوان «گروه موسیقی محلی اسپانیا» می باشد. بدیهی است در صورت دریافت هرگونه شکایت در مورد موضوع مزبور، مراتب حسب ضوابط و مقررات جاری، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»
این در حالی‌ست که مجریان این برنامه بلیت‌های هر هفت سانس این کنسرت سه روزه را با عنوان « کنسرت خواننده جیپسی کینگز» فروخته‌اند.
جیپسی کینگز (Gipsy Kings) به معنای پادشاهان کولی، یک گروه موسیقی است که با سبک منحصربفرد خود در سراسر جهان شناخته شده‌است. واپسین آلبوم این گروه، Savor Flamenco نام‌ دارد که با فاصله بیشتر از هفت سال در سپتامبر ۲۰۱۳ مصادف با جشن سالگرد ۲۵ سالگی گروه روانه بازار شد. موسیقی این گروه با آواز «نیکلاس ریه‌س» به عنوان خواننده اصلی و نوازندگی «تونینو بالیاردو» با ترکیبی از سازهای مختلف آمیخته شده، با این حال همواره دارای برداشتی آزاد از فضای موسیقی فلامنکو است.
اعضای این گروه شامل برادران Reyes و Baliardo است که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و به گفته خودشان از دانش موسیقی آکادمیک بی‌اطلاع هستند. بسیاری از ملودی‌های ساخته شده توسط این گروه دارای شهرت جهانی است و گروه‌های بسیاری در سراسر جهان از آنها الگوبرداری می‌کنند.
خواننده اصلی این گروه «نیکولاس ریه‌س» پسر خواننده مشهورفلامنکو «خوزه ریه‌س» است که همراه خواننده دیگر این گروه «مانتیاس دپلاتاس» در دهه های شصت و هفتاد به قله های بلند موفقیت دست یافته و میلیون ها نسخه از کار هایشان را به فروش رساندند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*