خانه » هنر و ادبیات » مرثیه یوزپلنگ نقره‌ای برای عباس کیارستمی /مینا استرآبادی

مرثیه یوزپلنگ نقره‌ای برای عباس کیارستمی /مینا استرآبادی

جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو در سوییس ضمن انتشار فهرست فیلم‌های بخش‌رقابتی این رویداد سینمایی اعلام کرد که در شصت‌ونهمین دوره خود ویژه برنامه‌ای در بزرگداشت عباس کیارستمی، فیلمساز فقید ایرانی برگزار خواهد کرد.

2608

به گزارش سایت جشنواره لوکارنو، بخش «تاریخ سینما»ی این جشنواره به کیارستمی اختصاص یافته‌است و در آن علاوه بر نمایش چندین فیلم از آخرین ساخته‌های کیارستمی، فیلم هفتاد و پنج دقیقه ای «فیلمسازی در کوبا با کیارستمی» هم برای نخستین بار به نمایش در خواهد آمد. این فیلم مشتمل بر هفت فیلم کوتاه از شاگردان کیارستمی‌ست که در کارگاه آموزشی این کارگردان مولف در کشور کوباست.کیارستمی کارگاه فیلمسازی خود را در مدرسه بین‌المللی سینما و تلویزیون هاوانا برگزار کرده بود. این مدرسه ۳۰ سال پیش توسط گابریل گارسیا مارکز، رمان‌نویس نامدار کلمبیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات بنیان گذاشته شد.
گفتنی‌ست کیارستمی در سال ۱۹۸۹ با فیلم «خانه دوست کجاست؟» جایزه یوزپلنگ نقره‌ای و چندین جایزه دیگر را از هیات داوران جشنواره معتبر لوکارنو دریافت کرد و در سال ۲۰۰۵ هم جایزه یک عمر دستاورد سینمایی این جشنواره سینمایی به او اعطا شد.
شصت‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو در کشور سوئیس ۳ تا ۱۳ اوت (۱۳ مرداد تا ۲۳ مرداد) برگزار خواهد شد.
عباس کیارستمی در اسفند‌ماه سال گذشته به دلیل مشکلات گوارشی که گفته می‌شد ناشی از پولیب روده است، در بیمارستان بستری شد و چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. او پس از چهار ماه سپری کردن مراحل درمان در ایران، به پاریس رفت و سرانجام در۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در این شهر درگذشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*