خانه » اقتصاد هفته » گزیده خبرهای اقتصادی هفته 14 – 95

گزیده خبرهای اقتصادی هفته 14 – 95

تابحال تنها برنده برجام رنوی فرانسه بوده است

در حالی که اقتصاد ایران از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها نفع قابل توجهی نبرده و مشکلات اقتصادی از جمله برقراری ارتباطات بانکی ادامه یافته است، ولی صادرات خودروی رنو فرانسه به ایران ۳.۵ برابر شده است. شرکت رنو اعلام کرد در ششمین ماه سال جاری میلادی ۸۶۵۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته { ۴۱۲۰ دستگاه} بیش از دو برابر بوده است. فروش رنو به ایران در ژوئن امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز رشد ۱۷ درصدی داشته است. در می امسال ۷۳۸۴ دستگاه از محصولات رنو به ایران فروخته شده بود. در نیمه نخست سال جاری میلادی که توافق هسته ای به اجرا گذاشته شده در مجموع ۳۴ هزار و ۱۲۴ دستگاه از محصولات رنو در ایران مونتاژ شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳.۵ برابری داشته است. در مجموع ۱۲ماهه سال میلادی گذشته ۵۱هزار و ۵۰۰ دستگاه از محصولات رنو به ایران صادر شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۵۶درصدی داشته است.

2604

رشد اقتصادی کشور قابل قبول نیست

علی طیب نیا وزیر اموراقتصاد و دارایی در همایش سیاست های صنعتی، تجاری و خدماتی در افق ۱۴۰۴ در همایش سیاست های صنعتی، تجاری و خدماتی در افق ۱۴۰۴ با اعلام اینکه در یک دوره ۵۷ ساله رشد اقتصادی دراز مدت کشور ۴/۵ درصد بوده است، گفت: رشد اقتصادی در ایران نازل و در عین حال پُرنوسان بود. وی با بیان اینکه امسال آغاز دهه دوم از چشم انداز بیست ساله نظام است، تصریح کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته، مهم ترین شاخص اقتصادی یعنی رشد اقتصادی مورد قبول نیست. وی همچنین گفت: ما در حوزه صادرات غیرنفتی، تامین مواد غذایی و رشد تولیدات علمی توفیقات خوبی در سال های گذشته داشتیم اما در حوزه دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار موفقیت های خوبی نداشتیم و تاکید کرد: رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام و هدف گذاری اجتناب ناپذیر است. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه یک فهم مشترک نسبت به مشکلات اقتصاد ایران در بین صاحبنظران ما به وجود آمده و ضرورت اصلاحات ساختاری را درک کردند.

فاصله درآمدی ۹۰ درصدی بین شهر و روستا

بررسی وضعیت روستاها نشان می‌دهد متوسط فاصله درآمدی بین شهرها و روستاها در ۱۵ سال اخیر بیش از ۹۰ درصد شده و در سال ۱۳۹۳ میزان هزینه هر خانوار روستایی بیش از درآمد آن بوده است. همچنین ۹ دهک اول هزینه‌ای روستایی از ناامنی غذایی رنج می‌برند. ریشه وضعیت نابسامان اقتصادی روستاها که منجر به مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز شده است؛ اقتصادی نبودن فعالیت‌های کشاورزی به عنوان مهمترین منبع درآمد روستاییان است که تحت تاثیر سیاست‌های ناکارآمد این بخش بروز کرده است. اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران حاکی از آن است که عمده درآمد روستاییان کشور از فعالیت‌های کشاورزی است و حدود ۵۰ درصد از روستاییان از کشاورزی ارتزاق می‌کنند. بیشترین سهم از اشتغال، مربوط به بخش کشاورزی است. سهم این بخش به طور متوسط در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۳ حدود ۵۲ درصد از کل اشتغال روستایی بوده است.

تلاش نا موفق اوباما درکاهش ایران هراسی

هنوز مرکب لایحه ممنوعیت فروش بویینگ به ایران خشگ نشده که مجلس نمایندگان آمریکا دو لایحه دیگر در ارتباط با تحریم ها و جلوگیری از دسترسی ایران به سیستم مالی این کشور را تصویب کرد. این دو لایحه که با تعداد بالای آرای موافق تصویب شد شامل یک سری تحریم‌های جدید و همچنین ممانعت از دسترسی ایران به سیستم اقتصادی آمریکا و واحد پول دلار می‌شوند. مجلس سنا هم عدم خرید آب سنگین از ایران را تصویب نمود. هرچند که این لوایح به احتمال زیاد توسط اوباما وتو شود، ولی آنچه که قابل رویت است نگاه به شدت ضد حکومت اسلامی درفضای سیاسی امریکا است که نشان میدهد اوباما و کری وزیر خارجه در اجرای سیاست ضد ایران هراسی خود موفق نبوده اند.

کاهش قابل تعمق تولید انواع خودرو

صنعت خودروسازی کشور مدتها است که دچار بحران هویت شده و باوجود کمکهای بیدریغ دولت به این صنعت و بازگذاردن دست مدیران برای افزایش قیمت خودروها، معهذا مشاهده میشود که بحران رکود تار و پود این صنعت را فراگرفته است. بطوریکه درخرداد ماه گذشته فقط تعداد ۸۴ هزار و ۹۲۴ دستگاه خودروی سبک در شرکتهای خودروسازی تولید شده است که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۰۰هزار و ۳۵۵ دستگاه خود بود کاهش ۱۵.۳۷ درصدی را نشان میدهد. براساس آمار از مجموع خودروهای تولیدی در خردادماه امسال ۹۱ درصد از حجم تولیدات به خودروهای سواری و ۹ درصد دیگر به خودروهای وانت اختصاص دارد. خودروهای سایپا ۱۳۱x و هایما s7 به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در این ماه به خود اختصاص دادند.

توافقنامه ساخت نیروگاه توسط شرکت ترک

قرارداد وزارت نیرو با شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور با توان ۶۰۰۰ مگاوات درحال نهایی شدن است که به موجب آن ۱۰٪ از تولید برق در اختیار ترک‌یه قرار می‌گیرد. این درحالی است که شرکتهای سازنده نیروگاه در داخل کشور مانند مپنا و شرکت توربورکمپرسور نفت توان انجام آنرا دارند. قانونا نیز وزارت نیرو موظف است قرار داد را در صورتی امضا کند که ۵۱% کار در داخل انجام شود که از قرار این بند در قرارداد رعایت نشده است. طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی درباره توان داخلی ساخت توربین کلاس F می‌گوید: « روند ساخت نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F کشور با تحویل نخستین ساختگاه نیروگاهی در منطقه بندرعباس به شرکت مپنا آغاز شد.»

شکست نشست بانک مرکزی با بانکهای جهانی

تلاش گسترده بانک مرکزی برای نشست با وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین‌المللی که قرار بود در لندن تشکیل شود توسط فیلیپ هاموند در آخرین روز وزارت او به عنوان وزیر خارجه بریتانیا اعلام شد که تشکیل نمیشود و احتمالا در تاریخ دیگری برگزار میشود. او روز قبل از آن در پارلمان این کشور گفته بود قرار است امروز بعد از ظهر نشستی در کاخ لنکس‌تر بین بانک مرکزی ایران وزارت خزانه داری آمریکا و بانک‌های بین‌المللی مستقر در لندن در تلاشی برای ایجاد پیشرفت در توافق هسته‌ای برگزار شود تا مردم ایران بتوانند از توافق سرنوشت سازی که سال گذشته به ثمر نشست بهره‌مند شوند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*