خانه » هنر و ادبیات » بازارچه کتاب ژاک پره‌ور در بهشت /بهارک عرفان

بازارچه کتاب ژاک پره‌ور در بهشت /بهارک عرفان

بازارچه‌ی کتاب این هفته‌ی ما سرکی‌ست به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های گوشه‌گوشه‌ی جهان کتاب. عناوین برگزیده‌ی ما در این گذر و نظر اینهاست:

بچه‌های بهشت

نویسنده: مارسل کارنه، ژاک پره‌ور

مترجم: غلامرضا صراف

ناشر: چترنگ

تعداد صفحات: ۲۸۰ صفحه

قیمت: ۱۷۰۰۰۰تومان

مترجم در یادداشت ابتدای کتاب، می‌نویسد: «مجموعه جهان سینمای نشر چترنگ با هدف چاپ آثاری باکیفیت در تمام شاخه‌های سینما اعم از فیلمنامه، مباحث نظری، مباحث آموزشی، مصاحبه با کارگردانان و شناخت سینماگران شکل گرفته است.
جهان سینما سعی می‌کند سینما را به وسعت جهان ببیند و هر آنچه پیوندی محکم و استوار با سینما دارد در خود جای دهد. امید که نقد و استقبال شما راه‌توشه ما در این مسیر سخت و جذاب باشد.»
این کتاب شامل یادداشت دبیر مجموعه سینما، مقدمه مترجم، زندگی‌نامه مارسل کارنه، زندگی‌نامه ژاک پره‌ور، معرفی «بچه‌های بهشت» در فرهنگ سینما به قلم ژرژ سادول، گفت‌وگو با مارسل کارنه، گفت‌وگو با ژاک پره‌ور، شناسنامه فیلم، بچه‌های بهشت (بخش اول)، بچه‌های بهشت (بخش دوم) توضیح چند اصطلاح سینمایی و تئاتری و تصاویر می‌شود و در ۲۸۰ صفحه نوشته شده است.

 
2405

باغ اسرارآمیز

نویسنده: جوآنا بسفورد
مترجم: ماریانا وظیفه‌دان
ناشر: ذهن‌آویز
قیمت: ۳۵۰۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۰۴ صفحه

جوانا بسفورد، تصویرگری مسیحی است که با استفاده از جوهر و الهام گرفتن از جانوران و گیاهانی که در خانه روستایی‌اش، او را احاطه کرده‌ بودند، تصاویری پیچیده خلق کرده است.
در پشت کتاب «باغ اسرارآمیز»، می‌خوانیم:«به دنیای جوهری من در باغ اسرارآمیز خوش آمدید‍‍! برو به یه پرسه‌زنی در دنیای باغ اسرارآمیز که در آن به‌صورتی زیبا تصویرهایی با خودکار و جوهر خلق شده است. تصویرهایی که تمامی آن‌ها منتظرند به دنیای زندگی رنگی بیایند، اما هرکدام نیز از همه‌ مخلوقات کوچکی که منتظر پیدا شدن هستند محافظت می‌کنند. همچنین تکه‌هایی از باغ نیز وجود دارند که نیاز به کامل شدن توسط دستان شما دارد. این کتاب مناسب تمام سنین است.»
گفتنی است، به‌زودی دو کتاب «جنگل اسرارآمیز» و «اقیانوس اسرارآمیز» از همین مجموعه و از سوی همین ناشر منتشر خواهد شد.

 
2406

کوچه بن بست

نویسنده: آیریس یوهانس
مترجم: حمید یزدان پناه
ناشر: بوتیمار
تعداد صفحات: ۳۸۰ صفحه
قیمت: ۲۴۰۰۰ تومان

 
آیریس یوهانس یکی از نویسندگان زن مطرح آمریکایی است که آثارش همواره در فهرست کتاب‌های پرفروش آمریکا قرار گرفته است. این نویسنده تعداد زیادی آثار داستانی دارد که یک سه گانه و چند مجموعه بین آن‌ها قرار دارند. مجموعه «اوا (حوا) دانکن» یکی از مجموعه‌های مخلوق اوست که «کوچه بن بست» یکی از کتاب‌های این مجموعه است.
نسخه اصلی «کوچه بن بست» در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسیده است. این رمان ۱۹ فصل دارد و به عنوان بهترین کتاب سال به انتخاب مجله نیوزویک انتخاب شده است.
در قسمتی از این رمان می خوانیم:
«به او اعتماد نداری؟»
«اوه، فکر کنم پول را دوست دارد. تریور در فقر بزرگ شد و مجبور بود برای ادامه حیات بجنگد. اما اگر تو آدم باهوشی مثل تریور باشی مطمئنا راه های ساده تری برای کسب درآمد پیدا می کنی. مجبور نبود روی طناب بندبازها راه برود. فکر می کنم وقتی کودک بود این مشکلات را لمس کرده و در طی این سال ها به پول معتاد شده.»
«آیا برای پول به دنبال آلدو می گردد؟ منظورم طلا نیست، یا فقط خواهان هیجان تعقیب اوست؟»
«نه، فکر می کنم بیش از هر چیزی موضوعی شخصی ست. آیا تریور به تو گفت که پی تیرو تاتلیگنو در کلمبیا همراه با او یک مزدور بوده؟ مزدوری که به هر شکل باید به پول می رسید.»
چشم‌های جین گشاد شد. «نه، فقط گفت به دنبال اشیای عتیقه بوده.»
«و یکی از بهترین هایش، اما پیش از آن که زندگی نظامی را کنار بگذارد و به مدرسه برگردد برای خودش حداقلی را پس انداز کرده بود. ظاهرا پی یترو، و، تریور دوستان بسیار نزدیکی بودند و این تریور بود که او را به گایدو مانزا معرفی کرد.»

 
2407

پرچمهای سیاه

نویسنده: جابی واریک
مترجم: ابراهیم علیزاده
ناشر: دابل دی

مساله چگونگی به وجود آمدن داعش یکی از موضوعات جذابی است که طی سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان و رهبران سیاسی کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار به آن پرداخته و دائما یکدیگر را به شکل دهی داعش و حمایت از این گروه تروریستی متهم می کنند.
کتاب «پرچمهای سیاه» نوشته «جابی واریک» روزنامه نگار کهنه کار واشنگتن پست آمریکا است که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از طریق ارتباط تنگاتنگ وی با سازمان سازمان سیا و ارتش آمریکا نگاشته شده و به همین مساله می پردازد.
واریک معتقد است ایجاد گروه داعش به دو دلیل عمده بود که یکی اشتباه دولت اردن در عفو «ابو مصعب الزرقاوی» در میان زندانیان سیاسی آزاد شده در سال ۱۹۹۹ از زندان های این کشور بود. «الزرقاوی» مدتی پس از آزادی به القاعده افغانستان پیوست. اما مورد دوم، اشتباه دو رئیس جمهور آمریکا یعنی «بوش» و «اوباما» بود. به اعتقاد نویسنده, اشتباه عمده دولت «بوش»، حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود که منجر به ایجاد هرج و مرج در این کشور شد و زمینه را برای ایجاد القاعده عراق به دست همین شخص یعنی «الزرقاوی» فراهم کرد.
«الزرقاوی» در شناسایی های انجام شده اشتباه توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکا، تنها به عنوان رابط میان «بن لادن» و «صدام حسین» شناسایی شده بود. در صورتیکه ماجرا فراتر از برآورد آمریکایی ها بود.
در سال ۲۰۰۶ و پس از کشف اجساد بی سر، پیگیری ها نشان داد که سرنخ این ماجرا به القاعده عراق می رسد که «الزرقاوی» در راس آن قرار داشت. سرانجام مخفیگاه وی شناسایی شده و در همان سال توسط حملات جنگنده های آمریکایی کشته شد.
اما جریان «الزرقاوی» به کار خود ادامه داد و با ایجاد هرج و مرج ایجاد شده ناشی از شورش مخالفین سوری و حمایت دولت «اوباما» از شورشیان ضد «اسد»، زمینه برای ادامه فعالیت های آزادانه القاعده عراق در سوریه و این بار به نام «دولت اسلامی شام و عراق» یا همان داعش مهیا شد.
گفتنی است این کتاب تا به حال موفق به دریافت چندین جایزه از جمله جایزه پولیتزر شده و تقریبا تمامی روزنامه های مطرح آمریکا به نقد و بررسی آن پرداخته اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*