خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب کودکانه‌های سیلویا پلات/ بهارک عرفان

بازارچه کتاب کودکانه‌های سیلویا پلات/ بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

 

2354

آشپزخانه خانم گیلاس

نویسنده: سیلویا پلات
مترجم: نیلوفر امرایی
ناشر: دنیای اقتصاد

 

برای اولین‌بار در ایران داستان‌هایی که «سیلویا پلات» شاعر و نویسنده آمریکایی برای کودکان نوشته، منتشر می‌شوند. سیلویا پلات برای خواننده‌های بزرگ‌سال نامی آشناست. او یکی از بزرگ‌ترین شاعران آمریکایی عصر حاضر و نویسنده‌ رمان بحث‌برانگیز «حباب شیشه» است.
اما این شاعر آمریکایی برای کودکان هم می‌نوشت، پلات در کارنامه‌ ادبی‌ خود دو داستان بلند و یک شعر بلند برای کودکان هم دارد و بچه‌ها می‌توانند زودتر از بزرگ‌ترها با سیلویا پلات آشنا شوند و داستان «آشپزخانه خانم گیلاس» و «این یک کت‌وشلوار معمولی نیست» را بخوانند.

 

2355

امیلی و جست و جو

نویسنده: ال. ام. مونتگمری
مترجم: سارا قدیانی
ناشر: قدیانی
قیمت: ۱۶۰۰۰ تومان

مؤسسه انتشارات قدیانی، کتاب «امیلی و جست و جو»، نوشته ال. ام. مونتگمری، نویسنده داستان آنی شرلی را منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان به داستان‌های پرفراز و نشیب و خواندنی و نوجوانان علاقه‌مند به ماجراهای امیلی، عاشقانه‌ها و ورودش به دنیای نویسندگی گذاشته است.
سه رمان «امیلی در نیومن»، «امیلی و صعود» و «امیلی و جست و جو»، داستان امیلی را از کودکی تا ورود به دنیای نویسندگی روایت می‌کند و ماجراهای عاشقانه‌اش را شرح می‌دهد.
ال. ام. مونتگمری، نویسنده کتاب امیلی و جست و جو، در کلیفتون واقع در جزیره پرنس ادوارد به دنیا آمد. «امیلی و جست و جو»، نوشته این نویسنده کانادایی است که سارا قدیانی، آن را با زبانی ساده و روان ترجمه کرده است.مترجم توانسته ارتباط بسیار خوبی با مخاطب خود برقرار کند و این ارتباط، مخاطب را به مطالعه جلدها و داستان‌های بعدی این نویسنده تشویق می‌کند؛ در بخش‌هایی از این کتاب آمده: «…اما گاهی شور و شادی وجودش را فرا می‌گرفت؛ وقت‌هایی که احساس می کرد خلاقیت، چون شعله ای نامیرا در وجودش زبانه می‌کشد. لحظاتی نادر که احساس می کرد به کمال رسیده و هیچ آرزویی ندارد…»

 

2356

مردی از تبار اژدها

نویسنده: آرمان آرین
ناشر: افق
تعداد صفحات: ۲۴۰ صفحه
قیمت: ۱۹۵۰۰ تومان

 

این کتاب دومین جلد از سه گانه «پتش خوآرگر» است که به قلم آرین منتشر می‌شود.«پَتَش خوآرگر» عنوان سه گانه دیگری از سه گانه‌های داستانی آرمان آرین است که مبنای وقایع آن، کتاب اوِستا و بُندَهش است. آرین، کارشناس ارشد رشته فیلمنامه نویسی از دانشگاه هنر تهران است. جوایز کتاب سال ایران، جایزه ادبی پایور و… از جمله جوایزی هستند که این نویسنده به خاطر تولید بیش از ۳۰ اثر داستانی از آن خود کرده است.
رمان «مردی از تبار اژدها» به‌عنوان کتاب صد و هفتاد و نهم مجموعه «رمان نوجوان» نشر افق به چاپ رسیده و نویسنده پیش از شروع داستان آن نوشته است: «این داستان را که برای نخستین بار در تاریخ، بازآفرینی داستان‌های اوستا و بندهش به کالبد رمان تقدیم می کنم به زادگاه پدری‌ام، دیار خیال انگیز سوادکوه، آلاشت و زیرآب که روزگاری پتش خوآرگر شان می خواندند.»
بخش های مختلف رمان «مردی از تبار اژدها» به ترتیب عبارت است از: شکافندگان، اژدهای دومین، خاموشی فراموشی، دیوها و آدم‌ها، به بند کشیدگان، پیتَوُنَ پَری دوست، ملکه نقابدار، پیشنهادی برای صلح، زیر سرو کهنسال، کورسویی برای نجات، فرّه جای فرّه، دیدار با سِتیهَنده، نُه گودال، تازندگان شرق، موش پری، تاریخ دشنه‌ها، پیغام رهایی، سرآغاز راه، شکار پای آن برکه، جاسوسکان ناپایدار، گلیم گوش، جدایی جاودانه، شهربُد پسرِ بُستان، هیولاکُش، اَپوش دیو، بربام بلند آن انبوه سحرانگیز، آن گنج‌های خفته، در جست و جوی دانایی، رادمرد، اژدهای نخستین، بازگشت خیانتکار، مازندران، آن بند زرین، گوشوروَن، بندر آموی، دیدار فاتحان، پری وشانه، شهری بر فراز دریاچه.
انتهای کتاب نیز بخشی با عنوان «درباره برخی نام ها و واژه ها» درج شده است.
در قسمتی از این رمان می خوانیم:
هیاهویی که در پس درخت‌های دورتر بود همچنان ادامه داشت و از نبردی هولناک در قلب جنگل خبر می‌داد که امیدهای آن سه تن برای رسیدن کمکی هر چه زودتر را ناامید می‌کرد! سرانجام موش پری های وحشی تصمیم خودشان را گرفتند و آهسته در اطراف آن صخره پراکنده شدند. پیدا بود که این بار می خواهند از چند جهت حمله ور شوند و نیروی مبارزان را ناگهان در میان خودشان در هم بکوبند و خفه کنند. فِریا دست به تیردانش برد و دید که سه تیر بیشتر برایش نمانده است! پس بی درنگ یکی را برداشت و به سوی نزدیک ترین موش پری انداخت که می‌کوشید از راه باریک پشت صخره‌ها به آن‌ها حمله ور شود. اما هیولا با هوشیاری، تیر را با لبه تیز روی بالش پس زد و به پیشروی خویش ادامه داد!

 

2357

مادام پو

نویسنده: لین کالن
مترجم: ابراهیم علیزاده
ناشر: قاصدک صبا
تعداد صفحات: ۴۶۸ صفحه
قیمت: ۳۲۵۰۰ تومان

 

آلن پو باید یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های قرن ۱۹ محسوب می‌شود چراکه زندگی، آثار و رفتار او بسیار عجیب بود و این کتاب به نوعی به این زندگی پرابهام اشاره می‌کند. ۸۰ درصد این کتاب زندگینامه «ادگار آلن پو» است و ۲۰ درصد باقی مانده نیز حاصل ذوق و سلیقه نویسنده است که بیشتر آن را روابط بین پو و فرانسیس اوسگود شامل می‌شود.این اثر با شعر «کلاغ» شروع می‌شود، یعنی درست جایی که آلن پو به شهرت می‌رسد و درست در همین زمان است که با فرانسیس اوسگود آشنا می‌شود. در ادامه متوجه می‌شویم که رابطه این دو نفر رفته‌رفته زیاد می‌شود اما شرایط حاکم بر زندگی این دو باعث می‌شود که نتوانند بیش از این به هم نزدیک شوند. بنابراین تصمیم می‌گیرند که از زبان شعر برای برقراری ارتباط کمک بگیرند و حرف‌هایشان را با شعر بیان می‌کنند. در ادامه داستان اتفاقات جالب و جذابی برای این دو نفر رخ می‌دهد که دلیل خواندنی شدن این اثر است.
داستان این کتاب فراتر از یک زندگی‌نامه یا یک داستان عاشقانه است و جنبه‌های جذاب مختلفی دارد. شاید دلیل این اتفاق، تلفیق خوب و مناسب شعر و داستان باشد.
در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «دیوانگی همچون قطره جوهری است که در آب پخش می‌شود. به زودی هیچ‌کس دیوانه را از عاشق تشخیص نخواهد داد.
در فضای جذاب جامعه ادبی نیویورک در میانه قرن نوزدهم، فرانسیس اوسگود، زنی که شوهر هوسرانش او را ترک کرده و با دو دختر کوچکش در خانه یکی از دوستانش اقامت دارد، می‌کوشد تا با چاپ اشعارش در نشریات به زندگی خود و دخترانش سر و سامانی دهد.
در سال ۱۸۴۵ ادگار آلن پو شاعر و نویسنده مشهور آمریکایی که با انتشار شعر «کلاغ» به اوج شهرت و موفقیت رسیده است، با فرانسیس اوسگود آشنا می‌شود و دیری نمی‌پاید که این آشنایی به عشق پرشوری می‌انجامد که زندگی اجتماعی و ادبی هر دو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
«لین کالن» (متولد ۱۹۶۴) نویسنده آمریکایی اهل ایندیانا در سال ۲۰۱۰ برای خلق رمان «آفرینش حوا» موفق به دریافت جایزه بهترین کتاب داستانی از موسسه نشر آتلانتا شد. دیگر اثر او با نام «حکومت دیوانگی» در سال ۲۰۱۱ جایزه ادبی تاونزند را به‌دست آورد. خانم کالن همچنین موفق به دریافت جوایز متعددی در زمینه نگارش کتب جوانان و نوجوانان شده که از آن جمله می‌توان به رمان «من دختر رامبراند هستم» (۲۰۰۷) اشاره کرد. «مادام پو» آخرین اثر این نویسنده که بر اساس حقایق تاریخی به رشته تحریر درآمده، در سال ۲۰۱۴ در آمریکا و اروپا به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه به سبک زندگینامه معرفی شد که تاکنون به پنج زبان مختلف در دنیا ترجمه شده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*