خانه » هنر و ادبیات » «ارادتمند، عبدالرضا کاهانی»/ رهیار شریف

«ارادتمند، عبدالرضا کاهانی»/ رهیار شریف

عبدالرضا کاهانی، فیلمساز جوان ایرانی، که قیچی ممیزی همواره در کمین آثار اوست. در تازه‌ترین فیلمش‌ »ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» هم به روال آثار پیشینش در مسیر دریافت پروانه نمایش دست به گریبان حواشی بیشماری شده‌است. این بار اما موضوع به حدی جدی‌ست شورای صدور پروانه نمایش اعلام کرده‌اند، این فیلم به هیچ‌وجه مجوز اکران عمومی نخواهد گرفت.

2544

بر این اساس، محمدحسین لطیفی عضو شورای صدور پروانه نمایش گفته‌است این فیلم به هیچ وجه جای اصلاح ندارد چراکه سوژه فیلم از ابتدا تا انتها مشکل دارد. او تصریح کرده است: « کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد، البته من به عقاید و نوع ساخت فیلم ها احترام می گذارم، ولی اگر کاری از دستم بر می آمد بعنوان یک هم صنف مطمئن باشید که دفاع می کردم، ولی احساس می کنم نمی توانستم و ابزاری برای دفاع از فیلم «ارادتمند نازنین بهار تینا» نداشتم.»
در همین حال ضیاءالدین دری دیگر عضو این شورا اعتراض و انتقادش لحن شدید تری دارد، او گفته‌است: « دلیل نمی‌شود که فیلمی ساخته شود که سه دختر به تصویر کشیده‌ شوند که برای مردها لَه‌لَه می‌زنند. فیلم کاهانی یک فیلم غیراخلاقی شفاهی است. به جرات نمی‌توان این فیلم را توی سینما همراه با خانواده دید. سانسور در تمام دنیا وجود دارد. در سینمای آمریکا فیلم‌ها درجه سنی دارند و به بهانه آموزش مسائل بهداشتی به بچه‌های در آستانه سن بلوغی موضوعاتی را نشان می‌دهند. در سینمای ایران هم این مسائل وجود دارد، اما شوخی با این مسائل و نشان دادن کاندوم در مدرسه و به سخره گرفتن این موضوعات کار درستی نیست.»
گفتنی‌ست خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ساعاتی پیش از تایید خبر توقیف این فیلم توسط حجت‌الله ایوبی با انتشار یادداشتی تحت عنوان «ارشاد در مقابل کاهانی چه تصمیمی می‌گیرد؟» از «فرآیند صدور پروانه ساخت» برای فیلم‌های این کارگردان به‌شدت انتقاد کرد و نوشت:
« عبدالرضا کاهانی آرام آرام خود را برای جنجالی جدید آماده می‌کند، حاشیه‌هایی که پررنگ تر از کارهای قبلی خواهد بود و او تلاش می‌کند با مصاحبه ها و نشست مطبوعاتی خود را محق جلوه داده و وزارت ارشاد را مقصر اصلی قلمدادکند. این رویه برای فیلمساز تبدیل به عادت شده است حالباید دید وزارت ارشاد این‌بار در مقابل جوسازی فیلمساز باز هم کوتاه می‌آید یا درباره فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» محکم می‌ایستد و اجازه نمایش به فیلمی که از پایه دچار مشکل است مقاومت می‌کند. اما در این میان به نظر می رسد شورای پروانه ساخت با عدم دریافت تعهد از تهیه کننده و کارگردان جهت ساخت فیلم براساس فیلمنامه کوتاهی کرده است.»
این خبرگزاری همچنین «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» را فیلمی سرشار از «اعمال منافی عفت و موازین اسلامی» نامیده و این‌گونه پیش‌بینی کرده بود که اعضای شورای پروانه نمایش از «دیدن فیلم شوکه شده‌اند.» در این یادداشت آمده بود: «این فیلم درباره سه دختر خیابانی است که در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که پدر خانواده مظهر بی‌غیرتی است و در خانه پارتی تدارک می‌بیند و دخترانش را مجاب می‌کند که زودتر به خانه برای حضور در جشن باز گردند مادر خانواده هم سهمی در این ماجرا دارد. دزدی، فحاشی، لوندی، شوخی های رکیک جنسی و اعمال منافی عفت عمومی در فیلم به وفور دیده می‌شود.»
در ادامه‌ی این یادداشت ضمن اشاره به فیلم قبلی عبدالرضا کاهانی، «استراحت مطلق»، از آن با عنوان فیلمی «سخیف و مبتذل» یاد شده‌که با «حاشیه‌هایی روانه سینماها شد.»
عبدالرضا کاهانی پیش‌تر و در آستانه جشنواره ۳۳ فیلم فجر با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی گفته بود: «نوعی جدیدی از سانسور در مدیریت سینمایی باب شده است، اینکه مسئولین ارشاد می‌گویند که کاری از ما ساخته نیست و فیلم شما جنجال‌برانگیز خواهد بود.»
فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» درباره‌ی ماجراهایی‌ست که سه زن ایفاگر نقش اصلی‌ این رویدادها هستند :مهناز افشار، طناز طباطبایی و چهره‌ی جدیدی به نام آیدا ماهیانی. پیرامون حضور آیدا ماهیانی که پیشتر و در شبکه های اجتماعی به عنوان مدل زن شناخته می‌شد، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود و برخی گمانه‌ها از او به عنوان یکی از دلایل به حاشیه رفتن این فیلم یاد می‌کنند.
در خلاصه داستان فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» تنها این جمله به چشم می‌خورد: «کجا بریم امشب؟».درباره‌ی داستان این فیلم جزییات بیشتری منتشر نشده‌است، اما اینطور به نظر می‌رسد که تعاملات سه شخصیت اصلی زن فیلم با شخصیت‌های مرد، دلیل توقیف فیلم بوده است.
عبدالرضا کاهانی ۴۳ ساله‌است و اکران فیلمهایش همیشه حاشیه‌ساز بوده‌اند، یا مثل «هیچ» و «استراحت مطلق» و «بیخود و بی‌جهت»، مدتها توقیف بوده‌اند و تن به سانسور و تغییر سپرده‌اند یا مثل فیلم «اسب حیوان نجیبی‌ست» با شکایت ارگانی چون نیروی انتظامی مواجه شده‌اند.
فیلم‌های سینمایی در ایران، با وجود داشتن پروانه ساخت از سازمان سینمایی وزارت ارشاد، باید برای نمایش عمومی پروانه نمایش بگیرند. در مرحله صدور پروانه نمایش بسیاری از فیلم‌ها پس از حذف و یا تغییر برخی صحنه‌ها اجازه نمایش می‌گیرند٬ اما در برخی موارد تعداد اصلاحیه‌ها به اندازه‌ای است که این شورا، پروانه نمایش صادر نمی‌کند و فیلم توقیف می‌شود که ممکن است دیگر هیچ‌گاه اجازه نمایش پیدا نکند.
چندی پیش هم اکران جنجال برانگیز فیلم پنجاه کیلو آلبالو، ساخته مانی حقیقی که با نظر مستقیم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانست پروانه نمایش مجدد بگیرد، می‌تواند بر سخت‌گیری اخیر شورای پروانه نمایش تاثیر گذاشته باشد. چنانکه خبرگزاری فارس هم در یادداشتش آورده است:
« با توجه به ارایه مجوز به فیلم سخیف «۵۰ کیلو آلبالو» و ارایه مجوز پروانه نمایش با اغماض به فیلم قبلی عبدالرضا کاهانی باید دید وزارت ارشاد درمقابل این فیلم که سرشار از اعمال منافی عفت و موازین اسلامی است چه تصمیمی خواهد گرفت تسلیم حاشیه سازی‌های فیلمساز خواهد شد یا در مقابل این هنجارشکنی‌ها می ایستد.»
جنتی در همان زمان گفته بود که صدور پروانه ساخت و نمایش برای فیلم پنجاه کیلو آلبالو «اشتباه» بوده و این فیلم «فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد» او تصریح کرده‌بود که صدور پروانه نمایش این فیلم از «زیر دست شورای نظارت و ارزشیابی در رفته» و این مسئله‌ای «طبیعی»ست.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*