خانه » هنر و ادبیات » کنسرت‌های موسیقی، رزمگاه قوای مجریه و قضاییه/ رهیار شریف

کنسرت‌های موسیقی، رزمگاه قوای مجریه و قضاییه/ رهیار شریف

به دنبال لغو پیاپی کنسرت‌های موسیقی و گمانه‌زنی‌های گوناگون درباره‌ی دلایل این رویداد، اظهار نظرها به سطوح بالاتری از مدیران جمهوری اسلامی رسیده و به بحث‌های جدی‌تری کشیده شده‌است، گفت‌و گوهایی که خبر از اختلاف جدی میان دولت و قوه قضاییه در این باره می‌دهد.

2358

ماجرا با مصاحبه‌‌ی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، در نیمه‌ی خرداد سال جاری آغاز شد، زمانی که او دخالت دادستان‌ها و قوه قضائیه را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های قضایی برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود. اشاره‌ی آقای جنتی به لغو مجوز اجرا برای کنسرتهای شهرام ناظری و کیهان کلهر از سوی دادستانی نیشابور بود.
هر چند این اقدام مسبوق به سابقه هم بود و در فروردین ماه هم کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شده بود. در آن زمان بیشتر گمانه‌ها به سوی سخنان جنجالی احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد معطوف بود که برگزاری کنسرت در این شهر را با «مطرب‌ بازی در حرم» برابر دانسته بود.
در همین حال علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه در قانون «هیچ محدودیت جغرافیایی» برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، از قوه قضاییه خواسته بود ممنوعیت احتمالی برگزاری کنسرت در این استان را ابلاغ کند تا «همه تکلیف خود را بدانند». این در حالی‌ست که همان روز هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی را تأیید کرده بود.
در پی ادعای علی جنتی و این اظهار نظرها، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران با تأکید بر جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های «خلاف عفت عمومی»، اعلام کرد اگر برگزارکنندگان کنسرت‌ها در این زمینه تعهد ندهند، دادستان‌ها از برگزاری کنسرت جلوگیری می‌کنند. او همچنین تصریح کرده‌بود: «لغو مجوز برخی کنسرت‌ها با هدف جلوگیری از «مسائل مجرمانه، خلاف قانون، ضد امنیتی یا ضد نظم عمومی» صورت گرفته است.»
این سخنان اژه‌ای بار دیگر واکنش علی جنتی را در پی داشت، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «موج» و در پاسخ به اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، درباره علت لغو مجوز برخی کنسرت‌ها گفت که این وزارتخانه مجوز برگزاری کنسرت «پاپ» در برخی شهر‌ستان‌ها را صادر نمی‌کند و علت لغو بعضی کنسرت‌ها را هم «امنیتی» نمی‌داند. او همچنین در پاسخ به این اظهارات اژه‌ای نسبت به لغو مجوز کنسرت کیهان کلهر و شهرام ناظری از سوی دادستانی‌ اشاره کرده و از مقام‌های قضایی پرسیده که آیا نواختن «کمانچه» جرم است؟ او همچنین با بیان اینکه استان خراسان «وضعیت خاصی» دارد از افزایش تعداد کنسرت‌های لغو شده در این استان انتقاد کرده است. او در ادامه‌ی سخنانش اظهارات اژه‌ای مبنی بر لغو ۹ کنسرت از ۳۰۰ کنسرت دارای مجوز طی سال‌ جاری را رد کرده و گفته بود که «تعداد کنسرت‌های لغو شده بیشتر از این رقم است.»
گفتنی‌ست علی جنتی پیشتر در گفت‌وگویی با ویژه‌نامه روزنامه ایران که به مناسبت سومین سال کار دولت حسن روحانی که روز دوشنبه ۲۴ خرداد منتشر شده‌بود، اذعان کرده بود که برخی از امامان جمعه و نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها «به طور کلی با موسیقی مخالفند» و به قوه قضائیه برای جلوگیری از کنسرت‌ها «فشار می‌آورند».
بنا به تاکید آقای جنتی، «در موارد خاصی» بعضی از نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها «دیدگاه‌های شخصی خود را اعمال می‌کنند» او همچنین گفته‌بود: «آقایان اجتهاد خود را ملاک قرار می‌دهند و توجه به نظرات رهبری نمی‌کنند و به طور کلی با موسیقی مخالفند. ما که نمی‌توانیم زیر بار این حرف برویم»
وزیر ارشاد دولت حسن روحانی تصریح کرده بود که بعنوان مثال در استان خراسان رضوی دادستان مشهد اجازه برگزاری «هیچ کنسرتی» حتی کنسرت‌های موسیقی سنتی را نمی‌دهد و دادستان نیشابور نیز «بی‌خود و بی‌جهت» از برگزاری کنسرت‌های شهرام ناظری و کیهان کلهر جلوگیری کرده است.
گفتنی‌ست که علی رغم اشاره‌ و انتقاد علی جنتی نسبت به «ملاک قرار دادن اجتهاد» در حوزه‌ی هنر و موسیقی، خود او چندی پیش ، در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان در قم و در خصوص لغو مجوز اکران فیلم پرحاشیه «پنجاه کیلو آلبالو» گفته بود: «فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی دادم.» او صدور پروانه ساخت و نمایش برای این فیلم را «اشتباه» خوانده و تاکید کرده‌بود: «این فیلم فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصا مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد.»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*